طرز تهیه سمنو در منزل آسان و سریع به روش سنتی

طرز تهیه سمنو خانگی قدم به قدم

طرز تهیه سمنو در منزل آسان و سریع به روش سنتی

طرز تهیه سمنو در منزل آسان و سریع به روش سنتی 1024 640 لبنیات صباح

سمنو یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین دسرهای سنتی ایران می‌باشد که بر سر سفره‌های هفت سین ایرانیان در نوروز موجود است، دسری که با فرهنگ و تاریخ ایرانِ عزیز پیوند خورده که سمنو مظهر صبر و مقاومت و عضو عدالت و قدرت است. سمنو غذایی مقوی است که از آرد و گندم تهیه می شود، به آن غذای مرد آفرین می‌گویند و سرشار از ویتامین E و مواد مغذی است و سمنو به عنوان نماینده‌ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می‌رود.

در این مقاله از مجله آموزش آشپزی صباح طرز تهیه سمنو با جوانه گندم تازه خانگی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این دسر خوشمزه و آسان را بدون دردسر تهیه کنید البته سمنو از آن دسته خوراکی هایی است که میتوان به عنوان صبحانه سالم برای کودکان در نظر گرفت، پس با ما در ادامه همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه سمنو با جوانه گندم تازه

گندم: 1 کیلوگرم
آرد سبوس دار (ترجیحا آرد سنگک): 3 کیلوگرم
آب: به مقدار لازم (حدود 5 لیتر)
بادام یا فندق: به تعداد لازم

طرز تهیه سمنو خانگی آسان مرحله به مرحله

برای طرز تهیه سمنو شما نیاز دارید تا از 3 روز قبل گندم‌های خود را خیس کنید تا جوانه بزند، در مدت سه روز مقدار گندم خود را درون ظرف ریخته و آب آن را هرروز دوبار عوض کنید تا جوانه بزند، آن را خشک کنید و روی یک پارچه نخی تمیز آن‌هارا پهن کنید 48 ساعت دیگر صبر کنید تا گندم‌ها جوانه بزنند. در این حین باید دائما پارچه را مرطوب نگه دارید.

پس‌از گذشت دو روز، گندم‌ها ریشه‌دار می‌شوند و رنگ آن‌ها نقره‌ای می‌شود. (نکته مهم: توجه داشته باشید که در این مرحله، ضروری‌ست که دائما به گندم‌ها سر بزنید و آن را مرطوب کنید تا رنگ گندم تیره نشود.)

در مرحله دوم باید گندم‌ها را در یک دستگاه غذاساز یا چرخ گوشت بریزید تا گندم‌ها به خوبی له شوند، گندم له‌شده را در یک فیلتر بزرگ یا یک کیسه پارچه‌ای بریزید و سپس فشار دهید تا شیره آن خارج شود. مقداری آب به شیره خارج‌شده از گندم اضافه کنید و دوباره آن‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و برای بار دوم فشار دهید.

عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید و درون قابلمه‌ای که از پیش روی شعله قرار داشته است بریزید و به‌خوبی هم بزنید، بهتر است گندم را به خوبی هم بزنید تا بو و طعم سوختگی به خود نگیرد زیرا گندم بلافاصله آب خود را از دست می‌دهد حدود 30 الی 40 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ آن تیره شود.

زمانی‌که محتویات داخل قابلمه به‌ خوبی جوشید و رنگ آن تیره شد، شعله را روی متوسط قرار دهید تا آب داخل قابلمه بخار و حجم آن کم شود. بعداز حدودا دو ساعت که دسر شما با شعله متوسط به‌ جوشیدن ادامه داد و به غلظت مناسب رسید، باید یک دم‌کنی روی قابلمه قرار دهید و در آن را ببندید تا بپزد.

در مرحله آخر طرز تهیه سمنو باید شعله گاز را کم کرد تا فقط رنگ سمنو قهوه‌ای پررنگ شود، حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا رنگ سمنو تیره شود، در این مرحله به‌طور مداوم باید سمنو را هم بزنید و آن را چک کنید و بعد از حدود یک و نیم ساعت سمنو پخته خواهد شد. در انتها بادام یا فندق که در مواد لازم برای طرز تهیه سمنو با جوانه گندم تازه ذکر شد را به سمنو اضافه کنید تا طعم و مزه خوبی داشته باشد. 

در این مقاله آموزش طرز تهیه سمنو در تلاش بودیم تا روش خانگی تهیه این دسر مقوی را برای شما آماده کنیم، یکی از اهداف مجله آموزش صباح ارائه دستورات آشپزی به روش خانگی مانند طرز تهیه پنکیک ساده خانگی است که شما بتوانید این وعده‌های غذایی را به آسانی تهیه نمایید.

4 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --