طرز تهیه شله زرد نذری با برنج نیم دانه و فوت و فن ساده

طرز تهیه شله زرذ

طرز تهیه شله زرد نذری با برنج نیم دانه و فوت و فن ساده

طرز تهیه شله زرد نذری با برنج نیم دانه و فوت و فن ساده 1024 640 لبنیات صباح

شله زرد یکی از دسرهای محبوب و نوستالژی ایرانی است که همیشه با دیدن آن یاد نذری‌های خوش عطر و خاطرات کودکی می‌کنیم، این دسر خوش‌عطر و طعم علاوه بر مراسم‌های مذهبی و نذری به مرور در دورهمی‌ها و مهمانی‌های مختلف نیز رواج پیدا کرده است. در ادامه با مجله سلامتی صباح همراه باشید تا طرز تهیه شله زرد خوشمزه با روش های ساده با همان عطر و عطم نذری را تهیه کنید و از آن لذت ببرید. فراموش نکنید شله زرد علاوه بر دسر میتوان آن را برای صبجانه یا میان وعده نیز مانند پنکیک نیز مصرف کرد، شما می‌توانید طرز تهیه پنکیک را در صباح بخوانید.

مواد لازم برای طرز تهیه شله زرد نذری

برنج نیم دانه: 2 پیمانه
شکر: 4 پبمانه
گلاب: نصف پیمانه
خلال بادام: 100 گرم
کره: 100 گرم
زعفران دم کرده: 2 قاشق غذاخوری
نمک: 1 قاشق چایخوری
دارچین: برای تزیین
روغن حیوانی کرمانشاهی: به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد سریع و آسان

مرحله اول

در ابتدا برنج‌ها را پاک کرده و پس از آن برنج را خیس کنید و در چند مرتبه آن را آبکشی کنید تا به‌خوبی تمیز شود، همین‌کار مجددا برای چندبار انجام دهید تا جایی که آبِ برنج زلال شود. پس از خیس خوردن برنج، آن را در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت گذاشته و اجازه دهید با حرارت زیاد جوش بیاید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید اصلا برنج را هم بزنید.

مرحله دوم

پس از اینکه برنج کمی نرم و شفته شد حرارت را کم کنید و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ته نگیرد و فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی در این مرحله آب به برنج‌ها اضافه نکنید زیرا باعث می‌شود تا شله زرد شما آب بیندازد.
زعفران را سائیده و یخ بگذارید تا دم بکشد، پس از دم کشیدن زعفران آن را به برنج اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا شله زرد، رنگ بگیرد.
البته همان‌طور که می‌دانید در ماه رمضان بهتر است تا کمی غذای مایع مصرف کنید و از غذاهای خشک دوری کنید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیشنهاد غذای طرز تهیه سوپ ترکاری یا همان سوپ سبزیجات را از دست ندهید.

مرحله سوم

خلال بادام‌ها را به همراه گلاب در ظرفی خیس کنید تا کاملا عطر و طعم گلاب به خورد خلال بادام‌ها برود در ادامه خلال‌ها را به همراه گلاب به شله زرد اضافه کنید و اجازه دهید تا حدود 10 دقیقه با بقیه مواد بپزد.
باید زعفران به میزانی باشد که شله زرد رنگ نارنجی به خود بگیرد و پس از آن باید به سراغ اضافه کردن روغن بروید، پیشنهاد می‌کنیم از روغن کرمانشاهی اصل استفاده کنید، زیرا روغن کرمانشاهی علاوه بر اینکه باعث می‌شود شُله زرد شما شفاف‌تر شود باعث شده طعم و بوی نذری های قدیم داشته باشد. بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن روغن کرمانشاهی با بقیه مواد، حرارت را خاموش کنید و در ظرف را بگذارید تا کاملا دم بکشد، پس از آن شما میتوانید شله زرد را به صورت داغ و یا سرد سرو کنید.
دم کردن شله زرد موجب می‌شود تا در صورت نگهداری شله زرد در یخچال، شله زرد شما آب نیندازد و کیفیت بهتری را داشته باشد. برای دم کردن شله زرد همچنین می‌توانید آن را درون قابلمه‌ای بدون دستیگره پلاستیکی بپزید تا بتوانید در پایان در قابلمه را گذاشته و آن را درون فر قرار دهید. در هر صورت تفاوت چندانی بین این دو روش وجود ندارد و شما می‌توانید به هر روشی که راحت‌ترید عمل کنید. 
با توجه به نزدیکی عید نوروز اگر قصد داشتید سمنوی باکیفیت و خوشمزه داشته باشید پیشنهاد میکنیم طرز تهیه سمنو در منزل را از دست ندهید، نظر شما درباره طرز تهیه شله زرد چه بود؟ آیا از این دستور برای تهیه شله زرد استفاده کرده اید یا دستور غذای متفاوتی استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.
5 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --