طرز تهیه رنگینک خوزستانی خوشمزه و مجلسی قدم به قدم

طرز تهیه رنگینک خوزستانی

طرز تهیه رنگینک خوزستانی خوشمزه و مجلسی قدم به قدم

طرز تهیه رنگینک خوزستانی خوشمزه و مجلسی قدم به قدم 1024 680 لبنیات صباح

با وارد شدن به فصل سرما، رفته‌رفته دسرهای گرم طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند. رنگینک یک دسر جنوبی بسیار خوشمزه و آسان است که می‌تواند در کنار چای یک تجربه فوق‌العاده را برای شما و مهمانانتان ایجاد کند. طرز تهیه رنگینک بر خلاف ظاهر مجلسی و پر زرق‌وبرق آن بسیار ساده است. رنگینک علاوه بر طعم خوب، به دلیل داشتن مواد مغذی مثل خرما و گردو یک خوراکی مقوی برای میان‌وعده کودکان نیز محسوب می‌شود. پس اگر شما هم از طرفداران گنجاندن دسرهای ساده با قند طبیعی در رژیم غذایی خود هستید، در ادامه این مقاله طرز تهیه رنگینک خوزستانی را برای شما آورده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه رنگینک خوزستانی

آرد ۲ قاشق غذاخوری
خرما ۲۰ تا ۳۰ عدد
روغن یا کره ۱/۴ پیمانه
پودر دارچین ۱ قاشق مرباخوری
مغز گردو ۱ پیمانه
پودر پسته به مقدار لازم
پودر نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه رنگینک خوزستانی

مرحله اول

برای شروع یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز قرار می‌دهیم و بعد از داغ شدن، مقداری روغن کف آن می‌ریزیم. بعد از اینکه روغن نیز کمی گرم شد، آرد را توی تابه ریخته و شروع به تفت‌دادن آرد می‌کنیم. باید در مدت زمانی که آرد روی حرارت است آن را مرتب هم بزنیم تا ته نگیرد و بسوزد. بهتر است که ارد به خوبی تفت بخورد تا یکدست شده و بوی خامی آن گرفته شود.

تفت دادن آرد رنگینک

مرحله دوم

بعد از تفت خوردن آرد، باید خرماهایی که هسته آن‌ها را از قبل جدا کرده‌ایم را به ماهیتابه اضافه کنیم. همراه با خرما می‌توانید پودر دارچین را نیز به مواد اضافه کنید. ابتدا مواد را با یک قاشق به خوبی با هم مخلوط کرده و مقداری درون تابه تفت می‌دهیم. سپس با یک گوشت‌کوب شروع به له کردن خرماهای درون تابه می‌کنیم. برای این کار می‌توانید از یک گوشت‌کوب چوبی و سبک استفاده کنید. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که تمام خرماها له شوند و مواد به شکل کاملا یکدست دربیاید. بعد از یکدست شدن مواد، رنگینک شما آماده سرو کردن است.

اضافه کردن خرما و دارچین

مرحله سوم

در این مرحله تابه را از روی گاز برداشته و اجازه می‌دهیم تا کمی از حرارت بیفتد. بعد از خنک شدن خرما، به اندازه یک گردو از آن را جدا کرده و کف دست پهن می‌کنیم. وسط آن را مغز گردو قرار می‌دهیم و سپس از اطراف آن را جمع کرده و تبدیل به یک توپ کوچک می‌کنیم. حالا می‌توانیم توپ کوچک به دست آمده را درون پودر پسته یا پودر نارگیل بغلتانیم. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که مواد خرما تمام شود. سپس توپک‌های رنگینک را درون ظرف پذیرایی قرار داده و تزئین می‌کنیم.

رود کردن رنگینک

نکات مهم پخت رنگینک مجلسی

  • در انتخاب خرمای مناسب برای رنگینک می‌توانید از هر نوع خرمایی که مایلید استفاده کنید. اما پیشنهاد ما استفاده از خرمای مجول، به دلیل داشتن طعم بسیار عالی و راحتی کار با آن است.
  • برای داشتن طعم بهتر، در صورت تمایل می‌توانید به جای روغن از کره سنتی استفاده کنید.
  • برخی از افراد رنگینک را به روش دیگری استفاده می‌کنند. به این صورت که ابتدا درون خرماها را با مغز گردو پر کرده، درون کره تفت می‌دهیم و روی آن آرد تفت‌داده شده با شکر و کره می‌ریزیم و در صورت تمایل آن را برش می‌دهیم.
  • می‌توانید برای داشتن طعم بهتر، رنگینک را برای یک شب درون یخچال قرار دهید تا طعم مواد به خورد یکدیگر بروند.

سرو رنگینک

میزان ارزش غذایی رنگینک

این دسر یک خوراکی به دلیل مواد اولیه به کار رفته در آن بسیار غنی و مقوی محسوب می‌شود. خرما سرشار از فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است. علاوه بر این‌ها خرما دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. بنابراین مناسب‌ترین جایگزین شکر و قندهای مصنوعی می‌تواند باشد. گردو نیز منبع بسیار خوبی از چربی‌های سالم غیر اشباع، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و امگا۳ است. گردو همچنین منبع مناسبی از مواد معدنی مانند مس، منگنز و منیزیم است. تمام این خواص این دسر خوشمزه را به یک میان‌وعده مناسب برای کودکان تبدیل می‌کند.

سوالات متداول درباره طرز تهیه رنگینک

تا اینجا با هم طرز تهیه رنگینک را یاد گرفتیم و نکاتی را که بهتر است در تهیه آن رعایت کنید را خاطرنشان کردیم. برای اینکه نکته‌ای را از قلم نندازیم به چند سوال پرتکرار درباره شیوه پخت رنگینک نیز پاسخ می‌دهیم.

برای تهیه رنگینک از چه روغن‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

برای داشتن یک رنگینک خوشمزه می‌توانید از روغن حیوانی (کرمانشاهی) یا کره استفاده کنید. استفاده از روغن حیوانی یا کره موجب خوش‌عطر شدن رنگینک شما می‌شود.

در مواد اولیه رنگینک از چه خوراکی‌های دیگری می‌توان استفاده کرد؟

رسپی رنگینک ذکر شده در این مقاله، ساده‌ترین طرز تهیه رنگینک خرما است. اما اگر دوست داشته باشید دسر متفاوت‌تری داشته باشید می‌توانید در مواد اولیه از پودر هل و ارده نیز استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا رنگینک چه تفاوتی با رنگینک خوزستانی دارد؟

شیوه پخت حلوای رنگینک تا حد زیادی مشابه رنگینک خوزستانی است برای همین ممکن است این شبهه ایجاد شود که هر دو یک دسر هستند. برای پخت حلوای رنگینک، ابتدا با آرد و ادویه‌های معطر مانند دارچین و پودر هل باید یک حلوا پخت و پس از آماده شدن آن، خرماهای هسته‌گیری شده را به حلوا اضافه کرد.

 

-- بارگیری کد امنیتی --