اهمیت خوردن صبحانه سالم برای کودکان

اهمیت خوردن وعده صبحانه سالم به ویژه برای کودکان

اهمیت خوردن صبحانه سالم برای کودکان

اهمیت خوردن صبحانه سالم برای کودکان 1024 680 لبنیات صباح

اهمیت خوردن صبحانه سالم برای کودکان به دلیل قرار داشتن در سن رشد و فعالیت زیاد روزانه امری مهم و قابل توجه است. احتمالا فکر می‌کنید آماده کردن یک صبحانه کافی و مقوی برای یک روزِ کودکتان کاری سخت و زمان بر است. باید بدانید مهم است که فرزندان شما انرژی مورد نیاز برای آغاز فعالیت خود را بعد از یک خواب شبانه و گذراندن ساعات طولانی بدون خوردن هیچ ماده مغذی، در ابتدای روز دریافت کنند. در این مقاله برای شما توضیح داده شده که چطور یک صبحانه سالم را تبدیل بخشی از برنامه کودک خود کنید.

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان در چیست؟

صبحانه خوردن یک راه بسیار عالی برای تامین سوخت مورد نیاز بدن است. کودکانی که صبحانه می‌خورند معمولا سالم‌تر هستند و احتمالا فعالیت بدنی بیشتری نیز دارند؛ که هر دوی این موارد برای کمک به حفظ وزن سالم ضروری هستند. نخوردن صبحانه باعث شده تا کودکان احساس خستگی، بیقراری یا تحریک‌پذیری داشته باشند. بدن آنها در آغاز روز احتیاج به سوخت گیری برای از سرگرفتن فعالیت های روزانه را دارد. اگر فرزند شما در ابتدای روز چیزی نخورَد، خلق و خوی او دستخوش تغییر شده و انرژی او تا قبل از ظهر به شدت افت می‌کند.

صبحانه می‌تواند به کنترل وزن کودک شما نیز کمک کند. صبحانه متابولیسم بدن را راه انداخته و هنگامی که متابولیسم استارت می‌خورد بدن شروع به سوزاندن کالری می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بدن ما صبح‌ها بهتر از شب‌ها کالری سوزی میکند. افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض اضافه وزن هستند چرا که ممکن است در طول روز بیشتر میان‌وعده بخورند یا در در وعده‌های اصلی غذایی پرخوری کرده و وعده شام را به آخر شب موکول کنند.

صبحانه، نیرو محرکه مغز کودکان!

درست است که اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان بسیار بالاست، اما این موضوع نیز حائز اهمیت است که کودکان چه چیزی برای صبحانه می‌خورند. برای آماده سازی یک صبحانه سالم برای کودکان ترکیباتی را انتخاب کنید که سرشار از غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین بوده و در عین حال اندکی هم قند دارند. خوردن صبحانه موجب می‌شود که:

  • کودکان فیبر، کلسیم و سایر مواد مغذی را به میزان بیشتری دریافت کنند.
  • در مدرسه و مهدکودک عملکرد بهتری داشته باشند.
  • حافظه و تمرکز بهتری در طول روز داشته باشند.

کودکانی که صبحانه می‌خورند معمولا نمرات بهتری نسبت به سایرین کسب کرده و در آزمون های استاندارد عملکرد بهتری دارند.

صبحانه برای کودکان

چگونه یک صبحانه سالم برای کودکان آماده کنیم؟

هنگامی که صبح ها برای حاضر کردن خود و کودکتان عجله دارید، درست کردن یک صبحانه سالم می‌تواند کار دشواری باشد. از همین رو برای شما یک سری پیشنهاداتی داریم:

  • آشپزخانه خود را با گزینه‌های سالم برای صبحانه پر کنید.
  • تا حد ممکن موارد مختلف را از شب قبل آماده کنید. (مواردی مثل آماده کردن ظروف، خرد کردن میوه‌ها و …)
  • همه افراد خانواده را 10 دقیقه زودتر بیدار کنید.
  • برای روزهایی که وقت بسیار کمی دارید یا اصلا زمان کافی ندارید، گزینه‌های جایگزین (مانند میوه های تازه، بسته های غلات سبوس دار، غلات با قند کم، ماست و یا اسموتی) را مصرف کنید.
  • اگر کودک شما اول صبح گرسنه نیست صبحانه ای تهیه کنید که کمی دیرتر در اتوبوس مدرسه یا بین کلاس هایش بخورد. میوه های تازه، غلات، مغزها و یا کره بادام زمینی به همراه موز برای بچه‌ها می‌تواند خوشمزه و لذت بخش باشد.

اینکه چه مواردی برای صبحانه صرف نشوند نیز بسیار مهم است. مطمئنا شیرینی و کیک ها برای کودکان جذاب و در بسته‌های قابل حمل هستند؛ اما باید توجه داشت که بسیاری از این خوراکی ها ارزش غذایی بیشتر از یک آبنبات چوبی نداشته و تنها قند و کالری بالایی دارند. قبل از خرید هرگونه خوراکی حتما به برچسب مواد مغذی آن توجه کنید. در صورتی که مدرسه یا مهد کودک فرزند شما صبحانه سرو می‌کند، حتما با فرزندتان در مورد انتخاب گزینه های سالم صحبت کنید. اگر فرزند شما در سنین پیش‌دبستانی قرار دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی را مطالعه  کنید.

برای صبحانه کودکان چی درست کنیم؟

لازم نیست حتما برای وعده صبحگاهی از صبحانه های سنتی و همیشگی استفاده کنید. می‌توانید گزینه های مختلفی را که دارید با هم ترکیب کرده و همچنان مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز را برای روز کودک خود تامین کنید. یک صبحانه مناسب شامل غلات کامل، پروتئین، میوه و سبزیجات است. همان‌طور که می‌دانید بخشی از پروتئن دریافتی کودکان از طریق خوردن لبنیات تامین می‌شود؛ بنابراین اگر کودک شما علاقه‌ای به نوشیدن شیر نشان نمی‌دهد، احتمالا خواندن چند تکنیک ساده برای تشویق کودکان به خوردن شیر می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

موارد زیر را می‌توانید به عنوان ایده‌هایی برای وعده صبحانه در نظر بگیرید:

  • غلات سبوس دار با شیر کم‌چرب همراه با میوه یا آجیل
  • وافل های سبوس دار با کره بادام زمینی یا پنیر ریکوتا و میوه
  • نان پیتا با تخم‌مرغ پخته و اسفناج
  • جو دوسر پرک با میوه و دارچین همراه با آجیل
  • نان تست چاودار همراه با کره بادام زمینی و میوه تازه (موز یا سیب)
  • اسموتی صبحانه (شیر یا ماست کم‌چرب، میوه‌های تازه، جوانه گندم ترکیب شده در مخلوط‌کن)
  • املت سبزیجات با نان تست کامل
  • نان پیتا همراه با حمص (هوموس) و خیار
  • بوقلمون بدون چربی و گوجه فرنگی همراه با مافین انگلیسی
  • شیربرنج همراه با سیب خرد شده و مغز آجیل و دارچین
  • پنیر رنده شده روی نان را برای 20 ثانیه در مایکروویو قرار داده و روی آن سس سالسا بریزید

شاید بتوان گفت صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است. بچه‌هایی که صبحانه می‌خورند سالم‌ترند و فعالیت بدنی بهتر و بیشتری دارند. کمک به کودکان برای ایجاد عادات غذایی سالم مانند خوردن یک صبحانه مغذی،می‌تواند پایه و اساس نحوه صحیح غذا خوردن را ایجاد کند. در عین حال می‌توانید این عادات را با داشتن وعده‌های غذایی خانوادگی و یاد گرفتن راه‌هایی برای لذت بخش‌تر کردن آن ایجاد کنید. به یاد داشته باشید، بزرگترها همواره الگوی کودکانشان هستند و چه بهتر است در ساختن این عادات غذایی سالم کودکتان را همراهی کنید.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --