طرز تهیه شیر برنج ساده و خوشمزه

عکس شیر برنج طرز تهیه شیر برنج ساده

طرز تهیه شیر برنج ساده و خوشمزه

طرز تهیه شیر برنج ساده و خوشمزه 1024 680 لبنیات صباح

شیر برنج یکی غذاهای خوشمزه ایرانی است که تا چند سال پیش فقط در ماه رمضان مصرف می‌شد اما با گذشت زمان این دسر خوشمزه مانند طرز تهیه شله زرد در وعده‌های غذای ایرانیان جا خوش کرد و حالا بسیار پرطرفدارتر از قبل است. معمولا یکی از مصارف شیر برنج برای سرماخوردگی است زیرا به دلیل بافت نرم و شیر، مصرف آن برای بیماران توصیه میشد. شیر برنج دستور پخت متفاوتی دارد، برای مثال دستور پخت شیر برنج رزا منتظمی، شیر برنج نواب ابراهیمی و طرز تهیه شیر برنج جواد جوادی از دستورهای پخت بسیار پرطرفدار شیر برنج در ایران است که در شما می‌توانید در مجله سلامتی صباح آن را بخوانید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیر برنج برای 4 نفر

  • برنج: 2 لیوان (برنج نیم‌دانه و سالم تفاوتی ندارد)
  • شیر کم چرب: 8 لیوان
  • شکر: 1 لیوان
  • خامه: نصف لیوان
  • کره: 30 گرم (اختیاری)
  • گلاب: 1 پیمانه
  • پودر پسته: برای تزیین
  • نمک: 1/4 ق چای خوری

طرز تهیه شیر برنج ساده با خامه صورتی صباح

برای شروع دستور پخت طرز تهیه شیر برنج ساده ابتدا برنج را درون یک ظرف کاسه‌ای ریخته و آن را چند بار بشورید تا آب برنج شفاف شود و اجازه دهید تا چند ساعت خیس خورده شود، برنج‌هارا درون یک قابلمه مناسب ریخته سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند و به مدت یک ساعت بپزد. پ

پس از آنکه برنج به خوبی پخته و نرم شد، شیر را به برنج اضافه می‌کنیم و هر چند لحظه یک بار برنج را هم می‌زنیم تا ته نگیرد و به خوبی باهم ترکیب شود، پس از اینکه برنج به خوبی لعاب انداخت و از هم باز شد، شکر را به ترکیب شیر و برنج اضافه می‌کنیم.

پس از اضافه کردن شکر، به مدت 10 دقیقه مواد را مخلوط می‌کنیم، سپس مقداری روغن کرمانشاهی اصل را اضافه کرده و با دیگر مواد ترکیب می کنیم. حالا اجازه می‌دهیم شیر برنج به مدت 45 دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا به خوبی جا بیفتد.

در این مرحله پس از گذشت 45 دقیقه پودر هل را به همراه گلاب به شیر برنج اضافه می‌کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا باهم ترکیب شوند و حالا باید اجازه دهیم شیر برنج جا بیفتد و به غلظت مورد نظرمان برسد. پس از اینکه شیر برنج به غلظت مناسب رسید، قابلمه را از روی حرارت کنار میگذاریم و خامه صورتی را اضافه می کنیم. حالا شیر برنج را ترکیب می کنیم و درون ظرف مناسب می ریزیم، سپس به صورت دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم.

فوت و فن تهیه شیر برنج ساده

اضافه کردن کره یا روغن کرمانشاهی باعث خوش‌عطر و بو شدن شیر برنج خواهد شد و از ته گرفتن آن جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از خامه اختیاری بوده و می‌توانید از خامه در شیر برنج استفاده نکنید.

میتوانید بجای شکر از شیرین‌کننده های طبیعی مانند شیره انگور و یا سایر شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید تا شیر برنج طعم مناسبی داشته باشد.

اگر قصد دارید تا شیربرنج شما عطر بیشتری داشته باشد می‌توانید برنج خود را با گلاب خیس کنید.

بجای استفاده از هل می‌توانید از عرق هل نیز استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید یک یا دو قاشق کافی است و استفاده زیاد از عرق هل باعث عطر و مزه بیشتر می‌شود.

‌میتوانید از گردو، خلال پسته، موز یا پودر دارچین برای تزئین شیر برنج خود استفاده کنید.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --