طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی (مرحله به مرحله)

طرز تهیه چای ماسالا با شیر در خانه حرفه‌ای و فوری + خواص

طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی (مرحله به مرحله)

طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی (مرحله به مرحله) 1024 680 لبنیات صباح

چای ماسالا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کشور هند است. در هم آمیخته شدن عطر انواع ادویه های معطر و تند همراه با شیر و چای گرم یک ترکیب بسیار شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کند. با وجود گرم بودن این نوشیدنی، بسیاری از هندی‌ها در تمام فصول سال عاشق نوشیدن آن همراه با صبحانه و عصرانه خود هستند. این چای نیز یک نوشیدنی خوشمزه و آرامش‌بخش است که آماده سازی آن زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد، در ادامه برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی (مرحله به مرحله) با صباح همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا خوشمزه اغلب در هر خانه ای پیدا می‌شود که یکی از مفیدترین آن‌ها شیر است. اگر در در این لحظه و برای تهیه این چای گرم و خوشمزه در خانه شیر ندارید می‌توانید برای خرید شیر، یکی از انواع مختلف شیرهای صباح را انتخاب کرده و در ادامه دستور با ما همراه باشید.

چای ماسالا چیست؟ 

چای ماسالا یا همان دمنوش ادویه‌جات مخلوط یکی از چندین مدل چای است که برای آماده کردن آن از چای سیاه، شیر و ادویه های معطر بسیاری استفاده می‌شود. این چای اصالتی هندی داشته و قدمت آن به 5000 الی 9000 سال پیش باز می‌گردد و در برخی مناطق دنیا با اسم چای هندی شناخته می‌شود. چای ماسالا را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد می‌توانید بنوشید و این کاملا به سلیقه و ذائقه افراد باز می‌گردد.

در این چای از دانه های سبز هل، چوب دارچین، میخک آسیاب شده، زنجبیل پودر شده و دانه های فلفل سیاه همراه با چای سیاه استفاده می‌شود. با اینکه ترکیب این ادویه ها کار بسیار سختی نبوده اما اکثراً ترجیح می‌دهند این چای را به صورت نیمه آماده یا به صورت پودر فوری استفاده کنند.

چای ماسالا با شیر

در تهیه چای ماسالا برخلاف چای سیاه که با آب جوش اماده می‌شود از آب گرم یا شیر گرم و حتی شیر سرد استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید چای ماسالا خود را شیرین یا به صورت تلخ نوش جان کنید، این موضوع تنها به ذائقه شما باز می‌گردد. عطر و طعم این چای باعث می‌شود هر کسی برای یکبار هم که شده وسوسه امتحان آن را قبول کند و مزه متفاوت و خوشمزه این چای هندی را بچشد. اگر جز طرفداران دسر و میان وعده‌های گرم در فصل‌های سرد سال هستید به شما طرز تهیه فرنی را پیشنهاد می‌کنیم.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا با شیر

معمولا چند ماده اولیه اصلی برای ماسالا وجود دارد و راز اصلی پیدا کردن تعادل میان این طعم‌هاست، چای ماسالا یک چای خامه‌ای و ادویه دار است که در هند بسیار محبوب بوده و در حال حاضر در سراسر دنیا در حال گسترش است. این چای خوش طعم و خوش رنگ و لعاب از مواد زیر تشکیل می‌شود.

  • چای سیاه 1 تا 2 قاشق چایخوری (1 یا 2 کیسه چای)
  • ادویه های چای ماسالا
    زنجبیل تازه 2 یا 3 اسلایس
    هل سبز 5 تا 7 دانه
    دارچین نصف یک چوب
    میخک 3 تا 4 دانه
    دانه فلفل 5 تا 7 دانه
    بادیان ستاره‌ای 1 تا 2 عدد
  • شیر 1 پیمانه
  • شیرین کننده (شکر، عسل یا شیره گیاهی) 2 تا 3 قاشق چایخوری
  • آب یک پیمانه

برای انتخاب مواد اولیه، بهترین چای سیاه برای استفاده در چای ماسالا، چای سیاه با عطر و طعمی قوی است. در هند اغلب از چای آسام دارجیلینگ استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید از چای‌های کیسه و یا چای بدون کافئین نیز استفاده کنید. مساله مهم‌تر در چای ماسالا استفاده مناسب از ادویه‌جات است. در هند معمولا هر فرد ترکیب منحصر به فرد خودش را برای تهیه چای ماسالا دارد و هیچ روش مطلق و یکسانی برای تهیه این نوشیدنی وجود ندارد. برای شیر هم می‌توان از جایگزین‌های گیاهی آن استفاده کرد، اما به دلیل اهمیت و فراوانی فواید مصرف شیر، بهتر است از شیر غیرگیاهی استفاده کنید.

طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و غلیظ با شیر

ماسالا، چایی رویایی و بی نظیر است که از ترکیب ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. برای درست کردن این چای دستور عمل های متفاوتی وجود دارد که ما در این مقاله به بهترین روش طرز تهیه چای ماسالا خوشمزه و خانگی با شیر (مرحله به مرحله) پرداخته‌ایم، برای آماده کردن یک چای ماسالا حرفه‌ای با ما همراه باشید.

مرحله اول، ترکیب ادویه‌های ماسالا

دانه‌های هل را از غلاف درآورده و با بادیان ستاره‌ای و دانه‌های فلفل به آرامی درون هاون آسیاب کنید. ادویه‌های آسیاب شده را همراه با زنجبیل، دارچین، چای سیاه و یک فنجان آب درون یک قابلمه کوچک بریزید.

مرحله دوم، دم کشیدن ادویه‌ها

اجازه بدهید تا مواد به حد جوش برسند و سپس حرارت را خاموش کنید. بهتر است نگذاریم مواد با یکدیگر زیاد بجوشند چرا که ممکن است تلخ شوند. پس از جوش آمدن آب، بگذارید مواد حداقل برای 10 دقیقه دم بکشند. هر چقدر زمان بیشتری را به دم کشیدن اختصاص بدهید، طعم قوی‌تری خواهید داشت.

مرحله سوم، اضافه کردن شیر به ادویه ماسالا

شیر را به مواد اضافه کنید، حرارت را روشن کنید و اجازه بدهید تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن شیر حرارت را خاموش کنید.

مرحله چهارم، چای ماسالا شما آماده است!

در این مرحله می‌توانید شیرین کننده دلخواه خود را به نوشیدنی اضافه کرده و هم بزنید. پس از اینکه چای به شیرینی دلخواه شما رسید آن را درون لیوان دلخواه‌تان از صافی رد کنید و نوش جان کنید!

نکات مهم طرز تهیه چای ماسالا حرفه‌ای با شیر

  • قبل از آنکه ادویه‌ها بجوشانید آن‌ها را به خوبی بکوبید.
  • جایگزین چای می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید.
  • برای درست کردن چای ماسالا می‌توانید از شیر گیاهی به جای شیر لبنی استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید چای ماسالا غلیظی داشته باشید می‌توانید شیر بیشتری به نسبت آب بریزید.
  • پس از جوش آمدن آب و ادویه‌ها و دم کشیدن آن نوبت به اضافه کردن شیر است.
  • چای ماسالا را می‌توانید به عنوان میان وعده، صبحانه یا حتی قبل از خواب نوش جان کنید.
  • برای شیرین کردن چای ماسالا توصیه می‌کنیم از عسل استفاده کنید.
  • استفاده از پودر فوری برای درست کردن چای ماسالا بسیار اشتباه است، برای یکبار هم که شده در خانه و با ادویه‌های تازه و ارگانیک خودتان این کار را انجام بدهید.

چای ماسالا بدون شیر 

همانطور که گفتیم برای درست کردن چای ماسالا تنها نیاز به شیر نداشته و می‌توانید آن را با آب درست کرده و نوش جان کنید. در ادامه همراه ما باشید و مواد لازم برای درست کردن چای ماسالا بدون شیر برای دو نفر را بخوانید.

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر و با آب جوش

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا بدون شیر (برای دو نفر)

برای درست کردن چای ماسالا خوشمزه و دلچسب برای دو نفر نیاز به یک سری مواد اولیه و مورد نیاز دارید که در ادامه می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

  • فلفل قرمز، فلفل سیاه و فلفل سفید 20 عدد
  • میخک 5 دانه
  • هل سبز 5 عدد
  • چوب دارچین یک عدد
  • بادیان ختایی یا انیسون ستاره‌ای یک عدد
  • آب دو و نیم پیمانه
  • چای سیاه 2 قاشق غذاخوری
  • زنجبیل تکه تکه شده 5 سانتی متر

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر و با آب جوش

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به شیر و محصولات لبنی حساسیت دارید اما طعم و عطر چای ماسالا هم می‌پسندید توصیه می‌کنیم طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر و با آب جوش را هم یاد بگیرید تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

مرحله اول، آسیاب و تفت دادن ادویه‌ها

برای شروع ابتدا باید میخک، فلفل، هل، دارچین، بادیان ختایی و … را در یک شیر جوش بریزید و برای مدت زمان دو دقیقه با شعله ملایم تفت بدهید. پس از آن که ادویه‌ها به خوبی تفت خورد شیر جوش را از روی شعله برداشته و اجازه می‌دهید تا ادویه‌ها خنک شود و در نهایت با دستگاه آسیاب همه آنها را پودر می‌کنید. برای نگهداری این ادوی‌ها اصلا نگران نباشید، مدت زمان نگهداری این ادویه بو داده و آسیاب شده چای ماسالا در ظرف شیشه ای با در بسته حدود دو ماه است.

مرحله دوم، جوشاندن ادویه‌ها

آب و ادویه ها را در یک شیر جوش بریزید و برای مدت زمان 20 دقیقه روی حرارت قرار بدهید، در این مدت زمان اجازه ندهید آب جوش بیاید چرا که چای شما تلخ خواهد شد و پس از بیست دقیقه شیر جوش تان را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم، مخلوط کردن چای سیاه و سرو چای ماسالا

در نهایت چای سیاه را به ترکیب آب و ادویه‌های جوشیده در آن اضافه کنید و در فنجان مد نظرتان آن را سرو نمایید.

فوت و فن طرز تهیه چای ماسالا با آب جوش

  • در صورت تمایل به شیرین بودن چای ماسالا می‌توانید پس از اضافه کردن چای سیاه به آن مجدد شیر جوش را بر روی شعله قرار بدهید و با کمی شکر یا عسل آن را شیرین کنید.
  • شما می‌توانید چای آماده شده را در یک بطری یا فلاکس بریزید و برای مدت زمان طولانی تری آن را نگهدارید، اگر چای ماسالا بدون شیر را در یخچال گذاشته اید می‌توانید برای سرو مجدد آن را بر روی حرارت بگذارید یا کمی آب داغ یا شیر به آن اضافه کنید.

چای ماسالا سرد 

چای ماسالا سرد یکی از نوشیدنی های سنتی آمریکا است که بسیار محبوب بوده و با یخ و بدون شیر سرو می‌شود. این چای ادویه دار در کنار ادویه های بخصوصی که دارد از یخ و برخی مواقع از شیر برای تهیه آن استفاده می‌شود، اما اغلب برای تهیه چای ماسالا سرد از شیر استفاده نشده و در نهایت نیز آن را با خامه تزیین می‌کنند.

طرز تهیه چای ماسالا سرد 

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا سرد (برای چهار نفر)

برای درست کردن چای ماسالا سرد نیز همانند دیگر چای ماسالاهای توضیح داده شده از اد.یه های مخصوص استفاده می‌شود که در ادامه مقدار مورد نیاز آن را برای چهار نفر توضیح خواهیم داد.

  • دانه فلفل سیاه 2 قاشق غذاخوری
  • هل سبز 6 عدد له شده
  • بادیان ختایی 3 عدد
  • چوب دارچین 2 عدد
  • چای کیسه‌ای 8 عدد
  • شیر یک پیمانه

طرز تهیه چای ماسالا سرد با شیر 

برای درست کردن چای ماسالا سرد با شیر نیاز به توجه به یک سری نکات است که در ادامه ما به آنها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مرحله اول، ترکیب ادویه‌ها و آب جوش

چهار لیوان آب سرد را به همراه ادویه‌های مورد که شامل فلفل، هل، بادیان ختایی و چوب دارچین است در یک شیر جوش بریزید و روی حرارت با شعله متوسط قرار بدهید. پس از جوش آمدن آب شعله را کم کنید و اجازه بدهید به مدت ده دقیقه با شعله بسیار کم این ترکیبات دم بکشند.

مرحله دوم، اضافه کردن چای و دم کشیدن چای ماسالا

در نهایت پس از 5 الی 10 دقیقه که از دم کشیدن آب با ادویه ها گذشت نوبت به آن می‌رسد تا شعله گاز را خاموش کنید و چای کیسه ای را داخل آن قرار بدهید. پس از  دقیقه چای های کیسه ای را در بیاورید و با استفاده از یک صافی چای ماسالا را صاف کرده و برای مدت زمان 15 دقیقه اجازه بدهید هم دمای اتاق شود و پس از آن داخل یخچال بگذارید.

مرحله سوم، سرو چای ماسالا سرد

در این مرحله لیوان های پایه بلند خود را مملو از یخ کنید و در هر 4 لیوان مقداری بخ بریزید و به اندازه یک چهارم لیوان شیر را به آن اضافه کنید و پس از آن مخلوط چای را به طور مساوی در دیگر لیوان ها پخش نمایید و بلافاصله سرو کنید.

خواص چای ماسالا چیست؟

خواص چای ماسالا چیست؟

1- کاهش درد و التهاب

ادویه‌های زیادی در تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود که برجسته‌ترین آن زنجبیل است. در نتیجه، چای ماسالا دارای خواص ضدالتهابی قوی است چرا که محققان تاثیر مثبت زنجبیل بر بدن انسان را ثابت کرده‌اند. یکی دیگر از ادویه‌های استفاده شده در ماسالا میخک است که به طور گسترده‌ای به عنوان مسکن و کاهش درد از آن استفاده می‌شود.

2- تقویت ایمنی بدن

چای ماسالا از آنجا که حاوی دارچین و میخک است می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. هنگامی که این دو ترکیب با هم استفاده می‌شوند، اثر دارویی یکدیگر را افزایش می‌دهند و این هم‌افزایی اجازه نمی‌دهد تا عفونت‌ها سیسم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

3- کمک به هضم غذا

ادویه‌ها و مواد به کار رفته در چای ماسالا می‌توانند به فرآیند هضم غذا کمک کنند. هنگامی که زنجبیل به این مخلوط اضافه می‌شود، اثر آن حتی عمیق‌تر نیز می‌شود. اگر در هضم غذا مشکل دارید می‌توانید آن را با الایچی بنوشید تا به افزایش بزاق و هضم غذای شما کمک کند.

4- حاوی آنتی اکسیدان

چای سیاه به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی چای ماسالا دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. استفاده از میخک و الایچی در نوشیدنی به طور طبیعی با کلسترول بالا مقابله می‌کند. این به نوبه خود باعث تشکیل پلاک‌هایی می‌شود که باعث انسداد منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. ترکیبات موجود در چای ماسالا، فشار خون و ضربان قلب را نیز کنترل می‌کند.

در تهیه این چای بنا به ذائقه خودتان، به جای استفاده از یک پیمانه شیر می‌توانید از نصف پیمانه شیر و نصف آب نیز استفاده کنید. همچنین مقدار ادویه‌ها و چای سیاه نیز به اندازه دلخواه خودتان قابل تغییر است. همانطور که بالاتر گفتیم هیچ دستور دقیق و ثابتی برای این چای وجود ندارد و تمام مواد مورد نیاز در این چای بنا به ذائقه شما قابل تغییر است. می‌توانید از چای ماسالا به عنوان میان‌وعده در روزهای تابستانی و یا در روزهای سرد زمستان و برای درمان سرماخوردگی نیز استفاده کنید.

10 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --