روش‌های درمان آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

درمان آنفولانزا

روش‌های درمان آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

روش‌های درمان آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟ 1024 680 لبنیات صباح

هرچه که به تابستان و آغاز فصل سرما نزدیک می‌شویم، مشاهده افرادی با علائم آنفولانزا و سرماخوردگی روز به روز بیشتر می‌شود. درمانگاه‌ها و مطب پزشکان عمومی شلوغ‌تر شده و افراد با علائمی همچون گلودرد، سرفه و عطسه به آن‌ها مراجعه می‌کنند. اغلب این بیماران که ممکن است به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا باشند اغلب با داروهایی ساده یا استراحت در منزل درمان می‌شوند. حتما تا به حال به شما نیز توصیه شده است که با شروع نشانه‌ها و علائم آنفولانزا شروع  به مصرف مایعات و شیر ولرم کرده و در خانه استراحت کنید. روند درمان آنفولانزا و سرماخوردگی را می‌توان در کنار استراحت در خانه تسریع کرد. در این مقاله برای شما راهکارهایی برای بهبود هرچه سریع‌تر و رهایی زودهنگام از این بیماری آورده‌ایم.

در صورت ابتلا به آنفولانزا چه کارهایی انجام بدهیم؟

تا حد امکان استراحت کنید

زمانی که یک ویروس یا باکتری در بدن شما تکثیر می‌شود، بدن ما با شدت هرچه تمام‌تر مشغول مقابله با التهاب و عفونت ناشی از آن می‌شود. این فعالیت زیاد که برای ما قابل مشاهده نیست، باعث می‌شود تا بدن به انرژی بیشتری نسبت به زمان‌های دیگر داشته باشد. برای همین بسیار مهم است که در زمان بیماری تا حد امکان از انجام فعالیت‌های سنگین روزانه پرهیز کرده و کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنیم. بهتر است فقط زمانی كه سرماخوردگی ويروسی همراه با عفونت‌های باكتریایی باشد برای كنترل آن از آنتی بيوتيک استفاده مي كنيم.

زیاد بخوابید

کمبود خواب باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و مبارزه با میکروب‌ها را دشوار می‌کند. شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و در طول روز نیز ساعتی را به چرت نیم‌روزی اختصاص بدهید. اگر علائمی مانند سردرد یا گرفتگی بینی موجب می‌شود نتوانید راحت بخوابید، سعی کنید از بالش اضافی برای بلندکردن سر استفاده کنید. این کار می‌تواند فشار سینوس را کاهش داده و به شما کمک کند تا راحت نفس بکشید. ضمن اینکه خوابیدن زیاد به حفظ انرژی بدن کمک کرده و روند بهبود شما را تسریع می‌کند.

مایعات فراوان مصرف کنید

مصرف مايعات فراوان و مرطوب نگه داشتن مخاط، یکی از راه های پيشگيری از عفونت‌هاست. دریافت مایعات فراوان مخاط شما را نازک کرده و احتقان را از بین می‌برد. این کار همچنین از سردرد و خستگی حاصل از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید یک لیوان آب یا بطری پر از آب را همیشه در نزدیک محل استراحت و یا همراه خود داشته باشید. مصرف غذاهای آبکی مانند سوپ نیز می‌توانند املاح و مایعات از دست رفته بدن در اثر تعریق را جبران کرده و برای سلامت مفید باشند. در ایام بیماری سعی کنید تا حد امکان از مصرف نوشابه‌های کافئین‌دار، قهوه و الکل که از دست رفتن آب بدنتان می‌شود ما می‌شود خودداری کنید.

نوشیدن مایعات فراوان

آب‌نمک غرغره کنید

غرغره کردن آب‌نمک یک روش خوب برای تسکین گلودرد است. آب‌نمک تورم را تسکین می‌دهد و مخاط را شل می‌کند. یک‌چهارم تا یک‌دوم قاشق‌چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود و چند بار در روز غرغره کنید. غرغره آب نمک یک روش ایمن و موثر است که می‌توامد موجب کاهش درد و تسکین علائم بیماری در دهان و گلو باشد.

نوشیدنی‌های گرم بنوشید

یک لیوان چای یا دمنوش گرم می‌تواند علاوه بر تامین آب بدن، تسکین دهنده بدن درگیر با ویروس آنفولانزا نیز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مایعات ولرم می‌توانند علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و خستگی را کاهش دهند. بهتر است تا حد امکان از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کرده و از مصرف قهوه پرهیز کنید. کافئین همچنین ممکن است باعث بی‌خوابی شده و در روند استراحت و خواب شما اختلال ایجاد کند. جای قهوه را با دمنوش‌های گیاهی مثل آویشن، پونه و چای کوهی پر کنید.

عسل بخورید

عسل به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی می‌توانند روی التهابات گلوی شما قرار گرفته و سرفه را تسکین دهد. در یک مطالعه، کودکانی که حدود نیم قاشق غذاخوری عسل هنگام خواب می‌خوردند، خواب آرام تری را تجربه کرده و کمتر از سایر افرادی که داروهای مختلف مصرف می‌کردند،، سرفه می‌کردند. عسل را می‌توان درون یک فنجان چای بدون کافئین یا همراه با آب ولرم و آب‌لیمو میل کنید.

دوش آب گرم بگیرید

گرفتن دوش آب گرم برای مبتلایان به آنفولانزا و سرماخوردگی می‌تواند به سرحال‌تر شدن آنان کمک کند. علاوه بر این گرما به باز شدن عضلاتی که دچار اسپاسم شده‌اند نیز کمک می‌کند. گرفتن دوش آب گرم یا ماندن در یک وان پر شده با آب ولرم می‌تواند درد بدن شما را نیز تسکین داده و در فرایند بهبود سریع‌تر به شما کمک کند.

از داروهای مسکن استفاده کنید

داروهای داروخانه‌ای یا همان داروهایی که می‌توان بدون نسخه نیز آن‌ها را مصرف کرد در تسکین درد و علائم آنفولانزا می‌توانند مفید باشند. مسکن‌ها کاربردهای مختلفی دارند و برای مصارف مختلفی می‌توان از آنها استفاده کرد. از کاربردهای داروهای مسکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسکن برای تب و درد

پزشکان برای تسکین درد و افت تب، معمولاً استامینوفن را توصیه می‌کنند. استامینوفن یک داروی رایج است که برخی از انواع آن را می‌توان بدون نسخه تهیه کرد. توجه داشته باشید همان‌طور که مصرف بیش از حد هر چیزی خطرناک است، مصرف بیش از حد داروهای مسکن نیز می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین توجه کنید که حتما نحوه مصرف دارو را از داروخانه و دکتر داروساز بپرسید.

احتقان مجاری تنفسی

مسکن‌ها رگ‌های خونی در بینی شما را کوچک می‌کنند تا مجاری تنفسی شما بازتر شود. اما استفاده بیش از حد از اسپری‌ها و قطره‌های ضد احتقان باعث گرفتگی بیشتر می‌شود، بنابراین بیش از 3 روز از آنها استفاده نکنید.

خلط‌ آور

این قرص‌ها می‌توانند به شل شدن مجاری مخاطی شما و در نتیجه تخلیه راحت‌تر مخاط کمک کنند.

آنتی‌هیستامین برای آبریزش بینی

این دارو تولید ماده‌ای را که در بدن باعث عطسه و آبریزش بینی می‌شود را مسدود می‌کند. مصرف داروی ضداحتقان و آنتی‌هیستامین با هم می‌تواند مفیدتر از مصرف هر یک از آنها به‌تنهایی باشد.

از اسپری شستشو استفاده کنید

اسپری‌های شستشوی بینی و مجاری تتنفسی را می‌توانید از داروخانه ها تهیه کرده و به وسیله شستشوی مجاری مخاطی با سرم و اسپری‌های مخصوص، جلوی احتقان و تنگی نفس بیش از حد را بگیرید.

سوپ مرغ بخورید

این نوع سوپ واقعاً می‌تواند حال شما را بهتر کند. تحقیقات نشان می‌دهد سوپ مرغ می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش التهابات حاصل از بیماری، به بهبود برخی از علائم شما مانند درد و گرفتگی بدن نیز کمک کند. علاوه بر این‌ها، سوپ مرغ دارای مواد مغذی بوده که انرژی فراوانی را برای مبارزه بدن با ویروس و باکتری‌ها تامین می‌کند. سعی کنید سوپ مرغ را به صورت ولرم میل کنید تا به التهابات گلوی شما نیز کمک کند.

با هم با روش‌ها مختلفی که می‌توانید در خانمه آنفولانزا یا سرماخوردگی خود را درمان کنید آشنا شدیم. حتما پیش از تعدادی از این روش‌ها را شما نیز شنیده بودید و تا به امروز به کار می‌گرفته‌اید. فراموش نکنید که این درمان ها هیچگاه جایگزین پزشک نبوده و در صورت شدیدتر شدن علائم بالینی باید حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین می‌توانید در کنار مصرف داروهای پزشک به رعایت این موارد پرداخته تا روند بهبود شما تسریع شود. فراموش نکنید در طی این مدت از حضور در جمع‌ها، محل کار یا مدرسه خودداری کرده و در صورت امکان حتما از ماسک استفاده کنید.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --