ماست میوه ای، دسری مفید یا مضر؟

ماست میوه ای

ماست میوه ای، دسری مفید یا مضر؟

ماست میوه ای، دسری مفید یا مضر؟ 1024 680 لبنیات صباح

ماست میوه‌ ای، دسری مفید یا مضر؟ خیلی وقت‌ها این سوال پیش می‌آید که ترکیب ماست با میوه‌ برای بدن مفید یا مضر است؟ خواص این دسر در چیست و آیا برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها مناسب است؟ در جواب به این سوال بهتر است با لبنیات صباح همراه باشید و درخصوص ماست میوه‌ای بیشتر بدانید. ماست میوه ای یکی از تنقلات متنوع و مدرن بر پایه لبنیات با ارزش غذایی بالا است که از دو ماده غذایی مهم در هرم غذایی تهیه می‌شود. ماست ميوه‌اي، ترکيبي از ماست و ميوه‌ می‌باشد که در واقع خواص هر دو گروه را در خود جای داده است. این خوراکی خوشمزه و جذاب، از ترکیب میوه و ماست که سرشار از کلسیم و ویتامین‌های بسیاری است تشکیل شده و معمولاً در کنار غذا یا به عنوان وعده‌ اصلی صبحانه استفاده می‌شود. این خوراکی ترکیبیِ جذاب، گزینه‌ای مناسب برای کودکان و افرادی است که مزه اصلی ماست را دوست ندارند. شما با یک ترکیب ساده می‌توانید این دسر خوشمزه را برای آن‌ها آماده کنید تا نوش جان کنند.

مهم‌ترین خواص ماست میوه ای، سرشار از آنتی اکسیدان

این دسر جذاب، ترکیبی از ماست به همراه تکه‌های میوه است. میان وعده‌ای دلچسب و یک وعده اصلی بسیار مقوی است که علاوه بر استفاده به عنوان صبحانه در تهیه انواع دسر (ماست و گرانولا، چیزکیک‌های میوه‌ای)، نوشیدنی (اسموتی‌ها، شیک‌ها)، انواع ماست بستنی و سالاد میوه قابل استفاده است. مهم‌ترین خواص ماست میوه‌ای عبارتند از:

  • جذب راحت‌تر کلسیم موجود در ماست نسبت به کلسیم موجود در شیر
  • افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن به دلیل وجود باکتری‌های موجود در ماست
  • جلوگیری از بروز سرطان روده‌ بزرگ به دلیل وجود کلسیم در ماست
  • ماست حاوی ویتامین‌های محلول در آب (گروه B و ویتامین C)، محلول در چربی (A, D, E, K)
  • تنظیم فشارخون به دلیل خواص تغذیه‌ای میوه
  • تاثیر مثبت بر تقویت حافظه و یادگیری سریع
  • سرشار از فیبر
  • جلوگیری از بروز چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی
  • دارای انواع ویتامین‌های A و C و پتاسیم

تاثیرات مفید ماست بر بدن انسان، مناسب برای سیستم گوارش

از مهم‌ترین خواص ماست این است که سیستم گوارش افراد حساس به لاکتوز را چندان دچار اختلال نمی‌کند. سیستم گوارش برخی از افراد نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساس است اما لاکتوز موجود در ماست تبدیل به اسید لاکتیک شده و دیگر حساسیت خاصی به وجود نمی‌آورد. از طرف دیگر، کلسیمِ ماست راحت‌تر از شیر جذب بدن می‌شود چرا که PH ماست پایین‌تر است و کلسیم در آن به صورت محلول درمی‌آید. تمامی این موارد در کنار هم خواص ماست را بیشتر کرده، ماست باکتری‌هایی دارد که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود؛ این باکتری‌ها همچنین کلسترول خون را پایین می‌آورند و فشارخون را تنظیم می‌کنند. بنابراین خوردنِ ماست برای کسانی که چربی و فشار خون دارند، بسیار توصیه می‌شود.

تاثیرات مفید میوه بر بدن انسان، سرشار از فیبر و تازگی

یکی از مهم‌ترین ترکیبات ماست‌ میوه‌ای، میوه آن است و نباید فراموش کنیم که این محصول ترکیبی از ماست و میوه‌ است. میوه‌ها تاثیر مثبتی روی مغز انسان می‌گذارند برای مثال، تاثیر مثبت روی تقویت حافظه و یادگیری سریع مطالب دارند. علاوه بر این، میوه‌ها دارای فیبر فراوان هستند. فیبرها از چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از خواص میوه‌ها، درمان افسردگی است. حتی اگر میزان ویتامین موجود در میوه‌ها را در نظر نگیریم، همین خواص بالا کافی است تا ما را به خوردن میوه تشویق کند. با این حساب اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از خوردن میوه یا ماست به تنهایی و به هر دلیلی پرهیز می‌کنید می‌توانید، ترکیب مُقویِ این دو خوراکی خوشمزه را با هم امتحان نمایید.

جذب سریع ویتامین‌ها با ماست میوه ای

آیا اضافه کردن میوه‌ها به ماست ارزش غذایی آن را کم می‌کند؟ تهیه ماست‌ میوه ای بخصوص برای کودکان، روش بسیار مناسبی در تشویق آن‌ها به مصرف لبنیات و میوه است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای چرب و پرکالری کودکان باشد. ضمن این که همراهی ماست و میوه باعث می‌‌شود ویتامین‌های موجود در میوه به کمک اسید لاکتیک موجود در ماست بهتر جذب شوند. در هر ۲۵۰ میلی‌لیتر ماست تقریبا ۱۰ تا ۱۴ گرم پروتئین وجود دارد، این مقدار تقریبا برابر با ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن است. همچنین عملیات تخمیر باکتری‌های ماست موجب می‌شود که جذب پروتئین‌ها راحت‌تر شود. به همین دلیل است که پروتئین‌های ماست را پروتئین‌های پیش‌ هضم شده می‌نامند.

چه میوه‌ای در ترکیب با ماست بهتر است؟

اگر برایتان این سوال پیش آمده که بهتر است ماست را با چه میوه ای بخوریم باید گفت برای تهیه ماست میوه ای می توانید از ماست با ترکیب سیب و توت فرنگی استفاده نمایید. به طور کلی می‌توانید در ماست میوه ای از تکه های میوه تازه مانند: موز، آناناس، کیوی، توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، انبه که به صورت نگینی خورد شده استفاده کنید. جالب است بدانید هر میوه تازه‌ای که دوست دارید به خوبی با ماست مخلوط خواهد شد و از لحاظ ترکیبات با هم سازگار خواهند بود، در این میان میوه‌های یخ‌زده هم مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بخصوص انواع توت‌های یخ‌زده که در ترکیب با ماست بسیار مفید خواهند شد. اما از بهترین ترکیبات ماست و میوه می‌توان به ترکیب ماست و سیب و همچنین ماست و توت‌فرنگی اشاره نمود که خواص پرشماری دارند.

ماست و میوه

خواص ماست و سیب

سیب یکی از میوه‌های سالم و مقوی است که سرشار از کلسیم بوده که با ترکیب کلسیم موجود در ماست بمبی از کلسیم را در یک وعده غذایی میل خواهید کرد. خوردن سیب و ماست خواص خاص خود را دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. حفظ سلامت قلب
  2. جلوگیری از بالا بودن کلسترول خون
  3. جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها
  4. جلوگیری از بروز دیابت

خواص ماست و توت‌فرنگی

توت‌فرنگی سرشار از فیستین است که به بهبود حافظه کمک بسیاری می‌کند، مصرف دو یا چند توت‌فرنگی در هفته از زوال عقل و حافظه نیز جلوگیری می‌کند. در کنار این ویژگی ها، این میوه از بروز ناراحتی‌های قلبی هم جلوگیری کرده و ترکیب آن با ماست می‌تواند رژیم غذایی سالم و کاملی را برای شما فراهم آورد. از دیگر خواص ماست و توت‌فرنگی می‌توان به پنج مورد که در زیر آمده اشاره کرد:

  1. جلوگیری از زوال حافظه
  2. جلوگیری از بروز ناراحتی‌های قلبی
  3. جلوگیری از بیماری آسم
  4. سفید کردن دندان‌ها
  5. خواص ضد سرطان

آیا ماست میوه ای چاق کننده است؟

ماست‌ میوه ای به طور معمول باعث افزایش وزن نمی‌شود، اما در صورتی که خوراکی‌های نامناسب را با ماست ترکیب کنید ممکن است کالری دسر افزایش یافته و در نهایت منجر به اضافه وزن شود. برخی از مواد در ترکیب با ماست سبب تغییراتی در بدن می‌شوند که خوشایند نبوده و باید از اضافه کردن آن‌ها با هم پرهیز کنید. به همین منظور خرید ماست میوه ای آماده به دلیل بسیاری از موارد به خصوص مشخص بودن ارزش غذایی آن، بهتر و راحت‌تر است. محققان توصیه می‌کنند که لبنیات را نیابد به منظور کاهش وزن از برنامه غذایی‌ حذف کرد، چرا که توانایی ماست برای سوزاندن چربی‌ها و حفظ عضلات در شرایط مطلوب با رژیم غذایی اصولی اتفاق خواهد افتاد. طبق یافته‌های محققین هر چه مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و ماست در وعده‌های غذایی شما بیشتر باشد، افزایش وزن‌تان نیز کمتر خواهد بود.

دسر ماست میوه ای

ماست میوه ای، دسری سالم

ماست میوه ای، معمولاً دارای قند بسیار بالایی است. همچنین کالری کل آن بالا بوده و توصیه می‌شود در صورتی که بر میزان قند و کالری دریافتی خود نظارت دارید، این دسر خوشمزه و مقوی را امتحان کنید و در صورت لزوم آن را در میان وعده یا وعده‌ی اصلی خود جای بدهید. اگر ماست میوه‌ای خود را در منزل آماده می‌کنید می‌توانید از ماست یونانی در ترکیبات آن استفاده کرده، چرا که ماست یونانی سرشار از اسیدهای آمینه و پروتئین است.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه میوه‌هایی را می توان به ماست اضافه کرد؟ بهترین نوع میوه، میوه‌های آب‌دار هستند که شامل: برش های پرتقال، شاه توت بسیار رسیده، توت فرنگی بسیار رسیده، تکه های گریپ فروت، هلو رسیده و انگور بنفش می‌باشد. طرز تهیه ماست میوه ای می‌تواند براساس ذائقه و سلیقه شما باشد، اما بخش بزرگی از آن شامل سه مورد اصلی است:

  • ماست ( از نوع یونانی)
  • میوه (میوه مورد علاقه شما)
  • عسل (اختیاری)

چگونه با ماست میوه ای لاغر شویم؟

لاغری با ماست میوه ای شاید کمی غیر قابل باور باشد، اما نباید فراموش کنیم که مصرف ماست و لبنیات به افزایش سوخت و ساز بدن کمک بسیاری خواهد کرد با این حساب سوال پیش می‌آید که چطور با اضافه کردن ماست میوه‌ای به میان وعده خود لاغر شویم؟

  1. برای صبحانه یا میان وعده، ماست میوه ای خود را با انواع توت‌ها، آجیل و دانه‌ها ترکیب کنید. (این ترکیب سرشار از انرژی بوده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.)
  2. در ترکیبات ماست میوه ای از جو دوسر پرک نیز استفاده شود.

چه میوه‌هایی را نمی توان با ماست میوه‌ای مخلوط کرد؟

سعی کنید برای هضم بهتر از میوه‌های اسیدی مانند گریپ فروت و توت فرنگی یا غذاهای کم اسیدی مانند سیب، انار و هلو با میوه های شیرین مانند موز و کشمش استفاده نکنید. ماست میوه‌ای یکی از بهترین و سالم‌ترین دسرهای پرطرفدار در دنیا است که به سادگی آماده خوردن شده و یا به صورت آماده می‌توانید از فروشگاه‌های حضوری و غیر حضوری آن را خریداری نمایید. این نوع ماست، از لحاظ طعم و کیفیت بسیار متفاوت بوده و دارای فواید بسیاری می‌باشد. مهم‌ترین خاصیت این محصول جذب کلسیم و ویتامین‌های مختلف است که در صورت داشتن رژیم غذایی مشخص با اندازه قابل قبول، می‌توانید روزانه آن را میل کنید. این خوراکی خوشمزه جایگزینی مناسب برای تنقلات مضر است. در ترکیبات اصلی ماست میوه‌ای از ماست و میوه استفاده شده که بسته به ذائقه‌ شما تنوع بسیار بالای دارد. برای مثال، ترکیب ماست با سیب یعنی جذب کلسیم بیشتر، ترکیب ماست با توت‌فرنگی یعنی دوری از زوال حافظه که استفاده از تمامی این ترکیبات برای بدن انسان بسیار مفید است.