همه چیز درباره فسفر و نقش آن در سلامتی

فسفر

همه چیز درباره فسفر و نقش آن در سلامتی

همه چیز درباره فسفر و نقش آن در سلامتی 800 365 لبنیات صباح

فسفر چیست؟ فسفر دومین ماده معدنی فراوان در بدن شما است. اولین مورد کلسیم است. بدن شما برای بسیاری از عملکردها مانند فیلترکردن مواد زائد و ترمیم بافت و سلول‌ها به فسفر نیاز دارد.

فسفر چیست؟

ممکن است کلمات “فسفر” و “فسفات” را شنیده باشید. اما شاید از خود بپرسید که این اصطلاحات به چه معنا هستند و چه ارتباطی با رژیم غذایی شما دارند.

فسفر، یک ماده معدنی است که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، لوبیا و ماهی یافت می‌شود. همچنین یکی از متداول‌ترین مواد در محیط روزمره و بدن شما است. این نقش مهمی در سلامت کلیه‌ها، استخوان‌ها، عضلات و رگ‌های خونی و همچنین هر سلول در بدن شما دارد.

فسفات چیست؟

فسفات نوعی فسفر است. می‌توانید فسفات‌ها را در مواد شوینده ظرف، مواد پخت و پنیرهای فرآوری شده پیدا کنید. همچنین این ماده دارویی فسفر است و هنگامی‌که به طور طبیعی فسفر کافی دریافت نکنید، می‌تواند به‌عنوان یک مکمل غذایی مصرف شود. برخی بیماری‌ها می‌توانند از دریافت فسفر کافی جلوگیری کنند.

چگونه فسفر در بدن کار می‌کند

فسفر با کلسیم کار می‌کند تا به استخوان‌سازی کمک کند. شما برای سلامت استخوان به مقدار مناسب کلسیم و فسفر نیاز دارید. فسفر همچنین نقش ساختاری مهمی در اسیدهای نوکلئیک و غشای سلول دارد و در تولید انرژی بدن نقش دارد.

در بدن شما وقتی مقدار کلسیم خیلی زیاد است فسفر کمتری جذب می‌کند و برعکس. برای جذب مناسب فسفر به ویتامین D نیز نیاز دارید.

فسفر چیست؟ علائم کمبود فسفر در بدن

فسفر ناکافی را هیپوفسفاتمی می‌نامند. هیپوفسفاتمی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح فسفر در خون شما خیلی کم شود. این باعث می‌شود سطح انرژی شما کاهش یابد. همچنین می‌تواند باعث ضعف عضلانی، خستگی و تحمل کم برای ورزش شود.

فسفر ناکافی هم‌زمان با مقادیر کم کلسیم و ویتامین D می‌تواند منجر به ضعیف شدن و نرم شدن استخوان‌ها در مدت‌زمان طولانی شود. این عامل باعث درد مفاصل و عضلات می‌شود.

سطح فسفر به شدت در بدن کنترل می‌شود و سطح پایین می‌تواند نشانه اختلال دیگری باشد.

فسفر چیست؟

علائم فسفر بیش از حد

سطح بالای فسفات در خون را هیپرفسفاتمی می‌نامند. برخی از علائم این بیماری با علائم فسفر کم هم‌پوشانی دارند. این علائم شامل درد مفاصل، درد عضلانی و ضعف عضلانی است. افرادی که سطح فسفر بالایی دارند نیز می‌توانند خارش و قرمزی چشم را تجربه کنند. علائم موارد شدیدتر فسفر بالا ممکن است شامل یبوست شدید، حالت تهوع، استفراغ و اسهال باشد.

پزشک می‌تواند به شما در تعیین علت بالا یا پایین بودن میزان فسفر در بدن و همچنین بهترین دوره درمانی کمک کند.

چگونه مقدار مناسب فسفر به دست آوریم

پزشکان ممکن است برای کاهش سطح فسفر، مواد چسبنده فسفات تجویز کنند. این مواد با وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها مصرف می‌شوند و میزان فسفر قابل جذب بدن را کاهش می‌دهند.

همچنین بخوانید :  ویتامین چیست؟ و چه اهمیتی برای سلامتی دارد؟

انتخاب سبک زندگی می‌تواند به تعادل سطح بالای فسفر کمک کند. حتماً به‌اندازه کافی ورزش کنید، آب کافی بنوشید و رژیم متعادل و کم فسفر داشته باشید.

فسفر چیست؟

غذاها با مقادیر بالای فسفر

یافتن مواد غذایی با مقادیر بالای فسفر کار سختی نیست. ماهی قزل‌آلا، و ماهی‌تن سرشار از فسفر هستند. منابع لبنی خوب شامل:

  • شیر
  • شکلات
  • ماست
  • تخم‌مرغ
  • پنیر ریگوتا و پنیر آمریکایی
  • پودینگ فوری
  • غلات سبوس‌دار، کلوچه‌های زغال اخته و ناچو نیز سرشار از فسفر هستند.
محصولات لبنی به وِیژه ماست و شیر سرشار از فسفر

محصولات لبنی به وِیژه ماست و شیر سرشار از فسفر

غذاهایی که فسفر کمی دارند

تقریباً همه میوه‌ها و سبزیجات تازه فسفر کمی دارند. این غذاها همچنین قسمت مهمی از رژیم روزانه شما هستند. غذاهای دیگری که مقادیر بسیار کمی فسفر دارند عبارت‌اند از:

  • ذرت بوداده
  • نمک
  • برشتوک
  • نان

بیشتر افراد مقدار فسفر موردنیاز خود را از طریق رژیم‌های غذایی روزانه دریافت می‌کنند. در حقیقت، معمولاً داشتن مقدار زیادی فسفر در بدن رایج از فقر آن است. برخی از شرایط سلامتی (مانند دیابت و اعتیاد به الکل) یا داروها (مانند برخی از آنتی اسیدها) می‌توانند باعث کاهش بیش از حد فسفر در بدن شما شوند.

سطح فسفر خیلی زیاد یا خیلی کم می‌تواند عوارض پزشکی مانند بیماری قلبی، درد مفصل یا خستگی ایجاد کند.

فسفر چه کاری انجام می‌دهد؟

شما به فسفر نیاز دارید تا:

  • استخوان‌های خود را قوی و سالم نگه دارید.
  • کمک به تولید انرژی.
  • عضلات خود را حرکت دهید.

علاوه بر این، فسفر به موارد زیر کمک می‌کند:

  • دندان‌های محکم بسازید.
  • نحوه ذخیره و استفاده از انرژی بدن را مدیریت کنید.
  • کاهش درد عضلانی پس از ورزش.
  • زباله‌های کلیه‌های خود را فیلتر کنید.
  • رشد، نگهداری و ترمیم بافت و سلول‌ها.
  • DNA و RNA تولید می‌کنند – بلوک‌های سازنده ژنتیکی بدن.
  • تعادل را حفظ کرده و از ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های B و D و همچنین سایر مواد معدنی مانند ید، منیزیم و روی استفاده کنید.
  • یک ضربان قلب منظم داشته باشید.
  • هدایت عصب را تسهیل می‌کند.

وقتی رژیم غذایی شما حاوی کلسیم و پروتئین کافی باشد، احتمالاً فسفر کافی خواهید داشت. به این دلیل که بسیاری از غذاهایی که دارای کلسیم زیادی هستند، فسفر زیادی نیز دارند.

برخی از منابع غذایی غیر پروتئینی حاوی فسفر نیز هستند. مثلاً:

  • غلات کامل
  • سیب زمینی‌ها
  • سیر
  • میوه خشک شده
  • نوشیدنی‌های گازدار (اسید فسفریک برای تولید کربناسیون استفاده می‌شود)
  • انواع غلات کامل نان و غلات حاوی فسفر بیشتری نسبت به آرد سفید هستند.

بااین‌حال، فسفر موجود در آجیل، دانه‌ها، غلات و حبوبات به فیتات احتیاج دارد که جذب کمی می‌شود.

چه مقدار فسفر نیاز دارید؟

میزان فسفر موردنیاز شما در رژیم غذایی به سن شما بستگی دارد.

بزرگسالان نسبت به کودکان در سنین 9 تا 18 سال به فسفر کمتری نیاز دارند اما بیشتر از کودکان زیر 8 سال به فسفر نیاز دارند.

همچنین بخوانید :  همه چیز درباره ویتامین B12

مقدار توصیه شده رژیم غذایی معرف به RDA برای فسفر به شرح زیر است:

  • بزرگسالان (19 سال به بالا): 700 میلی‌گرم
  • کودکان (9 تا 18 سال): 1250 میلی‌گرم
  • کودکان (4 تا 8 سال): 500 میلی‌گرم
  • کودکان (سنین 1 تا 3 سال): 460 میلی‌گرم
  • نوزادان (سنین 7 تا 12 ماهگی): 275 میلی‌گرم
  • نوزادان (0 تا 6 ماه): 100 میلی‌گرم

افراد کمی نیاز به مصرف مکمل‌های فسفر دارند. بیشتر افراد می‌توانند مقدار فسفر لازم را از طریق غذاهایی که می‌خورند دریافت کنند.

خطرات مرتبط با فسفر بیش از حد

مقدار زیاد فسفات می‌تواند سمی باشد. مقدار بیش از حد این ماده معدنی می‌تواند باعث اسهال و همچنین سخت شدن اندام‌ها و بافت نرم شود.

مقادیر بالای فسفر می‌تواند بر توانایی بدن شما در استفاده مؤثر از مواد معدنی دیگر مانند آهن، کلسیم، منیزیم و روی تأثیر بگذارد. این می‌تواند با کلسیم ترکیب شود و باعث ایجاد رسوبات معدنی در عضلات شما شود.

به‌ندرت می‌توانید فسفر زیادی در خون داشته باشید. به طور معمول، فقط افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند یا کسانی که در تنظیم کلسیم خود مشکل دارند، دچار این مشکل می‌شوند.

خطرات مرتبط با فسفر بسیار کم

برخی از داروها می‌توانند سطح فسفر بدن شما را کاهش دهند. مثال‌ها عبارت‌اند از:

  • انسولین
  • مهارکننده‌های ACE
  • کورتیکواستروئیدها
  • ضد اسید
  • ضدتشنج

علائم فسفر کم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد مفصل یا استخوان
  • ازدست‌دادن اشتها
  • تحریک‌پذیری یا اضطراب
  • خستگی
  • رشد ضعیف استخوان در کودکان

اگر این داروها را مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا توصیه می‌شود غذاهای حاوی فسفر زیاد بخورید یا مکمل‌های فسفر مصرف کنید صحبت کنید.

فسفر چیست؟

چگونه فسفر روی کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد

کلیه‌های شما کمک می‌کند تا فسفر اضافی از خون شما خارج شود، و سطح بدن متعادل و طبیعی باشد. وقتی کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند، میزان فسفر شما می‌تواند خیلی زیاد شود. این امر همچنین می‌تواند باعث افزایش سطح کلسیم شود.

رسوبات خطرناک کلسیم می‌تواند به طور بالقوه در قلب، رگ‌های خونی، چشم‌ها و ریه‌ها ایجاد شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است برای دفع فسفر اضافی به کلیه‌های خود نیاز به دیالیز داشته باشند.

مکمل‌ها و داروها

از مکمل‌ها و داروهای حاوی فسفر می‌توان به طرق مختلفی استفاده کرد. ثابت شده است که آنها به‌عنوان ملین، به‌عنوان درمانی برای عفونت‌های دستگاه ادراری و سنگ‌های ادراری و برای درمان سطح پایین مواد معدنی در افراد با سوءتغذیه پیشرفته عمل می‌کنند.

مکمل‌های فسفر همچنین ممکن است به ترمیم استخوان و درمان سطح بیش از حد کلسیم در بدن به دلیل فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید، کمک کند.

غذای آماده

فسفر برای استخوان‌های سالم و بدن سالم حیاتی است. گاهی اوقات شرایط سلامتی مانند بیماری کلیوی می‌تواند بر سطح فسفر در بدن تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده علائم فسفر زیاد یا کم با به پزشک مراجعه کنید.