پنیر چدار چیست؟ هرچیزی که درباره پنیر چدار باید بدانید

پنیر چدار چیست و طرز مصرف پنیر چدار

پنیر چدار چیست؟ هرچیزی که درباره پنیر چدار باید بدانید

پنیر چدار چیست؟ هرچیزی که درباره پنیر چدار باید بدانید 1024 640 لبنیات صباح

پنیر چدار پنیری سفت با رنگ زرد مایل به سفید است که انواع مختلفی دارد. یکی از انواع پنیر چدار نوع نرم‌تر آن است که در دو رنگ سفید و زرد تولید و به بازار عرضه می‌شود. چدار برای اولین‌بار در انگلستان تولید و پس از آن یکی از پرمصرف‌ترین پنیرهای آمریکا شد. از پنیر چدار معمولا در تهیه انواع ساندویچ‌ها استفاده می‌شود و باعث شده طعم لذیذی به غذا دهد. اما دقیقا چرا پنیر چدار به این اندازه محبوب است؟ به سختی می‌توان فهمید که دقیقاً چه چیزی پنیر چدار را بسیار خاص می‌کند اما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا تاریخچه پشت پنیر چدار و تمام طعم‌های باشکوه آن را درک کنید تا شاید چدار نیز به یکی از محبوب‌ترین پنیرهای شما تبدیل شد، با مجله صباح در ادامه همراه باشید

پنیر چدار چیست؟ یک راز نهفته در پنیر انگلیسی

پنیر چدار پنیری سفت و بسیار خوش‌طعم است که در دهان آب می‌شود. این پنیر کلاسیک بریتانیایی، کاربردهای متنوعی دارد. این پنیر، پنیری خوشمزه و پرطرفدار است که این روزها در کشور ما مصرف بالایی دارد. چدار تنها پنیری خوشمزه نیست، بلکه منبع کاملی برای تامین برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. پنیر چدار بافتی سفت دارد و از شیر گاو تهیه می‌شود، معمولا چدار دارای رنگ روشن و ملایم است. دلیل نام گذاری چدار به محل ابداع آن یعنی تنگه چدار و بازار شهر چدار در انگلستان است

انواع پنیر چدار؛ یک پنیر خوشمزه با طعم های متنوع

پنیر چدار نیز مانند انواع لبنیات دیگر طعم‌ها و انواع مختلفی دارد، طعم‌های مختلف آن وابسته به سن، نوع پوشش آن پنیر، نوع کِشت و پرورش پنیر و پاستوریزاسیون است که باعث شده انواع مختلف پنیرهای چدار طعم‌های متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. طعم‌های پنیر چدار معمولا از ملایم تا تند و تیز متغیر است که تفاوت ناشی از آن به کِشت پنیر بستگی دارد، چدارهای جوان‌تر طعم ملایمی دارند و به تدریج با گذشت زمان طعم آن به تندی تبدیل می‌شود. البته در بعضی از شهر و روستاهای انگلستان به پنیر چدار فلفل، پیاز و فلفل سیاه نیز اضافه می‌کردند تا پنیرهای متفاوتی را به بازار عرضه کنند.

رنگ نارنجی که در برخی از چدارها دیده می شود تا حدی به سنت تولید آن برمی‌گردد که از افزودن دانه های آناتو آسیاب شده ناشی می‌شود. آناتو، میوه بی طعم از درختان آچیوت که در آمریکای جنوبی یافت می‌شود، طعم و عطر قابل توجهی ندارد و برای نسل ها در پنیر استفاده می‌شود.

عطر و طعم این پنیر به میزان کُهنگی آن بستگی دارد. به طور کلی هرچه پنیر چدار کهنه‌تر باشد، عطر و طعم تندتری خواهد داشت. به عنوان مثال، آنهایی که عطر و طعم چندان تندی ندارند، معمولا 2 الی 3 ماه از تاریخ تولیدشان گذشته است. اما آنهایی که عطر و طعم بسیار تندی دارند، معمولا بین 1 تا 5 سال سن دارند. سن پنیر چدار با عطر و طعم متوسط رو به زیاد چیزی مابین دو مدل قبلی است. پنیرهای چدار بسیار کهنه نیز بافتی تُرد و شکننده دارند.

طریقه مصرف پنیر چدار؛ پنیر چدار چه کاربردی دارد؟

چدار پنیر سفتی است و زمانی که در طبخ غذا استفاده شود می‌تواند دماهای بالا را تحمل کند. یکی از سوال های همیشگی مصرف کنندگان این است که پنیر چدار در چه غذاهایی استفاده میشود؟ این پنیر به صورت رنده‌شده در پخت و پز استفاده می‌شود. چدار تهیه شده از شیر خام و جا افتاده به روش سنتی، طعمی تند و تیز و اغلب کمی خاک‌مانند دارد. ترکیب این پنیر با سبزیجات فصلی و گیاهان ترکیب دلچسبی است؛ از انواع غذاها با پنیر چدار می‌توان به پاستا با پنیر چدار و سیب زمینی با سس پنیر اشاره کرد. همچنین استفاده از چدار در سوپ‌، سالاد، پیتزا، انواع کیش‌ (quiche)، تارت‌ها و غذاهای برنجی مانند ریزوتو طعم بسیار مطبوعی ایجاد می‌کند.

رنگ پنیر چدار سنتیاز چدار در تهیه انواع ساندویچ های سرد و گرم، سوپ و سالاد می توان به کار می رود. ترکیب پاستا با چدار طعم بی‌نظیری ایجاد می کند. در تهیه سوفله، کراکت و کوردن بلو می توانید از پنیر چدار استفاده کنید. چدار را با سیب و گلابی و انگور، کراکر های سبوس دار، پیتا، سالامی و بیف در میهمانی ها سرو کنید. پنیر رنده شده برای ذوب سریع و آسان بهترین گزینه است. برای داشتن بافتی ترد رضایت بخش، پنیر رنده شده بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

مواد تشکیل دهنده پنیر چدار

  • شیر پاستوریزه
  • نمک تصفیه شده خوراکی
  • استارتر
  • کلرید کلسیم
  • مایه پنیر
  • رنگ طبیعی
 

فواید پنیر چدار برای سلامتی؛ یک لبنیات مفید کم لاکتوز

پنیر چدار یکی از بهترین منابع تقریبا تمامی مواد مغذی از جمله ویتامین B12 است. صد گرم چدار دارای 403 کالری و 33.31 گرم چربی است. این ماده، منبعی عالی برای تامین کلسیم و فسفر در رژیم غذایی به شمار می‌رود. ویتامین دی موجود در این پنیر، نقش مهمی در استحکام و رشد استخوان‌ها، به خصوص در کودکان ایفا می‌کند.

پروتئین موجود در پنیر چدار کیفیت بالایی دارد و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن برای رشد و توسعه بوده که به سالم ماندن بدن کمک می‌کنند. صد گرم چدار حاوی 22.87 گرم یا حدود 41 درصد نیاز مصرف روزانه-RD به پروتئین است. چدار حاوی حداقل مقدار لاکتوز (0.025 گرم در یک گرم پنیر) است. از این رو، افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند می‌توانند از این منبع سرشار از کلسیم بهره‌مند شوند. تقریبا تمامی لاکتوز طبیعی شیر گاو در طول فرآیند تهیه پنیر تبدیل به لاکتیک اسید شده، و از این رو راحت‌تر تجزیه می‌شود.

چِدار، به عنوان یک محصول لبنی، فاقد گلوتن است. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند (بیماری سلیاک)، می‌توانند با مصرف پنیر چدار، نیاز بدن به پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها را تامین کنند. در طول فرآیند عمل‌آمدن پنیر، تمامی عناصر عمده تشکیل‌دهنده شیر از قبیل لاکتوز، چربی شیر و پروتئین شیر، تحت تغییرات بیوشیمیایی به محصولات مفیدتر برای سلامتی، با هضم آسان‌تر تبدیل می‌شوند. اگر نمیدانید تفاوت پنیر چدار با پنیر سفید چیست پیشنهاد می‌کنیم مقاله پنیر فتا چیست؟ را بخوانید.

چدار منبع خوبی از ویتامین‌های محلول در چربی، به خصوص ویتامین آ است. صدگرم چدار کهنه‌شده حاوی 1242 واحد (41.5 درصد از نیاز مصرف روزانه) از این ویتامین است. چدار منبعی غنی از مواد معدنی به خصوص کلسیم (71 درصد نیاز مصرف روزانه)، فسفر (65 درصد نیاز مصرف روزانه)، روی (33 درصد نیاز مصرف روزانه) و منیزیم است.

 

نحوه نگهداری پنیر چدار در یخچال و فریزر

چدار از عمر طولانی برخوردار است و مصرف و نگهداری پنیر چدار ‌خطری ندارد، زیرا با استفاده از مخمر و در پی‌اچ کمتر از 5.6 ساخته می‌شود. بر اساس نتایج مطالعات محققان در «مرکز تحقیقات لبنی دانشگاه ویسکانسین»، حتی زمانی‌که بسته‌بندی پنیر باز شده و دما بین 4 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد، باکتری لیستریا مونوسیتوژنز در این پنیر رشد نخواهد کرد.

چدار را می‌توانید برای دو هفته در یخچال خانه خود نگه‌دارید، حداقل سی دقیقه قبل از مصرف آن را از یخچال بیرون آورید تا از طعم و عطر آن لذت ببرید. اگر چدار را به شکل باز و تکه‌ای تهیه کرده‌اید، بهتر است که آن را بین یک لایه کاغذ روغنی یا پارچه بپیچید، سپس آن را با یک لایه سلفون بپوشانید و داخل یخچال قرار بدهید. به این ترتیب می‌توانید برای مدت 1 ماه یا حتی بیشتر، از پنیر خود استفاده کنید.

اگر پنیر را به شکل رنده شده یا ورقه‌ای بسته بندی شده تهیه کرده‌اید، باید حداکثر تا یک هفته بعد از باز کرده بسته بندی آن را استفاده کنید. اگر متوجه شدید روی پنیر کپک زده است، حتما کل بسته بندی آن را دور بریزید. اگر قصد دارید که این نوع پنیر را داخل فریزر قرار بدهید، بهتر است بسته بندی آن را باز نکنید یا یک لایه سلفون را خیلی محکم دور آن ببندید و در بهترین حالت، ظرف مدت 6 الی 8 ماه پنیر را مصرف کنید.

بهتر است قبل از اینکه پنیر چدار یخ زده را داخل غذا بریزید، آن را گرم کنید؛ چون بافت این پنیر داخل فریزر دچار تغییراتی خواهد شد. برای اینکه کارتان راحت‌تر بشود، می‌توانید کل پنیر را رنده کرده، و در اندازه‌های مورد نیاز خود بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار بدهید. به این ترتیب، هر بار که به آن نیاز داشته باشید، به راحتی یک بسته را از داخل فریزر بیرون آورده و گرم می‌کنید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که در هنگام سرو کردن پنیر چدار در سینی پنیر، بهتر است از مدتی قبل آن را در دمای اتاق قرار بدهید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

پنیر چدار صباح 240 گرمی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا همه چیز را درباره پنیر چدار به شما اطلاع‌رسانی کنیم و شما حالا می‌دانید پنیر چدار چیست، چه کاربردی دارد و در چه غذاهایی استفاده می‌شود. 

برای خرید پنیر چدار صباح می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.

خرید از دیجی کالا

 

سوالات متداول درباره پنیر چدار

  • پنیرهای قدیمی و سفت مانند پنیر چدار معمولا کمترین لاکتوز را دارند و این می‌تواند خبر خوبی باشد برای کسانی که به لاکتور حساسیت دارند، اما توجه داشته باشید ممکن است برخی از افراد سطوح مختلفی از حساسیت داشته باشند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به لاکتور لبنیات واکنش نشان دهد حتما با پزشک خود مشورت کرده یا از خوردن آن اجتناب کنید.

  • برخی از مردم نگران این هستند که پنیر دارای چربی، سدیم و کالری بالایی است. با این حال، پنیر چدار منبع عالی پروتئین، کلسیم و چندین ماده مغذی دیگر است. خوردن پنیر حتی ممکن است به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری قلبی و پوکی استخوان کمک کند. میزان کالری موجود در پنیر چدار 402 کیلوکالری در هر 100 گرم است.

  • پنیر چدار رنگ‌های متنوعی دارد، رنگ نارنجی موجود در پنیر چدار به دلیل وجود رنگدانه میوه آناتو است استفاده می‌کنند تا به پنیر چدارشان طعمی غنی بدهد.

     

     
3 دیدگاه
  • جار چدار عالیه یکمم گرمش کنی بزنی رو همبر اصلا اومممم خوشمزههههه

  • علیرضا احسان دوست مارس 2, 2022 در 12:17 ب.ظ

    من پنیر چدار برندهای مختلف رو در ایران مصرف کردم اگر بخوام دروغ نگم چدار صباح واقن باکیفیت تر از بقیه بود و از همه مهمتر قیمت پنیر چدار صباح از بقیه پنیرهای بازار ایران مناسبترم بود
    من به پیشنهاد خانواده از دیجی کالا خریدم که خداروشکر فعلا راضی بودم حالا اگه مشکلی توی مصرفش یا ماندگاری بود حتما نظرم رو مجددا ثبت میکنم

  • رقیه آل داوود فوریه 5, 2022 در 2:40 ب.ظ

    من یه بار از دیجی کالا پنیر چدار صباح رو از سر کنجکاوری خریدم اما نمیدونستم پنیر چدار برای چی استفاده میشه
    بعدا فهمیدم که میشه ازش مثل دیپ چدار روی غذا و سیب زمینی اینا استفاده کرد
    خیلی چرب و خوشمزه بود دوس داشتم

-- بارگیری کد امنیتی --