طرز تهیه قابلی پلو ازبکی افغانستان با گوشت مرغ

آموزش تهیه قابلی پلو ازبکی افغانستان

طرز تهیه قابلی پلو ازبکی افغانستان با گوشت مرغ

طرز تهیه قابلی پلو ازبکی افغانستان با گوشت مرغ 1024 640 لبنیات صباح

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای افغانستان قابلی پلو افغانی یا ازبکی است. قابلی ازبکی در چندسال اخبر در شهرهای شرقی ایران نیز بسیار محبوب و در بسیاری از رستوران‌های تهران به عنوان یک غذای شرقی پرطرفدار شده است، قابلی ازبکی به دلیل داشتن کشمش و هویج طعم شیرینی دارد و اگر طرفدارا غذاهایی با طعم شیرین هستید پیشنهاد می‌کنیم این غذا را از دست ندهید.

البته در بعضی از دستورات غذایی مویز جایگزین کشمش پلویی شده است و در برخی از شهرها در کنار قابلی پلو افغانستان خرما یا رطب مصرف می‌کنند، در ادامه با مجله سلامتی صباح همراه باشید تا طرز تهیه قابلی پلو ازبکی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه قابلی پلو ازبکی

  • روغن پخت و پز یا روغن کرمانشاهی: به میزان لازم
  • گوشت قرمز یا مرغ: 500 گرم
  • پیاز سرخ شده: 2 عدد
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • ادویه های قابلی پلو: زرد چوبه، دارچین، پودر سیر، پودر زیره سیاه، پودر زنجبیل، پودر لیمو عمانی، پودر هل، پودر میخک، جوز هندی، زعفرون، ادویه پلویی (میتوانید از ادویه پلویی بجای ادویه قابلی پلو استفاده کنید)
  • ادویه گارام ماسالا: 1قاشق چای خوری
  • هویج خلال و پخته شده: 2 عدد
  • کشمش پلویی زرد: 1/2 پیمانه
  • خرما یا رطب: 8 عدد
  • خلال بادام خیس خورده: به میزان لازم
  • خلال پسته: به میزان لازم
  • خلال پرتقال سرخ شده: نصف پیمانه
  • زرشک سرخ شده، گردو و خرما و پیاز داغ: برای تزیین به میزان لازم
  • برنج: 3 پیمانه

دستور پخت قابلی ازبکی + فیلم

قبل از شرووع آشپزی پیشنهاد می‌کنیم تا برنج را خیس کنید، برای خیس کردن برنج مقدار پیمانه را درون قابلمه ریخته و پس از چندبار شستن به اندازه یک بند انگشت آب روی آن باقی بماند. برای تهیه قابلی ازبکی ابتدا پیازها را حلقه‌ای و خلالی خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی شود، بعد از طلایی شدن پیاز‌ها 1/3 لیوان دسته‌دار آب جوشیده گرم به پیاز‌ها اضافه کنید و درب آن را بگذارید. حدود 2 الی 3 دقیقه بعد تکه‌های گوشت قرمز یا گوشت مرغ را به پیاز اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا طعم‌دار شود، پیشنهاد می‌کنیم ادویه‌ها را هم کم‌کم اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید تا طعم خامی گوشت گرفته شود و طعم ادویه به خورد گوشت برود.

در صورت تمایل (در مواد لازم درج نشده است) می‌توانید زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و اجازه دهید گوشت قرمز یا مرغ آب بیندازد و تا طعم‌دار شود و پس از آن 4 لیوان آب گرم روی آن بریزید و اجازه دهید گوشت پخته شود.

در مرحله بعد وقتی گوشت مقداری پخته شد نمک به آن اضافه کنید تا طعم باب میل شما داشته باشد، در یک ماهیتابه جداگانه هویج‌ها را به صورت رشته برش بزنید و با مقداری کره تفت دهید کشمش را هم اضافه کنید تا با هویج مقداری تفت بخورد.

برنجی که از قبل شسته و خیس کرده بودید را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا با شعله کم برنج و گوشت پخته شوند ولی درب آن را نبندید. اگر مقدار آبِ موجود در قابلمه گوشت کم بود مقداری آب به آن اضافه کنید و هر چند دقیقه آن را هم بزنید تا ته دیگ و سوخته نشود.

وقتی آبِ غذا تمام شد و برنج کاملا پخته شده بود می‌توانید هویج و کشمش را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا طعم‌ها باهم ترکیب شوند و بعد آن را دم بگذارید. بعد از آماده شدن می‌توانید از خلال پسته و بادام که در روغن کرمانشاهی اصل تفت داده بودین به عنوان تزئین غذا استفاده کنید.

چند نکته مهم برای پخت قابلی ازبکی افغانستان

قابلی پلو در شهر مشهد و بجنورد نیز با اسم های مختلف مثل پلو بجنوردی تهیه می‌شود و طرفداران زیادی در این شهر ها دارد، در تهیه غذای قابلی ازبکی می‌توانید از روغن حیوانی استفاده کنید تا طعم اصیل و چربی داشته باشد.

بجای گوشت تیکه‌ای میتوانید از گوشت ماهیچه یا گوشت برش خرده نواری استفاده کنید.

افغانستانی‌ها معمولا به جای هویج از «زردک» برای تهیه قابلی پلو استفاده می‌کنند، به زودی طرز تهیه مربای زردک نیز در مجله سلامتی صباح منتشر خواهد شد که می‌توانید بجای مربای هویج از آن استفاده و در وعده صبحانه سالم مصرف کنید.

4 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --