بهترین روش پخت سبزی پلو با ماهی مجلسی برای شب عید

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی شب عید

بهترین روش پخت سبزی پلو با ماهی مجلسی برای شب عید

بهترین روش پخت سبزی پلو با ماهی مجلسی برای شب عید 1024 680 لبنیات صباح

شما می‌دانید غذای محبوب شب سال نو ایرانی، چه غذایی است؟ سبزی پلو با ماهی، مرصع پلو یا رشته پلو کدام محبوب‌تر است؟
سبزی پلو با ماهی جزء غذاهایی است که هر موقع از سال می‌توانید آن را نوش جان کنید، اما شب عید در هیاهوی شلوغی سال نو و وارد شدن به فصل بهار در کنار جمع خانوادگی سبزی پلو با ماهی طعم و مزه ای دیگر دارد. قبول دارید؟ برای آموزش طرز تهیه سبزی پلو با ماهی رستورانی شب عید مرحله به مرحله با صباح همراه باشید.

اصول و فنون مذاکره

یکی از آداب و رسوم متداول برای جشن سال نو خانه تکانی، خرید لباس نو، پهن کردن سفره هفت سین و پختن سبزی پلو با ماهی شب سال تحویل است. این غذای خوشمزه و مجلسی در شب عید مزه دیگری دارد و معمولا به مدل های مختلفی طبخ می‌شود، به طور مثال برخی از دوستان ترجیح می‌دهند سبزی پلو با ماهی را با ماهی قزل آلا و بعضی با ماهی دودی نوش جان می‌کنند. در نهایت تفاوت چندانی در اصل مطلب نداشته و طرز تهیه سبزی پلو با هر ماهی شبیه به هم است.

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی برای 4 نفر

در صورتی که می‌خواهید این غذای مناسبتی و خوشمزه را برای تعداد 4 نفر بپزید از مقدار مواد مورد نیاز به اندازه ذکر شده درمطلب پایین استفاده نمایید و در صورت کمتر یا بیشتر شدن تعداد این اعداد را ضرب یا تقسیم کنید. مواد لازم شامل:

  • برنج 4 پیمانه
  • ماهی متوسط 4 عدد
  • سبزی پلویی تازه 400 گرم (سبزی پلویی شامل: شوید، جعفری، گشنیز و برگ سیر تازه و تره است)
  • سیر رنده شده 6 حبه
  • پیاز 1 عدد
  • آرد 5 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • لیمو ترش 1 عدد
  • ادویه ماهی به میزان لازم (تخم گیشنیز، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین، آویشن، پودر سیر، فلفل قرمز، پاپریکا)
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آرد به میزان لازم

نکته: اگر می‌خواهید سبزی پلو را به اندازه 2 نفر درست کنید بهتر است این مواد را تقسیم بر 2 نمایید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا مرحله به مرحله

همانطور که می‌دانید انتخاب نوع ماهی برای درست کردن سبزی پلو با ماهی تماماً وابسته به ذائقه و سلیقه شماست، به همین دلیل شما می‌توانید جایگزین ماهی قزل آلا هر نوع ماهی دیگری که دوست دارید را بپزید و تفاوت آنچنانی هنگام پخت آن وجود ندارد.

مرحله اول، پاک کردن و شستشوی سبزی برای پلو

برای خوشمزه‌تر شدن سبزی پلو بهتر است از ترکیب شوید، تره، گشنیز، جعفری و برگ سیر استفاده کنید. سبزی‌ها را پاک کنید و به خوبی بشویید و در نهایت آبکش کنید تا آب اضافه آن خارج شود، سبزی ها که به خوبی خشک شد نوبت به آن می‌رسد که حسابی ریز خرد کنید و برای مدت زمان یک الی دو ساعت بگذارید کنار تا آب سبزی خرد شده هم گرفته شود. سبزی خرد شده و آب‌دار باعث می‌شود پلوی شما به اصطلاح شفته شود پس با این حساب کنار گذاشتن سبزی برای کم شدن رطوبت آن نکته بسیار مهمی است.

مرحله دوم، مزه دار کردن ماهی قزل آلا

مزه‌دار کردن ماهی کار چندان سختی نیست، یک ظرف مناسب با ابعاد ماهی خود بردارید. ابتدا ادویه مورد نظر را به میزان دلخواه‌تان داخل ظرف بریزد و سیرهای رنده شده به همراه آب پیاز رنده شده‌ را هم اضافه کنید. نصف لیموترش را آب گرفته و به همراه سه قاشق زعفران دم کرده به ترکیبات‌تان اضافه کنید.

حال نوبت به اضافه کردن ماهی ها می‌رسد، ماهی ها را به صورا دلخواه برش بزنید یا کاملا درسته بگذارید مزه‌دار شود، نکته ای که باید بدانید این است که اگر ماهی را سالم خواستید استفاده کنید بهتر است از مواد داخل شکم ماهی بزنید تا گوشت ماهی هم طعم‌دار شود. مدت زمان مزه دار کردن ماهی 1 الی 2 ساعت است، در مدت درب ظرف ماهی را ببندید و داخل یخچال بگذارید تا خوب طعم بگیرد.

مرحله سوم، پخت برنج و ترکیب آن با سبزی

در این مرحله نیاز است تا درون قابلمه مناسب با میزان برنج‌تان آب بریزید و روی شعله متوسط قرار بدهید تا جوش بیاید، میزان آب برنج حدود 1.5 لیتر است. زمانی که آب برنج جوش آمد نوبت به آن می‌رسد تا برنج را به آب در حال جوش اضافه کرده و زمان می دهیم تا کمی بپزد، فراموش نکنید که یک الی یک و نیم پیمانه نمک به برنج باید اضافه شود. زمانی که برنج‌تان آماده آبکش شدن بود می‌توانید سبزی را به آن اضافه کنید و در آخر سبزی پلو را آبکش کنید، بهترین زمان آبکشی برنج زمانی است که ابتدا و انتهای یک دانه برنج تقریبا له می‌شود اما وسط برنج همچنان سفت و نیمه پخت است، در این زمان باید سبزی به آن اضافه شود و بعد از 3 الی 4 دقیقه آبکشی شود.

پس از آبکشی، ته دیگ مورد نظر خود را در قابلمه قرار بدهید و لایه به لایه برنج و کمی دارچین را به ترتیب داخل قابلمه بریزید و در نهایت مابقی زعفران دم کرده را روی برنج بریزید تا عطر و طعم سبزی پلو هوش از سرتان ببرد.

مرحله چهارم، سرخ کردن ماهی

در فاصله‌ای که سبزی پلو را دم کردید نوبت به ماهی های مزه دار شده می‌رسد، آرد را به همراه ادویه ماهی مخلوط کنید و ماهی را به خوبی به آرد و ادویه آغشته کنید و بر روی ماهی تابه داغ با شعله متوسط بگذارید. یادتان باشد که ماهی را از سمت گوشت آن بر روی تابه قرار بدهید و اجازه بدهید تا گوشت ماهی با شعله متوسط به خوبی منسجم شود پس از آن شعله را کم کرده و بگذارید وسط ماهی‌ها نیز خوب مغز پخت شود.
مرحله آخر پخت ماهی اگر دوست داشتید می‌توانید از کره آب کرده برای خوش طعم کردن ماهی‎‌ها استفاده کنید، این مرحله را زمان سرو ماهی داخل ظرف هم می‌توانید انجام بدهید.

پخت سبزی پلو با ماهی در فر

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ماهی پخته شده در فر هم به اندازه ماهی سرخ شده خوش طعم و دلچسب است؟ در جواب باید بگوییم اگر ماهی به خوبی طعم دار شده باشد بله طعم بی نظیر و منحصربفردی خواهد گرفت. برای پخت سبزی پلو با ماهی در فر تمامی مراحل پخت سبزی پلو بالا گفته شده است، تنها طبخ ماهی متفاوت است که در این شرایط ماهی ها را مزه دار کنید و مزه دار کردن با آرد و ادویه را باید حذف کنید.

پخت سبزی پلو با ماهی در فر

برای اینکار ابتدا باید روی سینی فر خود را سلفون بکشید و فر را به مدت 20 دقیقه قبل روشن کنید تا به خوبی گرم شود. در نهایت ماهی های مزه دار شده را بر روی سینی فر بچینید، فراموش نکنید که برای دورچین سینی ماهی در فر می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج، فلفل دلمه، ذرت و هر سبزیجاتی که دوست دارید استفاده کنید. در آخر به مدت 20 الی 30 دقیقه با دمای 200 درجه سانتی گراد ماهی را بپزید. هنگام پخت چندین بار فر و محتویات داخل آن را چک نمایید تا از پخت ماهی اطمینان حاصل کنید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی جنوبی

برای پخت سبزی پلو با ماهی جنوبی از ماهی تیلا پیلا استفاده می‌شود، برای سبزی پلو هم همراه با سبزی هنگام آبکش کردن سبزی پلو از شوید خشک به صورت لا به لا نیز استفاده می‌شود، مابقی موارد همانند طبخ سبزی پلو با ماهی قزل آلا است و تفاوت خاصی ندارد.

کوکو سبزی پفکی و خوشمزه کنار سبزی پلو با ماهی عید

کوکو سبزی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در کنار سبزی پلو با ماهی شب عید است که دستور پخت متنوعی هم دارد، در این مقاله ما سعی بر آن داریم تا طرز تهیه کوکو سبزی پفکی برای سبزی پلو با ماهی عید آسان و راحت را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی برای 4 نفر

اگر دوست دارید کنار سبزی پلو با ماهی عیدتان کوکو سبزی خوشمزه و مجلسی هم داشته باشید تا تمام آئین و رسوم را مو به مو انجام بدهید اصلا نگران نباشید با این آموزش می‌توانید کوکو سبزی برای 4 نفر بپزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

  • سبزی کوکویی 500 گرم
  • تخم مرغ 3 عدد
  • زرشک 1 قاشق غذاخوری
  • گردو 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

برای درست کردن این غذای خوشمزه و نوستالژی آن هم به سبک رستورانی نیاز است چند نکته مهم را بدانید و هنگام پخت آن را رعایت کنید، در ادامه با ما همراه باشید و طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو را گام به گام یاد بگیرید و بپزید.

مرحله اول، شستشو و ساطوری کردن و تفت دادن سبزی کوکو

سبزی کوکو را به خوبی شسته و پس از خشک شدن به صورت ساطوری خرد نمایید، اگر دوست دارید می‌توانید این سبزی را با اندکی روغن در تابه‌ای تفت بدهید تا سبک و کمی سرخ شود. فراموش نکنید که سبزی را خیلی تفت ندهید که خاصیت آن از بین نرود و رنگ آن تیره نشود.

مرحله دوم، ترکیب سبزی با تخم مرغ و زرشک و گردو

در مرحله دوم اگر تمایل داشتید سبزی را تفت بدهید پس از پایان تفت دادن اجازه بدهید که خنک بشود و سپس مواد را به آن اضافه کنید، در صورت عدمم تمایل به تفت دادن سبزی را به صورت خام استفاده نمایید. در این مرحله نوبت به تخم مرغ ها می‌رسد، آن ها را در یک ظرف مناسب بشکنید و با یک چنگال به خوبی هم بزنید تا بافت تخم مرغ یک دست شود. زرشک از قبل خیس خورده را به همراه مغز گردو خرد شده به تخم مرغ اضافه کرده و مخلوط به دست آمده را مجدد به خوبی هم می‌زنید تا یکدست شود.

نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید این است که سبزی سرخ شده کوکو باید هم دمای محیط باشد و نباید داغ باشد، این نکته را اصلاً فراموش نکنید.

مرحله سوم، ترکیب مواد با سبزی و پخت کوکو سبزی

در این مرحله تخم مرغ، زرشک و گردو هم زده شده را با سبزی ترکیب کنید و همزمان تابه را همراه با روغن روی شعله قرار بدهید تا به خوبی داغ شود. پس از داغ شدن تابه و روغن می‌توانید کوکو سبزی را هر مدل که دوست دارید داخل روغن بریزید تا بپزد، معمولا یک روش رایج برای پخت کوکو سبزی وجود دارد که در این روش تمام مایع کوکو را به صورت یکجا داخل تابه می‌ریزند و در نهایت بعد از پخت آن را برش خواهند زد.

فراموش نکنید که پخش کردن کوکو سبزی باید طوری باشد که سبزی داخل ماهی تابه یکجا و یکسان پخش شود و ظخامت آن در لایه های مختلف یکی باشد. در نهایت پس از پخت کوکو سبزی آن را برش زده و در کنار سبزی پلو با ماهی نوش جان کنید.
یکی دیگر از روش‌های پخت کوکو سبزی همانند کباب تابه ای یا کتلت یا طرز تهیه شامی کباب است که می‌توانید مایع کوکو سبزی را در حالت بدهید و سرخ کنید.

فوت و فن طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای شب عید

  • برای پخت سبزی پلو می‌توانید از ترکیب برنج دودی یا شمالی به برنج‌تان طعم بی نظیر سبزی پلو را چندین برابر کنید.
  • سبزی پلویی نباید بیش از حد ریز شود.
  • زمانی که برنج آماده کشیدن بود می‌توانید چند تکه کره به آن اضافه کنید تا برروی برنج آب شود و برنج را خوش عطر و خوش خوراک کند.
  • برای درست کردن ماهی می‎‌توانید از آرد سوخاری استفاده کنید.
  • اگر خیلی مراقب سلامتی خود هستید و دوست ندارید غذای اصطلاحاً چرب و چیلی نوش جان کنید می‌توانید از ماهی گریل شده استفاده کنید.
  • زمان آماده سازی سبزی پلو با ماهی حدود 3 ساعت است.

همانطور که می‌دانید سبزی پلو با ماهی علاوه بر شب عید در دیگر روزهای سال نیز مورد توجه طرفداران خود است با این حساب طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را یکبار در با ما بخوانید و مرحله به مرحله انجام بدهید و برای همیشه از پخت این غذای خوشمزه و پر خاصیت لذت ببرید.

اگر می‌خواهید در کنار سبزی پلو با ماهی شب عید غذای سنتی شهری دیگر را هم به نشانه خیر و برکت در سفره خود داشته باشید می‌توانید طرز تهیه آش عباسعلی یا خورش داوود پاشا ترکی را هم آموزش ببینید، بپزید و نوش جان کنید.

7 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --