پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ هر آنچه باید درباره پنیر سفید بدانید

پنیر فتا چیست

پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ هر آنچه باید درباره پنیر سفید بدانید

پنیر فتا یا پنیر سفید چیست؟ هر آنچه باید درباره پنیر سفید بدانید 1024 640 لبنیات صباح

پنیر فتا یک پنیر یونانی است که به‌طور سنتی با شیر گوسفند، گاو و بز تهیه می‌شود، فتا چندین قرن است که مورد مصرف قرار گرفته و تقریبا در تمام وعده های غذایی یونانیان این پنیر وجود دارد. پنیر فتا به نسبت پنیر چدار و پارمزان چربی و کالری کمتری دارد و قرارگیری این پنیر در آب نمک باعث میشود تا سدیم این پنیر بالا رفته و باید دقت داشته باشید از مصرف همزمان این پنیر و نمک در وعده غذایی به شدت خودداری نمایید.

پنیر فتا منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. با این حال، فتا نسبت به بسیاری از پنیرهای دیگر چربی کمتری دارد و به عنوان یک گزینه معقول در نظر گرفته می شود، میتوانید در اینجا لیست کاملی از انواع پنیر و کاربرد آن را بخوانید.

پنیر فتا یا پنیر سفید

هنگامی که بخواهیم ارزش غذایی آن را بسنجیم، در می‌یابیم که این ماده ارزشمند، مملو از مواد غذایی متنوع می‌باشد. در هر اونس این پنیر، ۷۵ کالری انرژی به همراه ۴ گرم پروتئین و ۶ گرم چربی (که ۴ گرم آن اشباع است) یافت می‌شود. همچنین این پنیر سفید یا پنیر فتا ، سطوح قابل قبولی از املاحی مثل کلسیم، سدیم، فولیک اسید، ویتامین B-6، B-12، A و K، به همراه گستره‌ای از انواع پروبیوتیک‌های سودمند را به مصرف کننده عرضه می‌کند.

پنیر سفید یا همان پنیر فتا مورد مناسبی است زیرا چربی کمتری دارد. همچنین پنیر خامه ای طبیعتا به دلیل میزان چربی زیادی که دارد و به دلیل ترکیب شدنش با خامه، توصیه می شود که سهم کوچک تری در رژیم غذایی فرد داشته باشد.

خواص پنیر فتا یا پنیر سفید ایرانی

پنیر از مواد غذایی بسیار پر طرفدار در تغذیه و سلامتی به شمار می‌رود. پنیرها با صدها نوع و مدل امروزه یکی از ارکان تهیه یک غذا به شمار می‌رود. این ماده غذایی طی فرآیند تولید بسیاری از مواد مغذی را در خود نگه می‌دارد.

تحقیقات که دریک مجله تغذیه بالینی امریکایی منتشر شده نشان می‌دهد که پنیر هر چه بیشتر بماند خواص بیشتری برای بدن دارد. پنیرها در انواع مختلف درصد بالایی از چربی‌های متفاوت را در خود جای داده اند اما ظاهرا تاثیری بر روی کلسترول خون ندارد. متخصصین تغذیه درباره فواید بی نظیر پنیر در جهت درمان دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان به نتایجی رسیده اند. این نخستین بار است که مطالعات نشان می‌دهد پنیر می‌تواند بر سلامتی تاثیرات مثبتی داشته باشد. بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از سرطان و مشکلات کبدی همه با مصرف پنیر قابل درمان هستند.

خواص درمانی چشمگیر این محصول لبنی، شامل جلوگیری از بروز سرطان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، کاهش میگرن و پایین آوردن خطر کم خونی، از میان مجموعه بیشماری از خواص‌ها می‌باشد. پس بیایید نگاهی کوتاه به این خواص بیندازیم:

جلوگیری از سرطان با مصرف لبنیات

بنابر یک سری از تحقیقات، کلسیم به میزان بالایی در این نوع پنیر یافت می‌شود و به همراه منیزیم و ویتامین D، یک ترکیب ضد سرطانی قوی را تشکیل می‌دهد. یکی از آمینو اسیدهای موجود در این پنیر، یعنی هیستیدین، در بدن به هیستامین بدل می‌گردد و یک واکنش ایمنی خفیفی را سبب می‌شود. این نوع واکنش سبب کارکرد مناسب سیستم ایمنی بدن افراد می‌گردد.

این مقاله را از دست ندهید:  تفاوت پنیر چدار و گودا چیست؟ کدام پنیر بهتر است؟

سلامت روده

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پنیر فتا بالغ بر ۱۲ نوع پروبیوتیک را شامل می‌شود که باعث متعادل ساختن جمعیت باکتری‌های روده و در نتیجه محدود کردن علایم نشانگان روده نشت کننده (Leaky Gut) یا سندرم‌های محرک روده خواهد شد. غذاهای تخمیر شده مانند پنیر فتا حاوی پروبیوتیک هستند، این گونه از باکتری های خوب روده سالم را تقویت می کنند و از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کنند. محققان در حال بررسی هستند که آیا پروبیوتیک ها می توانند به علائم اسهال و یبوست مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده کمک کنند.

کاهش خطر بیماری چشم

به دلیل آن که این ماده ارزشمند سرشار از ریبوفلاوین است، می‌تواند خطر ابتلا اشخاص به آب مروارید و دژنرسانس ماکولایی (Macular Degeneration) را کاهش دهد. کلسیم یون حیاتی برای جذب آهن در بدن محسوب می‌گردد و در نتیجه از کم خونی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، کلسیم و سایر مواد معدنی برای سلامتی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.

پیشگیری از سرطان کبد

مصرف درست و به اندازه پنیر در سلامتی کبد تاثیر بسیاری خواهد داشت. پنیرهای کهنه مانند پنیر چدار که دارای پتانسیل بیشتری می‌باشد میزان امید به زندگی را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. این به آن دلیل است که پنیر حاوی ترکیبی به اسپرمیدین می‌باشد که جهت جلوگیری از فیبروز کبد و سرطان کبد تاثیر دارد. متیونین که نوعی اسید آمینه است که در گوشت و پروتئین‌های دیگر وجود دارد. مصرف پنیر سبب می‌شود این اسید آمینه همراه با میزان بالایی کالری از بین برود و این خود یکی از دلایل طول عمر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پنیر در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن انسان بسیار دخیل است. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ میلادی صورت گرفت نشان داد خوردن یک تکه پنیر به صورت روزانه سیستم ایمنی افراد مسن را به طرز شگفت آوری تقویت می‌کند. پنیر‌های گودا، پروبیوتیک در بالا بردن سیستم ایمنی بدن بسیار قوی تر از دیگر مدل‌های پنیر عمل می‌کنند. پنیرهای پروبیوتیک که حاوی نوعی باکتری هستند در نگهداری سیستم ایمنی بدن بسیار بهتر عمل می‌کنند.

راز زندگی طولانی تر با پنیر فتا

پنیرها می‌توانند به عنوان اکسیر عمر طولانی کاربرد داشته باشند. مردم فرانسه تمایل به طول عمر بیشتر و زندگی سالم تری نسبت به دیگر مردمان کره زمین دارند. این درحالی است که طی تحقیقات سبک رژیم غذایی در این کشور متفاوت تر از دیگر کشورها می‌باشد. غذاهایی با چربی اشباع شده در زندگی آنها بسیار کم مشاهده می‌شود.

این مقاله را از دست ندهید:  حقایق و سؤالات مهم درباره شیر و مصرف آن

بیماری‌های عروق کرونر در این کشور در حداقل میزان مشاهده شده است و طول عمر متوسط ۸۲ سال است. این درحالی است که در استرالیا این میزان چندین برابر است و امید به زندگی نزدیک به ۸۱ سال می‌باشد. طی تحقیقات مصرف پنیر در فرانسه نزدیک به ۲۴ کیلوگرم و در استرالیا نزدیک به ۱۲ کیلوگرم به طور سالیانه است. کسانی که رژیم غذایی حاوی پنیر بیشتر دارند سوخت و ساز بهتر و بیشتری را تجربه می‌کنند.

سلامت دندان‌ها با پنیر فتا

علاوه بر مسواک زدن و استفاده از شوینده‌ها و نخ دندان عوامل تغذیه‌ای نیز در سلامت و نگهداری دندان دخیل هستند. خوردن هیچ غذایی مانند پنیر مخصوصا پنیر فتا دندان‌های شما را سلامت نگه نمی‌دارد. پنیر نه تنها بافت دندانی را سالم نگه می‌دارد بلکه باعث قلیایی شدن محیط دهان شده و به نوعی از خطر پوسیدگی دندان محافظت می‌کند. فتا نسبت به بسیاری از پنیرهای دیگر کلسیم بیشتری دارد. کلسیم به شما کمک می کند دندان ها و استخوان های سالمی داشته باشید.

پنیر فتا همچنین دارای مقادیر بالایی فسفر است. مصرف این فسفر و کلسیم با هم با بهبود تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان مرتبط است.

عوارض جانبی پنیر فتا

برخی از مهم ترین اثرات جانبی پنیر فتا شامل: واکنش‌های آلرژیک متنوع و مشکلات قلبی-عروقی در صورت مصرف بیش از اندازه می‌باشد. آیا شما پنیر لبنه را میشناسید؟ اگر میخواهید همه چیز درباره لبته و اینکه پنیر لبنه چیست را بدانید این مقاله را از دست ندهید.

ایجاد آلرژی

آلرژی‌های ایجاد شده توسط پنیر مانند ازدیاد حساسیت‌هایی است که در اثر مصرف شیر بروز می‌یابند؛ زیرا منشا واکنش‌های آلرژیک دو ماده به نام‌های کازئین و آب پنیر می‌باشد. این پنیر می‌تواند گستره‌ای از واکنش‌های آلرژیک را از قبیل کهیر، خس خس سینه، ناراحتی معدی، خارش پوست و حتی آنافیلاکسی در موارد شدید ایجاد کند.

اثرات پنیر سفید یا پنیر فتا بر سلامتی قلب

تقریباً دو سوم چربی موجود در این پنیر از نوع چربی اشباع می‌باشد. در حالی که مصرف اندک آن بدن را با مشکلی مواجه نمی‌کند، مصرف بیش از این مقدار کم (یعنی به اندازه‌‌ی یک دوم فنجان یا بیشتر به ازاء هر روز) می‌تواند سطح کلسترول بدن را به مقدار تهدیدکننده‌ای بالا برده که این مشکل، منتهی به آسیب رسیدن به سیستم قلبی-عروقی خواهد شد.

پنیر فتا در شرایط نگهداری نامناسب به سرعت خشک شده و طعم تارش به خود میگیرد. اگر آن را به طور مداوم در آب نمک نگه دارید تا چندین ماه تازه می ماند. پنیر فتا بسته بندی شده اغلب حاوی مقداری آب نمک است، اما اگر ناخواسته آن را تخلیه کنید، می توانید به سادگی مقداری از آن را با هم مخلوط کنید تا به آسنی بتوانید از پنیر فتا نگهداری کنید.