5 ماده غذایی که برای سلامت مغز شما مضرند

مواد غذایی مضر

5 ماده غذایی که برای سلامت مغز شما مضرند

5 ماده غذایی که برای سلامت مغز شما مضرند 1024 680 لبنیات صباح

مغز به عنوان مهم‌ترین ارگان بدن وظیفه هدایت تمام بدن را به عهده دارد. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا با کمک یک رژیم غذایی سالم بتوانیم سلامت مغز را حفظ کرده و آن را در بهترین حالت خود نگه داریم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. بر طبق آمارها، پیش‌بینی ها برای سال 2030 میلادی حاکی از این موضوع است که تا آن زمان حدود 65 میلیون نفر دچار بیماری زوال عقل خواند شد. خبر خوب اینکه این امکان وجود دارد که با تغذیه سالم و حذف مواد غذایی مضر از رژیم روزانه بتوانید از خظر این بیماری محفوظ بمانید. در ادامه مقاله پنج ماده غذایی که میتواند برای سلامت مغز مضر باشد را معرفی کرده‌ایم.

چه مواد غذایی برای سلامت مغز مضر هستند؟

1- مشروبات الکلی

مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی می‌تواند اثرات نامطلوب بسیاری بر عملکرد و سلامت مغز شما داشته باشد. از عوارض مصرف این مشروبات میتوان به  کاهش حجم مغز، اختلال در نورون های عصبی و تغییرات متابولیک بدن اشاره کرد. یکی دیگر از مشکلات مصرف الکل، کمبود مواد مغذی در بدن از جمله ویتامین B1 است. کمبود این ویتامین می‌تواند موجب یک بیماری اختلال مغزی به نام سندروم کورساکف شود. از عوارض ابتلا به این سندروم نقصان حافظه، اختلالات بینایی و آسیب جدی به مغز هستند. در کنار این موارد، مصرف الکل در دوران حاملگی می‌تواند اثرات سوء بسیاری بر جنین داشته باشد. علاوه بر این، نوجوانانی که از مشروبات الکلی استفاده میکنند بیشتر از سایرین در معرض مشکلات خلق‌وخو، یادگیری و حافظه هستند چرا که در این سن مغز همچنان در حال رشد  و تکامل است.

2- شکر مصنوعی

شکر مصنوعی یا آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در محصولات بدون قند از آن استفاده می‌شود. این نوع قند معمولا مورد مصرف افرادی است که رژیم کاهش وزن دارند و یا به دیابت مبتلا هستند. محققان باور دارند مصرف این نوع شیرین کننده های مصنوعی اثرات منفی ای بر روی مغز انسان گذاشته و می‌توانند برخی از مشکلات شناختی و اختلالات یادگیری را نیز سبب شوند. علاوه بر این، مصرف فراوان این شیریم کننده های مصنوعی می‌تواند آثار منفی جدی بر خلق و خو، احساسات فردی و بخش یادگیری مغز بگذارد. تنها در صورتی می‌توان آسپارتام را یک شیرین کننده سالم به شمار آورد که مصرف آن در حدود 46 تا 50 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن برای یک روز باشد.

3- چربی های ترانس، چربی‌های مضر برای سلامت مغز

چربی های ترانس دسته ای از انواع چربی های غیراشباع هستند که می‌توانند روی فعالیت مغز اثرگذار باشند. همانطور که در مقاله همه چیز درباره چربی سالم و ناسالم نیز توضیح داده‌ شده است، چربی های ترانس را می‌توان به طور طبیعی در محصولات حیوانی نظیر گوشت و لبنیات نیز پیدا کرد، اما مصرف این محصولات جای نگرانی چندانی ندارد. نگرانی اصلی مربوط به چربی های صنعتی تولید شده باب روغن های گیاهی هیدروژنه است. چربی های موجود در انواع سس، چیپس و پفک، فست فود و انواع کیک شیرینی ها یافت می‌شوند که میشوند که می‌توانند تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامتی بدن داشته باشند. بالا رفتن احتمال ابتلا به آلزایمر، ضعف حافظه، کوچک شدن حجم مغز و کاهش درک شناختی از جمله عوارض مصرف زیاد چربی ترانس در افراد است. بهتر است به جای مصرف چربی های ترانس، اسیدهای چرب امگا 3 را جایگزین کنیم. امگا 3 را می‌توان در مواد غذایی نظیر ماهی و دانه های روغنی به وفور پیدا کرد.

چربی های مضر

4- مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده به دلیل داشتن قند، چربی و نمک افزوده از مواد مضر برای سلامت بدن به شمار می‌روند. خوراکی هایی مانند سس‌ها، غذاهای آماده و فست فود، شیرنی جات و انواع سوسیس و کالباس صنعتی مثال هایی از غذاهای فرآوری شده هستند. این مواد علاوه بر افزایش وزن بر سلامت مغز شما نیز تاثیرگذارند. مطالعات نشان می‌دهند که چربی شکمی بر روی بافت مغز تاثیرگذار است و موجب تخریب آن می‌شود. همچنین افرادی که بیشتر وعده های غذایی آن ها را غذاهای سرخ شده و گوشت های فرآوری شده تشکیل میدهد قدرت حافظه کمتری نسبت به دیگران دارند. بهتر است به جای استفاده از غذاهای فرآوری شده، غذاهای سالم تری مانند میوه جات، سبزی ها، حبوبات، گوشت و ماهی را مصرف کنید.

5- کربوهیدرات تصفیه شده

غلات تصفیه شده ای مانند آرد سفید شاخص گلیسمی بالایی دارند. این به آن معناست که بدن آنها را  به سرعت هضم میکند و باعث بالا رفتن سطح انسولین و قند خون می‌شوند. زمانی که شما طی روز حجم زیادی کربوهیدرات مصرف میکنید عملکرد مغز افت می‌کند. مطالعات نشان داده اند وقتی حتی یک وعده غذایی با گلیسمی بالا (کربوهیدرات زیاد) مصرف میکنید قدرت حافظه در کودکان و بزرگسالان دچار مشکل می‌شود. این تاثیر منفی می‌تواند در اثر التهاب بخشی از مغز باشد که روی جنبه های حافظه تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است کربوهیدرات تصفیه شده را با مواد غذایی مفید جایگزین کنیم.

در این مقاله خواندیم غذایی که شما استفاده می‌کنید، می‌تواند تأثیری منفی بر عملکرد مغز، حافظه، و در نتیجه عملکرد شناختی و سلامت شما داشته باشد. اگر می‌خواهید مغزی سالم داشته و از شر زوال مغزی در امان باشید، لازم است که به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید.

 

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --