ماست گوسفندی بهتره یا گاوی

لبنیات گاوی بهتر است یا گوسفندی

ماست گوسفندی بهتره یا گاوی

ماست گوسفندی بهتره یا گاوی 1024 680 لبنیات صباح

آیا تا به حال ماست گوسفندی خورده‌اید؟
طعمِ قوی و میزان چربی بالای ماست گوسفندی را دوست دارید؟
می‌دانید فرق ماست گوسفندی با دیگر ماست‌های موجود در بازار چیست؟ در این مقاله سعی برآن داریم تا شما را با ماست گوسفندی، تفاوت آن با ماست گاوی و همه چیز درباره انتخاب بهترین ماست آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ماست گوسفندی محلی چه نوع ماستی است؟

ماست گوسفندی همانطور که از نام آن پیداست محصولی طبیعی از شیر تازه گوسفند است که به نسبت دیگر ماست‌های موجود ارزش غذایی بالایی داشته و سرشار از مواد مغذی و پروتئین می‌باشد. ماست گوسفندی بسیار غنی‌تر و پُر چرب‌تر از ماست گاوی بوده و بالطبع کلسیم آن دو برابر و پروتئین بیشتری هم دارد، از ماست گوسفندی برای پُخت و پَز و خوراکی کنار غذا می‌توان استفاده نمود چرا که در مقابل حرارت مقاومت بیشتری داشته و هنگام پُخت غذا به سرعت وا نمی‌رود.

ویژگی و خواص شیر گوسفند، تاثیر آن بر ماست گوسفندی

کاملا روشن است که ماده اولیه و اصلی ماست، شیر است. با این حساب ماست گوسفندی از شیر تازه گوسفند تهیه شده که وجه تمایز آن با دیگر محصولات لبنی است. شیر گوسفندی از نظر وجود املاح و ویتامین حاوی ویتامین A، D، کلسیم و چربی است. از آنجایی که گوسفند جزء حیوانات اهلی به حساب می‌آید که شرایط زندگی و تغذیه آن بر کیفیت و مقدار شیر آن تاثیر گذار است جالب است بدانید که در فصل بهار و هنگام تازه بودن علوفه طعم شیر گوسفند بسیار عالی و باکیفیت می‌شود. شیر گوسفندی چه فوایدی دارد و شامل چه مواردی است:

  • درمان زخم‌های گوارشی
  • درمان زخم روده
  • تقویت سلول‌های نخاعی و مغزی
  • رفع و درمان سُرفه

ویژگی و خواص شیر گوسفند، تاثیر آن بر ماست گوسفندی

با این تفاسیر شیر گوسفند فواید بسیاری دارد و تهیه ماست از این شیر محصولی سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین و کلسیم خواهد داشت. در ماست سنتی دو نوع باکتری برای تخمیر لاکتوز به اسید لاکتیک استفاده شده است که عطر و طعمی تُرش با قوام زیاد ایجاد خواهد کرد و اگر ماست پس از تخمیر سرد شود باکتری زنده مانده و محیط کِشت این باکتری در محصول فعال خواهد ماند که بسیار برای معده و روده مناسب است.

ویژگی و خواص شیر گاو

شیر گاو یکی از پُر مصرف‌ترین شیرهای موجود در لبنیات است که یک نوع ماده غذایی کامل به حساب آمده و سرشار از ویتامین A، D و کلسیم است. املاح و مواد معدنی موجود در این نوع شیر بسیار برای بدن مفید و ضروری می‌باشد چرا که حاوی اُمگا 3 بسیار بوده و برای عملکرد و سلامت قلب مناسب است. این شیر بسیار چرب و دارای لاکتوز بالا است اما مدل صنعتی آن به صورت کم چرب در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و برای افرادی که از بروز مشکلات و بیماری‌های ناشی از چربی بالا رنج می‌برند مناسب خواهد بود.

تفاوت ماست گوسفندی با گاوی

شیر گوسفندی خواص و فواید بخصوصی دارد که در بالا به آن پرداخته‌ایم، حال نوبت به آن رسیده است تا تفاوت ماست گوسفندی با ماست گاوی را بررسی نماییم و در نهایت شما تصمیم خواهید گرفت که کدام نوع ماست برای بدن‌تان مفید است و هنگام خرید ماست خوب شما را راهنمایی خواهد کرد.

  1. ماست گوسفندی از ماست گاوی پُرچرب‌تر است.
  2. پروتئین ماست گوسفندی به نسبت ماست گاوی بیشتر بوده و طعم بسیار بهتری به نسبت ماست‌های دیگر دارد.
  3. از لحاظ طعم و غلظت ماست گوسفندی قوام و طعم قوی‌تری دارد.
  4. از آنجایی که از لحاظ جسته‌ای گوسفند ریزتر از گاو می‌باشد با این حساب میزان شیر آن نیز کمتر خواهد بود و در نتیجه میزان تولید ماست گوسفندی به نسبت ماست گاوی کمتر است و کفاف کُل جمعیت را نمی‌دهد.

طبع ماست گوسفندی در طب سنتی

ماست گوسفندی نوعی ماست سنتی با طبع سرد است که برای استفاده در میان وعده بسیار مناسب می‌باشد، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که طبع ماست چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم است اول بدانید که از نظر طب سنتی ماست دارای دو طبع سرد و تَر است، هر چه طعم ماست به سمت تُرشی برود طبع آن سردتَر و ماست‌های رقیق بالطبع تَری و سردی بیشتری دارد. ماستی که چربی آن بیشتر باشد از لحاظ سردی متعادل‌تر بوده و سردی آن کمتر است، با این حساب ماست گوسفندی از ماست گاوی چرب‌تر بوده پس سردی کمتری دارد.

خواص ماست گوسفندی در طب سنتی

خواص ماست گوسفندی در طب سنتی

  • بهبود سلامت و عملکرد دستگاه گوارش
  • تامین رطوبت مورد نیاز بدن
  • بهبود متابولیسم بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کنترل فشار خون از طریق جلوگیری از تجمع سدیم در بدن
  • جلوگیری از عفونت‌های واژنی
  • جلوگیری از یبوست
  • کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر
  • سرشار از کلسیم و مناسب برای دندان و استخوان
  • بالا رفتن تمرکز و هوشیاری
  • لاغری و کاهش وزن با مصرف روزانه ماست

خواص ماست گوسفندی برای کودکان

خوردن و خرید شیر و ماست برای کودکان تا قبل از ورود به 12 ماهگی توصیه نمی‌شود، مقدار کلسیم بالای موجود در شیر یا ماست باعث می‌شود سرعت جذب آهن در کودک شما کم شود و در نهایت با فقر آهن مواجه خواهد شد. در نهایت بعد از 12 ماهگی خوردن ماست گوسفندی فوایدی برای کودکان دارد که شامل:

  1. منبع خوبی از کلسیم، فسفر و ویتامین‌های گروه B
  2. افزایش سطح ایمنی بدن به دلیل وجود پروبیوتیک

ماست یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌تواند در تمامی وعده‌های غذایی به همراه میوه، مغزهای خوراکی و غلات سبوس‌دار مخلوط و مِیل شود. اگر بخواهید بدانید که بهترین ماست کدام مدل است باید به این نکته توجه داشته باشید که هر ماده خوراکی به همراه ماده تشکیل دهنده‌ای که دارد برای هر بدنی به صورت متفاوت تاثیرگذار بوده و شبیه به هم نیست. با این حساب انتخاب بهترین مدل ماست به ذائقه و بدن هر شخصی مربوط می‌شود و خیلی جنبه کلی ندارد، به طور مثال ماست گوسفندی به دلیل طعم و مزه‌ای که دارد شاید خیلی باب میل همه نباشد و از سوی دیگر ماست گاوی به دلیل چربی کمی که دارد ممکن است بسیار مورد استقبال قرار بگیرد و در نهایت نکته‌ای که وجود دارد مصرف مرتب و روزانه ماست و لبنیات است که بر سلامتی و بهبود عملکرد بدن تاثیر بسزایی دارد.

7 دیدگاه
  • سلام و عرض ادب از قدیم میگفتند ماست گوسفندی مزاج گرم و نقطه مقابل ماست گاوی هست
    اصولا ماست گوسفند را باید با احتیاط مصرف کرد چون هنگامی که در معده فعال است نباید ، تنش و تهدید و ترس و هول و وحشت به انسان نمود
    چون اگر رعایت نشود
    خدای ناخواسته دچار لک و پیسی پوستی و دائمی خواهد گردید لک و پیس پوستی همان دو رنگ شدن پوست انسان میشود و زیبائی چهره و گردن و مول انسان را در بر خواهد گرفت

  • ماست گوسفندی بی نظیره فوق العاده س
    همچنین روغن حیوانی گوسفندی که عطر و طعم بی نظیری داره ومیتونم باجرات بگم که ماست یا روغن حیوانی گوسفندی میتونه به تنهایی یک وعده کامل باشه
    امیدوارم
    تمامی هموطنانم بتونن از این فرآورده دامی استفاده کنن
    هییچ چیز توی این دنیا جایگزین یه خوراکی خوشمزه و دلپذیر و مقوی نخواهد بود☺

  • طبع ماست گوسفندی گرمه عزیز نه سرد ، برعکس ماست گاویه,

  • طبع ماست گوسفندی گرمه عزیز نه سرد ، برعکس ماست گاویه

  • چقدر این روزا محصولات گوسفندی کاربرد داره بخاطر آلرژی نوزادم به محصولات گاوی،لبنیاتم قطع شده
    کاش ماستش فراوون بشه من گیرم نیمده

  • ماست گوسفندی صباح هم موجوده یعنی؟ کجاها دارین؟!

  • داریوش ابتکار سپتامبر 3, 2022 در 2:47 ب.ظ

    من عاشق ماست گوسفندی ام، مگه میشه یه ماست اینقد خوشمزه و پرچرب باشه اصن؟ امیدوارم صباح زودتر ماست گوسفندی خودش رو تولید کنه که شدیدا منتظرشم

-- بارگیری کد امنیتی --