غذاهایی که باعث پیری زودرس می‌شوند و جایگزین‌ آنها

پیری زودرس

غذاهایی که باعث پیری زودرس می‌شوند و جایگزین‌ آنها

غذاهایی که باعث پیری زودرس می‌شوند و جایگزین‌ آنها 1024 680 لبنیات صباح

دو عامل اصلی و مهم در رند تسریع پیری پوست بدن نقش دارند. اول قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دوم، «گلیکاسیون» یا همان واکنش غیر آنزیمی قند یا چربی‌ها با پروتئین است. اگرچه هیچ یک از این دو عامل را نمی‌توان صدر در صد کنترل کرد، اما می‌توان با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به جوان ماندن بدن و محافظت از پوست کمک ویژه‌ای کند. به یاد داشته باشید هیچگاه به طور مطلق نمی‌توان گفت که چه غذاهایی تاثیر کاملی بر روند جوانسازی پوست دارند، مهمترین نکته‌ای که باید مد نظر داشت روتین‌سازی عادات سالم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم است. در ادامه تعدادی از غذاهایی که بهتر است به میزان کمتری در رژیم خود قرار دهید، به همراه جایگزین‌های سالم‌تر آن آورده شده است.

غذاهایی که باعث پیری زودرس می‌شوند چه چیزهایی هستند و جایگزین آنها چیست؟

1- سیب زمینی شیرین به جای سیب زمینی سرخ کرده

سیب‌زمینی سرخ کرده علی رغم اینکه یک غذای پرطرفدار است اما به دلیل چربی و نمک بالا یکی از عذاهای مضر نیز محسوب می‌شود. غذاهای سرخ شده در دمای بالا رادیکال ازاد تولید می‌کنند که می‌تواند موجب وارد شدن آسیب سلولی به پوست شود. قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد روند پیری را تسریع کرده، روی DNA تاثیر گذاشته و می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را تضعیف کند. علاوه بر این موارد نمک بیش از حد می‌تواند آب را از بافت پوست خارج کرده و منجر به کم آبی و دهیدراته شدن پوست شود؛ این کمبود آب در نهایت منجر به ایجاد چین و چروک بر پوست خواهد شد.

به دلایلی که در بالا ذکر شد بهتر است سیب زمینی سرخ کرده را با سیب زمینی شیرین جایگزین کنید. سیب زمینی شیرین سرشار از خواص ضد پیری است که به تولید کلاژن نیز کمک می‌کنند.

2- نان جوانه به جای نان سفید

هنگامی که کربوهیدرات‌های تصفیه شده با پروتئین ادغام می‌شوند باعث تشکیل ماده ای می‌شوند که  تاثیر مستقیمی بر بیماری‌های مزمن و همچنین روند پیری دارد. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید می‌توانند باعث التهاب در بدن شده و به طور مستقیم با پیری در ارتباط هستند. اگر می‌خواهید جایگزینی برای نان سنتی داشته باشید، نان هایی مانند نان‌های جوانه غلات که فاقد شکر هستند گزینه مناسبی هستند. نان های حاصل از جوانه غلات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند برای پوست بدن مفید و ضروری به شمار می‌روند.

3- عسل یا قند میوه به جای شکر سفید

شکر یکی از مسببان پیشرو مشکلات پوستی ناخواسته مانند آکنه است. همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد شکر نیز به دلیل تشکیل AGEهای آسیب رسان موجب تخریب کلاژن های پوست می‌شود. وقتی سطح قند بالا می‌رود فرآیند تشکیل AGE تسریع شده و در صورتی که در معرض نور خورشید هم قرار بگیرید سرعت آن بیشتر نیز می‌شود. بنابراین می‌توانید به جای خوردن مواد قندی مانند بستنی ها در آفتاب تابستان، از میوه‌های یخ زده بدون مواد افزودنی و شکر استفاده کنید. پس اگر هوس خوراکی‌های شیرین کردید می‌توانید به سراغ میوه ها یا شکلات تلخ بروید.

4- روغن زیتون جایگزینی برای مارگارین

مطالعات نشان داده است افرادی که از مارگارین استفاده نمی‌کنند نسبت به کسانی آن را در رژیم غذایی خود دارند، آسیب های پوستی و چین و چروک کمتری دارند. مارگارین به دلیل هیدروژنه بودن و داشتن اسیدهای چرب ترانس مضرات بسیار زیادی دارد. اسیدهای چرب ترانس، پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش آسیب پذیرتر کرده و می‌توانند به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب برسانند. برای جایگزین کردن کره های گیاهی یا مارگارین می‌توانید از روغن زیتون یا آووکادو که سرشار از آنتی اکسیدان های ضد پیری هستند استفاده کنید.
اگر برای شما هم این پرسش وجود دارد که چربی‌های ناسالم چه چیزهایی هستند و می‌خواهید همه چیز را درباره چربی سالم و ناسالم بدانید، حتما این مقاله را در مجله سلامت صباح بخوانید.

5- استفاده از مرغ به جای گوشت‌های فرآوری شده

هات داگ،پپرونی، بیکن و سوسیس همگی از انواع گوشت های فرآوری شده هستند که می‌توانند برای بدن و پوست بسیار مضر باشند. این نوع فرآورده ها سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع و سولفیت هستند که همگی موجب از دست رفتن آب و رطوبت پوست می‌شوند. برای جایگزین کردن این نوع گوشت ها می‌توان از تخم‌مرغ و یا پروتئین های گیاهی مانند لوبیا استفاده کرد. گوشت های کم چربی مانند گوشت مرغ و بوقلمون نیز به دلیل داشتن پروتئین و اسیدهای آمینه جایگزین های مناسبی برای گوشت های پروسس شده هستند.

با توجه به مطالبی که گفته شد، برای جلوگیری از ابتلا به پیری زودرس و داشتن یک بدن سالم، در کنار رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد لازم است تا یک روتین زندگی و یا به اصطلاح لایف استایل سالمی برای خود داشته باشیم. رژیم غذایی سالم، ورزش و داشتن تحرک کافی از نکات مهمی هستند که باید برای داشتن زندگی اسلم مورد توجه قرار داد.

2 دیدگاه
  • به قول آقای دکتر فست فود واقعا سمه
    علی الخصوص که توش از مواد غذایی پروسس شده هم استفاده میشه

  • دکتر رضایی نسب سپتامبر 3, 2022 در 9:08 ق.ظ

    از من به شما نصیحت همین الان خوردن فست فود رو کنار بزارین و به زندگی سالم برسید، واقعا خوردن فست فود میتونه به پیری زودرس شما کمک کنه و این دلیل علمی هم داره
    اگه هم نمیخواین خوردن فست فود رو ممنوع کنید حداقل سعی کنید کمترش کنید و تا میتونید غذای خونگی بخورید خداروشکر تو ایران ما کلی غذای خوشمزه خونگی داریم که میتونید ازش لذت ببرید

-- بارگیری کد امنیتی --