ویروس کرونا و بارداری

ویروس کرونا و بارداری

ویروس کرونا و بارداری

ویروس کرونا و بارداری 1024 680 لبنیات صباح

با گسترش و شیوع بیماری کووید، بسیاری از افراد به دنبال ارتباط میان ویروس کرونا و بارداری هستند. در این مقاله سعی داریم تا رابطه میان این دو را برای شما بازگو کرده و به بسیاری از سوالات متداول در این زمینه پاسخ بدهیم. اگر باردار هستید، شواهد موجود نشان می دهد که خطر ویروس کرونا برای شما و کودکتان بسیار ناچیز است. اما به دلیل اینک هنوز آزمایشات قطعی در این باره به نتیجه نرسیده‌اند و تا زمانی که شواهد بیشتری در مورد چگونگی تأثیر این ویروس بر روی نوزادان و مادران وجود نداشته باشد، زنان باردار یک گروه در معرض خطر محسوب می شوند.

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در طول بارداری چه کارهایی انجام دهیم؟

یکی از بهترین راه های مراقبت از کودک در هنگام شیوع ویروس کرونا  مراقبت از خودتان است. برای این کار سعی کنید تا موارد زیر را انجام دهید:

  • استراحت کنید، غذای سالم بخورید و کمی فعالیت بدنی داشته باشید.
  • در ارتباطات اجتماعی، فاصله خود را با دیگران حفظ کنید.
  • شستشوی مناسب انجام داده و موارد بهداشتی را رعایت کنید.
  • دستورالعمل‌های مربوط به پیشگیری از کرونا و رعایت فاصله فیزیکی را انجام دهید.
  • با ویزیت های مرتب قبل از زایمان، از سلامتی خود و نوزادتان مطمئن شوید.

علائم ابتلا به ویروس کرونا در زنان باردار چیست؟

ویروس کرونا می‌تواند با علائمی مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا ظاهر شود. علائم رایج آن عبارتند از:

  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا از جمله آبریزش بینی، عطسه، گلودرد، سرفه و درد بدن
  • تب و لرز
  • تنفس دشوار
  • خستگی و بی حالی

علائم مختص این ویروس ممکن است خیلی سریع بروز کرده و برای 2-5 روز ادامه داشته باشند اما بهبودی علائمی مانند خستگی بسته به شدت بیماری ممکن است تا چندین هفته طول بکشد. علائم ویروس کرونا می تواند در زنان باردار متفاوت باشد. برخی از زنان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و اکثر زنانی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند احتمالاً علائم آن را به صورت خفیف یا متوسط ​​تجربه می‌کنند. دوره کلی ابتلا به ویروس کرونا می تواند 14 روز باشد. این بدان معنی است که این ویروس می تواند تا 14 روز قبل از شروع علائم افراد را آلوده کند و افراد مبتلا بدون اطلاع از بیماری می‌توانند ناقل باشند.

در صورت بارداری و مشاهده علائم ویروس کرونا چه باید کرد؟

اگر باردار هستید و علائم فوق را دارید و یا نگران این هستید که در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشید، فوراً با ماما و یا پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید. در این ایام شما به مراقبت های ویژه‌تری نیاز خواهید داشت و متخصص بهداشت شما را راهنمایی خواهدکرد که در مرحله بعد بهتر است چه کاری انجام دهید. یادتان باشد حتماً از توصیه های پزشک خود پیروی کنید.  این توصیه ها احتمالا شامل استراحت طولانی و مصرف فراوان مایعات خواهد بود. پزشک شما به شما خواهد گفت که چگونه از ابتلای سایر اعضای خانواده خود و دیگران به این ویروس جلوگیری کنید. این پروسه ممکن است شامل یک دوره قرنطینه تا زمان برطرف شدن علائم شما باشد و ممکن است 1-2 هفته طول بکشد. اگر مبتلا به ویروس کرونا شده اید و زمان زایمان شما نزدیک است، با ماما یا پزشک در مورد فراهم کردن بهترین شرایط برای زایمان صحبت کنید. در این مواقع معمولا این خطر وجود دارد که نوزاد شما بعد از تولد به ویروس کرونا مبتلا شود. اما نگران نباشید چرا که پرستاران و افراد حرفه‌ای در این باره به شما مشاوره خواهند داد و از نوزاد شما مراقبت‌های لازم به عمل خواهد آمد. اگر در منزل کودکی دارید که در معرض ابتلا به ویروس کروناست به شما توصه می‌کنیم که اهمیت استفاده از ماسک برای کودکان در دوران کرونا را مطالعه کنید.

بهداشت شخصی می تواند از شما در برابر ویروس کرونا  محافظت کرده و از شیوع آن جلوگیری کند. برای رعایت بهداشت شخصی مراقب باشید تا موارد زیر را حتما رعایت نمایید:

  • دستان خود را با دقت، مرتب و حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون ندارید می توانید از ضدعفونی کننده دست و الکل استفاده کنید.
  • دستان خود را بعد از رفتن به توالت، قبل از دست زدن به غذا، دست دادن در جمع، بعد از حضور در کنار افراد بیمار و بعد از سرفه، عطسه یا فین کردن حتما بشویید.
  • هنگام سرفه یا عطسه بینی یا دهان خود را با یک دستمال بپوشانید، یا اگر دستمال ندارید در آرنج خود سرفه یا عطسه کنید. اگر از دستمال کاغذی استفاده کرده اید، حتما بعد از استفاده  آن را درون سطل آشغال بیندازید.
  • از زدن دست آلوده به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
  • در صورت امکان، حداقل 1.5 تا 2 متر از افرادی که عطسه و یا سرفه می‌کنند فاصله بگیرید و از تماس نزدیک با هر فردی که ویروس کرونا دارد خودداری کنید.
  • به طور روزانه وسایلی را که با آن کار می‌کنید و تماس دارید را مرتبا تمیز کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید وقت آن است که ترک کنید. تا حد امکان از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • تا حد ممکن از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کنید.

در پایان می‌توان گفت بهتر است برای جلوگیری از ریسک‌های ابتلا به ویروس کرونا، تا حد امکان نکات مربوط به پیشگیری از ابتلا را رعایت کنیم. اگر واکسینه شده‌اید دیگر چندان جای نگرانی نیست و ریسک عوارض ابتلا به کرونا برای شما به حداقل می‌رسد. در صورتی که باردار هستید و به کرونا مبتلا شده‌اید، نگران نباشید؛ در اولین قدم به پزشک خود مراجعه کنید و توصیه‌های پزشکتان را قدم به قدم اجرا کنید. داروهایی را که برایتان تجویز شده سر وقت مصرف کنید، استراحت کنید و مایعات فراوان مصرف کنید.

3 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --