طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای سرماخوردگی سریع و آسان

عکس فرنی و آموزش طرز تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای سرماخوردگی سریع و آسان

طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای سرماخوردگی سریع و آسان 1024 640 لبنیات صباح

فرنی یکی از غذاهای سبک و بسیار خوشمزه ایرانی است که مادرانِ ایرانی برای کودکان خود تهیه کرده و به دلیل تقویت جسمی آن تبدیل به خوراکی روزمره شده است. فرنی از آن غذاهای نوستالژی کودکانه است که با رسیدن فصل سرد پاییز و زمستان به سفره‌های ایرانی می‌آمد. در تهیه فرنی انواع دستور آشپزی مختلفی وجود دارد، اما در مجله سلامتی صباح در تلاش هستیم تا دستور پخت فرنی آسان و سریع را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی برای 4 نفر

شیر صباح: 4 لیوان
آرد برنج: 4 قاشق غذاخوری
گلاب: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 8 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: در صورت تمایل

مرحله اول طرز تهیه فرنی با آرد برنج

ابتدا شیر را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی حرارت کم قرار می‌دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می‌کنیم و با قاشق هم می‌زنیم تا شکر کاملا در شیر حل شود و سپس گلاب را اضافه می‌کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می‌کنیم و آرد برنج را نیز کم کم به آن اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه فرنیمرحله دوم طرز تهیه فرنی

سپس به آرامی با مواد مخلوط می کنیم تا داخل شیر گوله نشود و همین طور به هم زدن را ادامه می‌دهیم و کمی حرارت را ملایم می کنیم تا شیر به جوش بیاید و بعد حرارت را مجددا کم می‌کنیم. برای فرنی به طور مداوم باید مواد را هم زد تا ته نگیرد و به قوام برسد.

مرحله سوم 

پس از اینکه فرنی غلیظ شد و به قوام رسید (دقت کنید خیلی سفت نشود چون زمانی که فرنی خنک شود کمی سفت تر می شود) قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم ولی همچنان به هم زدن ادامه می‌دهیم.

طرز تهیه فرنیمرحله چهارم

به این دلیل هم زدن را ادامه می‌دهیم زیرا فرنی هنوز داغ است و اگر رها شود ته می‌گیرد. می‌توانید یک فرنی دو رنگ نیز داشته باشید به این صورت که نصف فرنی را داخل کاسه ای بریزید و کمی زعفران دم کرده و یا رنگ غذا مجاز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

این مقاله را از دست ندهید:  طرز تهیه مخلوط معطر خانگی

مرحله پنجم

پس از اینکه فرنی از حرارت افتاد می‌توانید اول فرنی سفید رنگ را در ظرف مورد نظر بریزید و بعد فرنی رنگی را بریزید و همان زمان نوش جان کنید و یا اجازه بدهید داخل محیط خنک شود و بعد داخل یخچال قرار دهید تا آب نیندازد.

آیا واقعا فرنی خاصیت دارد؟

بزرگترین مزایای فرنی برای سلامتی فیبر آن است، مصرف فیبر در وعده‌های غذایی مهم است و کمک می‌کند معده بدون کالری پُر شود و با منظم نگه‌داشتن هضمِ غذا با یبوست مبارزه می‌کند. یک فنجان فرنی پخته شده تقریباً 15 درصد فیبر روزانه زنان و تقریبا 10 درصد فیبر روزانه مردان را تامین می‌کند.

فرنی ارزش غذایی بسیاری دارد زیرا به دلیل دارا بودن شیر و نشاسته، انرژی بالایی را جذب بدن می‌کند. مواد نشاسته‌ای نیز مانند شیر حاوی ویتامین‌های گروه B و روی است. جایگزین کردن عسل یا شیره‌های گیاهی با شکر ارزش غذایی و خواص فرنی را بیشتر می‌کند.

نکات مهم و کلیدی طرز تهیه فرنی

  • برای تهیه فرنی باکیفیت و مرغوب می‌توانید از آرد برنج ایرانی استفاده کنید، آرد برنج ایرانی عطر و طعم بی‌نظیری به فرنی شما می‌دهد.
  • قبل از اینکه فرنی سرد شود آن را به ظرف مدنظر خود منتقل کنید تا فرنی کاملا یکدست داشته باشید.
  • برای تزئین فرنی می‌توانید از دارچین، موز، توت فرنگی، گل سرخ، پودر پسته، بادام و… استفاده کنید.
  • برای اینکه فرنی شما کاملا یکدست شده و گلوله گلوله نشود بهتر است وقتی که فرنی روی حرارت است آن را به آرامی هم بزنید.
  • اگر فرنی شیرین دوست ندارید میتوانید مقدار شکر آن را کم کنید.

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان تاکید زیادی بر روی غذاهای مفید قبل از ورزش می‌کنند زیرا آن را عُنصری کلیدی برای انجام تمرینات ورزشی می‌دانند. فرنی یکی از غذاهای مفید برای بدن سازی است زیرا انرژی لازم برای ورزش را فراهم می‌کند. شیر تنها ماده غذایی برای ایجاد استخوان‌های محکم نیست، شما می‌توانید با مصرف انواع پنیر، لبنیات طبیعی، فرنی و سابر مواد غذایی دارای کلسیم رشد استخوان‌های فرزند خود را مستحکم کرده و به سلامت آن‌ها کمک کنید.

این مقاله را از دست ندهید:  طرز تهیه پودینگ قهوه

 

قرعه کشی صباح
1 Comment
  • مهسا خوئینی March 13, 2022 at 1:57 pm

    من فرنی با شیر و نشاسته رو بیشتر دوس دارم زمانی که کرونا گرفته بودم مادرم برام درست میکرد و حالم خیلی خوب شده بود عالیههههه این فرنی البته همه دوس ندارن