همه چیز درباره ویتامین B12

همه چیز درباره ویتامین B12

همه چیز درباره ویتامین B12

همه چیز درباره ویتامین B12 626 417 لبنیات صباح

درباره ویتامین B12 : آیا به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت می‌کنید؟ برای اینکه سالم بمانید باید مطمئن شوید که به‌اندازه کافی ویتامین B12  دریافت می‌کنید. ویتامین B12 وظایف زیادی برای بدن شما به عهده دارد. به‌عنوان‌مثال به ساخت DNA و سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

ازآنجاکه بدن شما ویتامین B12 نمی‌سازد، مجبورید آن را از طریق غذاهای حیوانی یا مکمل‌ها دریافت کنید و شما باید این کار را به طور منظم انجام دهید، زیرا بدن شما ویتامین B12 را برای مدت طولانی ذخیره نمی‌کند.

مقدار B12 موردنیاز بدن چقدر است؟

پاسخ به مواردی از جمله سن، عادات غذایی و شرایط پزشکی و همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد. مقادیر متوسط ​​توصیه شده، اندازه‌گیری شده در میکروگرم (میکروگرم) ، بر اساس سن متفاوت است:

  • نوزادان تا 6 ماهگی: 0.4 میکروگرم
  • نوزادان 7-12 ماهه: 0.5 میکروگرم
  • کودکان 1-3 ساله: 0.9 میکروگرم
  • بچه‌های سنی 4-8 سال: 1.2 میکروگرم
  • کودکان 9 تا 13 ساله: 1.8 میکروگرم
  • نوجوانان 14 تا 18 ساله: 2.4 میکروگرم (در صورت بارداری 2.6 میکروگرم در روز و در صورت شیردهی 2.8 میکروگرم در روز)
  • بزرگسالان: 2.4 میکروگرم (در صورت بارداری 2.6 میکروگرم در روز و در صورت شیردهی 2.8 میکروگرم در روز)

همه چیز درباره ویتامین B12

منابع غذایی ویتامین B12

شما می‌توانید ویتامین B12 را در غذاهای حیوانی که به طور طبیعی این ویتامین در آن‌ها یافت می‌شود، یا از مواردی که با آن غنی شده‌اند، دریافت کنید.

منابع حیوانی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و مرغ است. اگر به دنبال غذایی غنی شده با B12 هستید، برچسب محصولات تغذیه را بررسی کنید.

کمبود ویتامین B12

بیشتر مردم در کشورهای توسعه‌یافته به‌اندازه کافی از این ماده مغذی استفاده می‌کنند. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید از پزشک خود بپرسید که آیا باید آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین B12 خود انجام دهید یا خیر؟

نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که با افزایش سن، جذب این ویتامین دشوارتر می‌شود. همچنین اگر جراحی کاهش وزن یا جراحی دیگری انجام داده‌اید که بخشی از معده شما را برداشته باشد یا زیاد بنوشید، ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوید.

همچنین بخوانید :  چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟

همچنین در صورت ابتلا به بیماری‌های ذیل، احتمال کمبود ویتامین B12 در شما بیشتر است:

  • ورم معده آتروفیک که در آن پوشش معده شما نازک شده است
  • کم‌خونی خطرناک که بدن را برای جذب ویتامین B12 سخت می‌کند
  • شرایطی که روی روده کوچک شما تأثیر می‌گذارد، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک، رشد باکتری یا انگلی
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن، مانند بیماری گریوز یا لوپوس

برخی از داروها را که با جذب B12 تداخل دارند، مصرف کرده‌اید که نظر تخصصی آن را پزشک باید در اختیار شما قرار دهد.

همچنین اگر رژیم گیاه‌خواری را دنبال کنید می‌توانید کمبود ویتامین B12 دریافت کنید (به این معنی که از هیچ‌گونه فرآورده‌های حیوانی از جمله گوشت، شیر، پنیر و تخم‌مرغ استفاده نمی‌کنید) یا گیاهخوار هستید که به‌اندازه کافی تخم‌مرغ یا لبنیات نمی‌خورید نیازهای شما به ویتامین B12 را برآورده می‌کند. در هر دو مورد، شما می‌توانید غذاهای غنی شده را به رژیم خود اضافه کنید یا مکمل‌هایی را برای رفع این نیاز مصرف کنید.

همه چیز درباره ویتامین B12

باردار هستید یا به تازگی مادر شده اید؟

آیا شما یک خانم باردار هستید که از رژیم گیاه‌خواران یا گیاه‌خواری استفاده می‌کنید و قصد دارید فقط به کودک خود شیر دهید؟ قبل از تولد باید با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه‌ای برای چگونگی دریافت ویتامین B12 کافی برای سالم نگه‌داشتن کودک خود داشته باشید.

بدون ویتامین B12 کافی، کودک شما ممکن است تأخیر در رشد داشته باشد و مانند گذشته رشد و نمو نکند.

علائم کمبود ویتامین B12

اگر کمبود ویتامین B12 دارید، ممکن است کم خون شوید. کمبود خفیف ممکن است علائمی ایجاد نکند. اما اگر درمان نشود، ممکن است به علائمی مانند موارد زیر منجر شود:

  • ضعف، خستگی یا سبکی سر
  • تپش قلب و تنگی نفس
  • پوست رنگ‌پریده
  • زبانی صاف
  • یبوست، اسهال، ازدست‌دادن اشتها
  • مشکلات عصبی مانند بی‌حسی یا گزگز، ضعف عضلانی و مشکلات راه‌رفتن
  • کاهش بینایی
  • مشکلات ذهنی مانند افسردگی، ازدست‌دادن حافظه، یا تغییرات رفتاری
همچنین بخوانید :  مزایا و معایب جراحی پوست با لیزر

اگر محصولات حیوانی دوست ندارید مصرف کنید، گزینه‌های جایگزین نیز وجود دارد. در صورت کمبود می‌توانید رژیم خود را تغییر داده که این رژیم شامل غلات غنی شده با ویتامین B12 ، تزریق مکمل یا B12 یا ویتامین B12 خوراکی با دوز بالا است.

افراد مسن که کمبود ویتامین B12 دارند، احتمالاً باید روزانه یک مکمل B12 یا یک مولتی‌ویتامین حاوی B12 مصرف کنند.

برای بیشتر افراد، درمان مشکل را برطرف می‌کند. اما، هر آسیب عصبی که به دلیل کمبود اتفاق افتاده باشد، می‌تواند دائمی باشد.

جلوگیری از کمبود ویتامین B12

بیشتر افراد می‌توانند با خوردن گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم‌مرغ به میزان کافی از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کنند.

اگر محصولات حیوانی نمی‌خورید، یا شرایط پزشکی دارید که میزان جذب مواد مغذی در بدن را محدود می‌کند، می‌توانید ویتامین B12 را در یک مولتی‌ویتامین یا مکمل دیگر و غذاهای غنی شده با ویتامین B12 مصرف کنید.

اگر تصمیم دارید مکمل‌های ویتامین B12 مصرف کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، تا بتواند مقدار نیاز شما را به شما بگوید یا مطمئن شوید که هیچ دارویی را مصرف نمی‌کنید.