طرز تهیه حلوای هویج با آرد برای نذری محرم

حلوای هویج ساده برای نذری

طرز تهیه حلوای هویج با آرد برای نذری محرم

طرز تهیه حلوای هویج با آرد برای نذری محرم 1024 680 لبنیات صباح

تا به حال حلوای هویج خوردید؟
می‌دانید که حلوای هویج متعلق به کجاست و چطور درست می‌شود؟؟
حلوای هویج یکی از دِسرهای خوشمزه و مقوی شهر ارومیه است که به عنوان یک عصرانه دلپذیر یا وعده‌ای برای افطار ماه مبارک رمضان و یا حتی نذری ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل حلوای سنتی ایرانی از سوغات‌ مشهور شهر ارومیه به حساب می‌آید که طرفداران بسیاری داشته و سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای بدن است. در این مقاله سعی برآن داریم تا پُخت مرحله به مرحله حلوای هویج ساده برای نذری را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوای هویج با آرد برای نذری محرم

حلوای هویج دستور پُخت متفاوتی دارد که شامل: حلوای هویج با شیر، حلوای هویج با آرد و حلوای هویج با شیره و انگور و گردو است. راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین این حلواها، حلوای هویج با آرد گندم است.

  • هویج: 5 الی 6 عدد متوسط (نیم کیلو)
  • شکر: یک پیمانه (سه چهارم لیوان)
  • آرد گندم: یک پیمانه
  • روغن کرمانشاهی: 40 الی 50 گرم
  • روغن مایع: دو سوم لیوان
  • شیره انگور: 150 گرم
  • گردو: 40 عدد
  • گلاب: نصف پیمانه
  • پودر هل: 1 قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده: نصف فنجان

طرز تهیه حلوای هویج خوشمزه مرحله به مرحله

حلوای هویج به نسبت حلواهای معمولی که با آرد گندم تهیه می‌شوند بافت نرم و لطیفی دارد که به دلیل وجود هویج نیز طعمی منحصربفرد داشته و بسیار مقوی‌تر است. از این حلوا می‌توانید به عنوان یک دِسر مجلسی یا نذری در ایام خاص سال استفاده نمایید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوای هویج خوشمزه را مرحله به مرحله یاد بگیرید، بپزید و لذت ببرید.

طرز تهیه حلوای هویج خوشمزه مرحله به مرحله

مرحله اول

برای درست کردن حلوای هویج خوشمزه ابتدا باید هویج‌ها را به خوبی شسته و پوست بگیرید، هر هویج را 3 الی 4 قسمت کنید و داخل یک قابلمه با چند لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزد. پُخت هویج‌ زمانی اتفاق می‌افتد که شما چنگال را داخل آن فرو می‌برید به آسانی له می‌شود، اجازه بدهید هویج کمی سرد شده و پس از آن با شکر، گلاب و شیره خوب هم بزنید تا پوره هویجی نرم و لطیف داشته باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از رنده یا له کردن هویج پرهیز کنید، تنها راه حل میکس یا بِلِند کردن هویج‌ها با مواد ترکیبی است.

مرحله دوم

به هویج پوره شده هل و زعفران بزنید و اجازه بدهید با یک نصفه لیوان آب روی حرارت کمی بجوشد و پس از 20 الی 30 ثانیه حلوای هویج‌تان را از روی شعله بردارید. در فرصت به دست آمده ماهی تابه را بدون روغن روی گاز بگذارید و آرد را 5 الی 6 دقیقه تَفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود، توجه داشته باشید که آرد نباید تغییر رنگ بدهد تنها کمی تفت دادن کافیست. برای خوش طعم و مقوی شدن حلوای هویج‌تان‌ می‎‌توانید با خرید روغن حیوانی کرمانشاهی صباح طعمی منحصربفرد و دِسری مقوی برای مهمانان و اعضای خانواده خود تهیه نمایید که علاوه بر ارزش غذایی بالا، سالم و دوست‌داشتنی است.

مرحله سوم

در این مرحله روی آرد تفت داده شده روغن بریزید و هم بزنید تا آرد و روغن کاملا ترکیب شده و گلوله گلوله نشود، مدت زمان تَفت دادن آرد و روغن نیز پنج الی شش دقیقه است. پس از این مرحله پوره هویج را اضافه نموده و بهم بزنید تا جایی که حلوا از ماهیتابه جدا شود و نچسبد، یک نکته مهم هنگام تهیه حلوای هویج خوشمزه و مجلسی این است که شما باید طی فرآیند ترکیب پوره هویج و آرد از ماهیتابه نچسب استفاده کنید و هنگام پُخت نیز حلوا را به صورت گهواره‌ای در ماهیتابه پچرخانید تا زمانی که حلوا به روغن بیافتد. پس از آن گاز را خاموش کنید و حلوای هویج نذری را با گردو تزیین و نوش جان کنید.

نکات مهم پُخت حلوای هویج نذری محرم

نکات مهم پُخت حلوای هویج نذری محرم

  • قبل از آنکه آرد را درون ماهیتابه بریزید چندین بار آن را الک کنید.
  • برای عطر و بوی خوب حلوای هویج از زعفران به خوبی دَم کشیده استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که هرچه میزان هویج شما به نسبت آردتان بیشتر باشد حلوای شما خوشمزه‌تر خواهد بود.
  • به دلیل چسبندگی بالایی که این دِسر خوشمزه دارد می‌توانید آن را داخل قیف ریخته و هرطور که مایلید تزیین کنید.
  • برای پوره کردن هویج از رنده یا گوشت کوب استفاده نکنید، هویج را درون غذاساز یا آسیاب میکس کنید تا بافتی یک‌ دست ایجاد شود.

پُخت یک حلوای هویج خوشمزه نیاز به اقداماتی مانند الک کردن آرد، دَم کردن زعفران، خرید روغن حیوانی خوب و خیلی نکات دیگر که بالا توضیح داده شده دارد، این حلوا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های بسیاری است که برای بدن مفید بوده و دِسری مناسب برای نذری محرم، ماه رمضان و مجالس دیگر خواهد بود. شما می‌توانید حلوای هویج مجلسی را با شیر بپزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

1 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --