تاثیر لبنیات بر تناسب اندام و کاهش وزن

تاثیر لبنیات بر تناسب اندام

تاثیر لبنیات بر تناسب اندام و کاهش وزن

تاثیر لبنیات بر تناسب اندام و کاهش وزن 1024 680 لبنیات صباح

طبق تحقیقاتی که در سال‌های اخیر بر روی تاثیر لبنیات بر تناسب اندام صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پر کردن یخچال خانه با محصولات لبنی و افزایش مصرف لبنیات می‌تواند به کاهش اضافه وزن و چربی‌سوزی کمک کند. این مطالعات نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی با لبنیات فراوان داشتند نسبت به افرادی که رژیم غذایی با کالری یکسان داشته ولی لبنیات کمتری استفاده می‌کردند، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

آیا لبنیات باعث چاقی می‌شود؟

برای اکثر افرادی که در حال طی کردن فرآیند کاهش وزن هستند این سوال ایجاد می‌شود که آیا لازم است برای کاهش وزن مصرف لبنیات را کنار بگذاریم؟ چرا که باور عمومی بر این است که شیر و فرآورده‌های لبنی میتوانند منجر به افزایش وزن شوند. در پاسخ به این سوال باید گفت که برای کاهش وزن احتیاجی به حذف لبنیات از برنامه غذایی نیست و شما لازم است تا مطابق با برنامه رژیم غذایی خود و به اندازه کافی لبنیات مصرف کنید. بهتر است بدانیم لبنیات به خودی خود منجر به افزایش وزن نمی‌شوند و مشکل واقعی زمانی ایجاد می‌شود که شما در مصرف زیاده‌روی کرده و یا لبنیات ناسالم مصرف می‌کنید. با این حال برخی مطالعات نشان می‌دهند که لبنیات نه تنها باعث افزایش نمی‌شود بلکه در روند کاهش وزن نیز موثر است.

لبنیات چگونه بر کاهش وزن اثر می‌گذارد؟

محققان با بررسی تاثیر لبنیات بر تناسب اندام به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که لبنیات بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر، چربی قابل توجهی به ویژه از قسمت میانی بدن از دست می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که کلسیم می‌تواند با افزایش تجزیه سلول‌های چربی روند کاهش وزن را تسریع کند. به جز کلسیم، سایر مواد معدنی موجود در محصولات لبنی مانند فسفر و منیزیم نیز اثر کلسیم را در تجزیه سلول‌های چربی افزایش می‌دهند. علاوه بر این، پروتئین‌های موجود در محصولات لبنی می‌توانند به حفظ عضلات و افزایش متابولیسم کمک کنند.

بهترین محصولات لبنی برای تثبیت وزن و تناسب اندام

ماست

ماست یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات لبنی در جهان است که از تخمیر شیر توسط باکتری‌ها به دست می‌آید. ماست به دلیل وجود این باکتری‌های مفید در ترکیب خود، یک محصول مغذی برای روده و دستگاه گوارشی به حساب می‌آید که در کاهش کلسترول خون، افزایش سیستم ایمنی و از دست دادن اضافه‌وزن موثر است. مصرف یک کاسه ماست ساده همراه با مقداری توت و یا آجیل می‌تواند یک میان وعده خوشمزه و مقوی باشد. ماست معمولی کم‌چرب است و به سلامت روده‌های شما کمک می‌کند. مصرف ماست به عنوان میان‌وعده می‌تواند مانع خوردن خوراکی‌های ناسالم شود.

ماست به عنوان میان وعده

پنیر

پنیر یک غذای پرطرفدار و محبوب است که می‌توانید آن را در کنار غذاهای دیگر استفاده کنید. به دلیل تنوع بالای انواع پنیر می‌توان آن را همراه سالاد، ساندویچ و یا سوپ‌ها استفاده کرد. پنیرها در کنار کمک به حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها، ببه دلیل داشتن حدودا 11 گرم پروتئین در هر 100 گرم پنیر منابع مغذی و مفیدی به شمار می‌روند. این محصول لبنی مفید به دلیل داشتن پروتئین به رشد ماهیچه‌ها کمک کرده و همچنین شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. برای داشتن یک رژیم سالم‌تر می‌توانید از پنیرهای کم‌چرب استفاده کنید.

شیر کم‌چرب

شیرهای کم‌چرب یا فاقد چربی، کالری مناسبی برای قرار گرفتن در یک رژیم غذایی را دارند. شما ‌می‌توانید بعد از تمرینات ورزشی یک لیوان شیر بنوشید تا علاوه بر کسب انرژی، به ترمیم بافت و عضلات خود نیز کمک کنید. برای گرفتن نتیجه مطلوب و مشاهده تاثیر لبنیات بر تناسب اندام، بهتر است از شیرین‌کننده هایی مانند شکر استفاده نکنید. محققان با انجام آزمایش های مختلف بر روی ورزشکاران متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که بعد از ورزش کردن شیر می‌خورند در مقایسه با کسانی که آب یا یک نوشیدنی کم‌کالری ورزشی دیگر میل می‌کنند، بدن هیدراته‌تری دارند و سلول‌های آن‌ها زودتر از دیگران ریکاوری می‌شوند.

در انتهای این مقاله در کنار دلایل مختلف برای نشان دادن تاثیر لبنیات بر تناسب اندام که در بالا ذکر شد بهتر است یادآور شویم که در مجموع، حذف یک گروه غذایی کامل از رژیم غذایی به منظور کاهش وزن ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت بدن داشته باشد. بهتر است از میان گروه‌های مختلف غذایی و به ویژه لبنیات، نحوه مصرف را با مشورت متخصص تغذیه و مطابق با نیاز بدنتان انجام دهید و برای داشتن اندام متناسب و بدن سالم یک برنامه غذایی آگاهانه داشته باشید.