طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه

طرز تهیه آش رشته نذری ماه محرم خوشمزه با فوت و فن

طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه

طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه 1024 680 لبنیات صباح

آش رشته، غذایی محبوب و پرطرفدار در بسیاری از شهرهای ایران است که پای ثابت تمامی نذری‌ها بوده و جزء نذری‌های ماه محرم هم به حساب می‌آید. پُختن یک آش رشته نذری جا افتاده و خوشمزه فوت و فن خاص خود را داشته که در این مقاله پخت آش رشته برای 100 نفر را گام به گام یاد خواهید گرفت، در این قسمت با طرز تهیه آش رشته نذری ماه محرم خوشمزه با فوت و فن همراه ما باشید.

آش رشته یکی از آش‌های معروف ایرانی است که پُخت آن به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد، شاید جالب باشد بدانید که حدود 400 نوع آش در دنیا وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل: آش دوغ، آش رشته، آش جو، آش عباسعلی و آش شله قلمکار است. آش رشته از غذاهای محبوب و نذری است که طرفدارن خاص خود را داشته و جزء سازگارترین غذاها برای پذیرایی از مهمانان است. مدت زمان آماده سازی آش رشته حدود 30 الی 40 دقیقه بوده و مدت زمان پخت آن نیز دو الی سه ساعت زمان خواهد برد، شما می‌توانید براساس این زمان‌بندی یک آش رشته جا افتاده و خوشمزه بپزید و اصلا نگران آماده شدن آن نباشید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته نذری 50 الی 100 نفری

  • سبزی آش رشته: 10 کیلوگرم
  • لوبیا قرمز: 1 و نیم کیلوگرم
  • عدس: 4 کیلوگرم
  • نخود: 1 و نیم کیلوگرم
  • لوبیا چیتی: 500 گرم
  • ماش: 600 گرم
  • پیاز داغ: 3 کیلوگرم
  • سیر داغ: 2 کیلوگرم
  • کشک: 2 الی 4 کیلوگرم
  • رشته آشی: 8 الی 10 کیلوگرم (بسته به اندازه و نوع رشته شما دارد).
  • نعنا داغ: 500 گرم
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان دلخواه و لازم
  • روغن: به میزان لازم
  • آرد: 500 گرم

پُخت آش رشته نذری محرم برای 100 نفر به این میزان مواد اولیه نیاز دارد و اگر تمایل داشته باشید که برای 50 نفر آش نذری بپزید باید از این میزان به نسبت 5 به 10 (نصف مواد اولیه) تهیه نمایید، در صورت تمایل برای پخت آش نذری برای 150 نفر این مواد یک و نیم برابر شود.

دستور پُخت آش رشته خوشمزه نذری محرم

دستور پُخت آش رشته خوشمزه نذری محرم

خیس کردن حبوبات آش نذری

همانطور که می‌دانید حبوبات سرشار از ویتامین بوده و بسیار خاصیت دارد اما در کنار این همه مزایا تا حد بسیاری نَفخ داشته که برای خوشمزه و لعابدار شدن در کنار برطرف کردن نَفخ آن باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نخود و لوبیا را با هم خیس نمایید و نیاز به جدا کردن آن‌ها نمی‌باشد، در این 24 ساعت که حبوبات خیس است بهتر است چندین بار آب آن را عوض کنید.

سبزی آش رشته نذری برای 100 نفر

سبزی آش رشته چه برای 100 نفر و چه برای 500 نفر در نظر گرفته شود یک ترکیب منحصربفرد دارد که حتما باید رعایت شود، این ترکیب شامل: تره، گشنیز، جعفری، اسفناج و شنبلیله است. نسبت سبزی‌ مخصوص آش رشته به این صورت است که تره 3 کیلوگرم، شوید 1 کیلو و نیم، شنبلیله 500 گرم، گشنیز 1 کیلوگرم، 2 و نیم کیلوگرم جعفری و 1 و نیم کیلوگرم اسفناج دارد.برای آماده سازی سبزی آش رشته ابتدا باید سبزی‌ها را پاک کنید و شاخه‌های بلند و ضخیم آن را بگیرید و سعی کنید برگای تازه و جوان را برای آش خود بردارید. سیاهی و زردی سبزی باعث خرابی مابقی سبزی شده که باید تمام آن‌ها برداشته شود، در آخرین مرحله باید سبزی را چندین بار و به خوبی بشویید و اجازه بدهید تا به خوبی خشک شود و آب اضافی آن گرفته شود. پس از آنکه از خشک شدن سبزی آش خود مطمئن شدید نوبت به خُرد کردن آن میرسد، سبزی آش رشته نباید بیش از حد خُرد شود و کمی درشت‌تر بهتر است.

سرخ کردن سیر داغ و پیاز داغ آش رشته نذری

اصلاً آش رشته به سیر داغ و پیاز داغش معروفه، یکی از نکات طلایی آش رشته نذری خوشمزه همین سیر و پیاز فراوان و خوب سرخ شده غذا است. فراموش نکنید که مقداری از سیر داغ و پیاز داغ را باید برای داخل آش کنار بگذارید و مابقی آن را می‌توانید برای تزیین رویه آش استفاده کنید. یک پیاز داغ و سیر داغ مجلسی فوت و فن‌های خاص خود را دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

پیاز داغ مجلسی: برای درست کردن پیاز داغ مجلسی و خوش بَرو رو باید ابتدا پیازها را پوست بگیرید و خوب بشویید و پس از آن خلالی و نازک خُرد کنید، پیاز داغِ خوب به جا افتادن و خوشمزه شدن آش رشته شما کمک بسیاری خواهد کرد. پیازها را خیلی نازک و خیلی کلفت خُرد نکنید چرا که نازکی بیش از حد باعث له شدن و ضخیم بودن پیاز باعث خوب نَپختن آن می‌شود.

سیر داغ مجلسی: برای تهیه سیر داغ نیز یک سری اصول وجود دارد که با انجام آن سیر داغی خوش طعم و جذاب خواهید داشت. ابتدا سیرها را پوست کنده و بشویید، پس از آن سیر را به صورت ورقه‌ای خُرد کرده و اجازه می‌دهید تا ماهیتابه به همراه روغن به خوبی داغ شود. اگر می‌خواهید خواص سیرهایتان از بین نرود بهتر است خیلی آن را سرخ نکنید.

پخت حبوبات آش و ترکیب آن با دیگر مواد آش

در این مرحله حبوبات خیس کرده را در ظرفی بزرگ برای پخت بریزید و با شعله زیاد فرصت بدهید تا جوش بیاید، پس از آن کف‌های تولید شده را با قاشق جمع کرده و بردارید. پس از اینکه کف‌ها جمع شد نوبت به آن می‌رسد که درب قابلمه را نیمه گذاشته و تا پخت کامل حبوبات به همین صورت ادامه بدهید. برای پخت حبوبات حدود یک الی دو ساعت زمان نیاز است و نباید هنگام پخت آن نمک بزنید و پس از پخت آش نمک را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که هنگام پخت حبوبات عدس را به صورت جداگانه بپزید چرا که زود می‌پزد.پس از پخت حبوبات نوبت به ترکیب مواد با یکدیگر است، برای این کار به حبوبات کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید و نوبت به پیاز داغ، سیر داغ و روغن می‌رسد. سعی کنید از پخت بیش از حد حبوبات پرهیز کنید چرا که ظاهر و مزه بهتری خواهد داشت.

اضافه کردن سبزی آش و رشته

ترکیب سبزی آش همانطور که گفتیم یک ترکیب مشخص است که باید رعایت شود، در انتها پس از خُرد کردن سبزی نوبت به آن می‌رسد که سبزی را به دیگر ترکیبات در حال جوش اضافه نمایید و اجازه بدهید تا به خوبی بپزد. پس از اضافه کردن سبزی در قابلمه را نباید روی آن قرار بدهید چرا که آش شما تیره خواهد شد. سبزی آش حدود 30 الی 45 دقیقه زمان یا شعله متوسط گاز نیاز دارد تا پخته و رشته به آن اضافه شود.قبل از اضافه کردن رشته اگر می‌خواهید آش رشته نذری شما مجلسی و رستورانی باشد باید مقداری آرد را داخل آب سرد حل کنید و به ترکیبات‌ اضافه نموده تا آش شما لعاب‌دار شود. فراموش نکنید که آرد باید با آب سرد حل شود، پس از پخت تمامی مواد آش حال نوبت به اضافه کردن رشته می‌رسد، وقتی رشته را به باقی مواد اضافه کردید آرام آرام هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبد و پس از 10 الی 15 دقیقه شعله گاز را خاموش کرده و آش نذری شما آماده است. یکی از مهم‌ترین نکات آش رشته نذری خوشمزه استفاده از کشک باکیفیت و خوش طعم است که با خرید کشک صباح علاوه بر طعم بی‌نظیر آش به سلامت بدن خود نیز اهمیت خواهید داد.

نکات مهم پُخت آش رشته نذری برای ماه محرم

نکات مهم پُخت آش رشته نذری برای ماه محرم

  1. ظرف پخت آش رشته باید از مقدار مواد اولیه شما بیشتر باشد.
  2. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که آش رشته شُل یا خمیری دوست دارید، باید به میزان حرارت پخت آش‌تان توجه داشته باشید. حرارت مناسب برای آش باید مستقیم و تند باشد چرا که غیر از این باشد آش رشته خمیری شده و تغییر رنگ می‌دهد.
  3. حبوبات را حتما 24 ساعت قبل خیس کنید و در این بازه زمانی چندین بار آب آن را عوض نمایید.
  4. یادتان باشد آب نخود و لوبیا که با آن پخته شده است را با آش خود ترکیب نکنید، رنگ آش ما تیره می‌شود. اگر آش نیاز به آب اضافه داشت از آب جوشیده استفاده کنید تا رنگ نهایی آش خوش رنگ و ترغیب کننده باشد. اگر آش خوش رنگ و شفاف می‌خواهید هنگام پخت اصلا درب قابلمه را به طور کامل نبندید.
  5. مهم‌ترین ادویه‌های آش رشته شامل: زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زعفران، پودر سیر و پودر نعنا است.
  6. استفاده از سبزی اسفناج برای لعاب‌دار کردن آش امری ضروری است.
  7. در اضافه کردن نعنا داغ به آش زیاده‌روی نکنید، نعنا داغ می‌تواند آش شما را تلخ کند.

آش رشته یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که بسیار محبوب بوده و از لحاظ ارزش غذایی نیز برای بدن مفید می‌باشد، این آش معمولا در حجم بالا برای برگزاری مراسم‌های خاص بخصوص نذری‌ و ماه رمضان پُخته شده و با ذائقه اکثر مردم سازگار می‌باشد. برای تهیه آش رشته نذری با تعداد 100 الی 200 نفر نیاز به مواد اولیه مشخص و یک سری فوت و فن خواهید داشت تا نذری شما خوشمزه و مجلسی شود.

2 دیدگاه
  • وای من با دستور پخت شما آش رشته درست کردم برای روز سوم امام عالی بود ممنون

  • آش رشته کلا غذای راحتیه ولی اینکه میزان حبوبات و سبزی رو درست گفتید خودش جای شکر داره یه مرجع خوب برای پیمانه کردن مواد اولیه هستید مرسی

-- بارگیری کد امنیتی --