همه چیز درباره شیر: از تولید به مصرف

همه چیز درباره شیر

همه چیز درباره شیر: از تولید به مصرف

همه چیز درباره شیر: از تولید به مصرف 1024 680 لبنیات صباح

همه چیز درباره شیر : کشاورزان و دامپروران سخت کار می‌کنند تا از بی‌خطر بودن شیر شما اطمینان حاصل کنند.

دامداران هر روز تلاش می‌کنند شیر مفید و فرآورده‌های شیر تولید کنند که خانواده شما از خوردن آن احساس خوبی داشته باشند. کشاورزان، دامپروران و سازمان‌های دولتی همه با هم همکاری می‌کنند تا شیری که می‌نوشید بی‌خطر و با بالاترین کیفیت باشد.

همه چیز درباره شیر

هورمون‌های شیر

ازآنجاکه شیر محصولی است که از یک حیوان ماده حاصل می‌شود، به طور طبیعی تمام شیر حاوی مقادیر بسیار کمی هورمون است. بااین‌حال، سیستم هضم انسان این هورمون‌ها را تجزیه می‌کند و در بدن ما غیرفعال می‌شود.

برخی از دامداران لبنیات استفاده از یک هورمون مصنوعی به نام rBST  (سوماتوتروپین) را انتخاب می‌کنند که به تقویت تولید شیر در گاو کمک می‌کند. شیر گاوهایی که با rBST تحت درمان قرار می‌گیرند از نظر ایمنی و تغذیه با گاوهایی که با rBST درمان نمی‌شوند تفاوتی ندارد. ایمنی شیر گاوهای تحت درمان با rBST توسط سازمان‌های بهداشتی پیشرو، از جمله سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مؤسسات ملی بهداشت و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد تأیید شده است.

شیر ارگانیک در مقابل شیر معمولی

یک تصور غلط و رایج این است که شیر ارگانیک از شیر معمولی سالم‌تر است. در حقیقت، هیچ تفاوتی از نظر غذایی و بهداشتی بین شیرهای ارگانیک و شیر معمولی وجود ندارد.

از نظر ایمنی شیر، تفاوتی بین تولید شیر ارگانیک و معمولی وجود ندارد. تمام شیرهای تولیدی تجاری در جهان از همان استانداردهای دقیق برای کیفیت، خلوص و بهداشت پیروی می‌کنند. همه شیرها – چه معمولی و چه ارگانیک – از نظر آنتی‌بیوتیک آزمایش می‌شوند، هم در مزرعه و هم در کارخانه فرآوری.

فرایند دوشش

شیردوشی فرایندی است که به طور متوسط ​​هر روز دو تا سه بار اتفاق می‌افتد. پستان‌های گاو ابتدا تمیز می‌شوند و سپس در دستگاه‌های شیردوشی خودکار قرار می‌گیرند. این ماشین‌های آرام و ضربان‌دار در مدت‌زمان 15 دقیقه شیر گاو را جمع می‌کنند. شیر با دمای حدود 100 درجه فارنهایت آزاد می‌شود و پس از جمع‌آوری، از طریق لوله‌های یخچال‌دار به مخزن فله بهداشتی منتقل می‌شود و در آنجا خنک می‌شود و حدود 38 درجه فارنهایت سرد می‌شود. برای اطمینان از خلوص و ایمنی، یک کامیون شیر با یخچال بهداشتی، شیر خنک شده را به یک کارخانه فرآوری که در آن پاستوریزه و همگن می‌شود، منتقل می‌کند.

پاستوریزاسیون و شیر خام

پاستوریزاسیون فرایندی است که با گرم کردن شیر در دمای خاص برای مدت‌زمان مشخص، باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. فرایند پاستوریزاسیون معمولاً شامل گرم کردن شیر خام تا 151 ثانیه در 161.5 درجه سانتیگراد و سپس فوراً سرد کردن آن است.

“فوق پاستوریزاسیون” فرایندی است که شیر را برای مدت‌زمان طولانی‌تری در دمای بالاتر گرم می‌کند. این مورد برای ایجاد محصولات شیر ​​با حالت پایدار استفاده می‌شود.

همه چیز درباره شیر

برخی از مردم همچنان بر این باورند که پاستوریزاسیون به شیر آسیب می‌رساند و شیر خام یک گزینه سالم و ایمن است. طبق گفته سازمان غذا و دارو، شیر خام می‌تواند میکروارگانیسم‌های خطرناکی مانند سالمونلا، E. coli و لیتر یا را در خود جای دهد که می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی شما و خانواده شما باشد. شیوع سل به مصرف شیر خام بازمی‌گردد.

همه چیز درباره شیر

در اینجا برخی از حقایق اثبات شده در مورد شیر خام و پاستوریزاسیون آورده شده است:

  • شیر خام به‌خودی‌خود عوامل بیماری‌زای خطرناک را از بین نمی‌برد.
  • شیر پاستوریزه باعث عدم تحمل لاکتوز و واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
  • پاستوریزاسیون بر طعم شیر تأثیر نمی‌گذارد.
  • پاستوریزاسیون، گذاشتن شیر در یخچال برای مدت‌زمان طولانی، به‌خصوص پس از باز شدن، ایمن نیست.
  • پاستوریزاسیون باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.
  • پاستوریزاسیون باعث نجات جان افراد می‌شود.

از شیر خام می توان برای سلامتی پوست و زیبابی پوست استفاده کرد. برای این منظور می توانید به مقاله 8 روش استفاده از شیر خام برای پوستی سالم و شفاف مراجعه کنید.

پاستوریزاسیون در سراسر جهان به‌عنوان ابزاری اساسی برای اطمینان از ایمنی شیر بدون تأثیر بر مواد مغذی آن شناخته شده است. به‌طورکلی برای تولید شیر قوانینی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • به گاوها منحصراً خوراکی داده می‌شود که بدون استفاده از سموم دفع آفات و کودهای تجاری کشت شده باشد.
  • گاوها به‌صورت مرتب به مرتع دسترسی داشته باشند و تغذیه طبیعی داشته باشند.
  • گاوها با هورمون‌های مکمل درمان نمی‌شوند.
  • به گاوها داروهای خاصی برای درمان بیماری داده نشده است.

هیچ مدرک علمی نتیجه نگرفته است که محصولات لبنی ارگانیک از محصولات لبنی معمولی ایمن‌تر یا سالم‌تر باشند. استانداردهای سخت‌گیرانه دولتی اطمینان حاصل می‌کند که شیر معمولی و ارگانیک مفید، بی‌خطر و مقوی هستند.

هموژناسیون یا همگن‌سازی شیر

همگن‌سازی فرایندی است که به شیر رنگ سفید و غنی و بافت صاف می‌بخشد. شیری که یکدست نشده باشد حاوی لایه‌ای از کرم است که به بالای ظرف خود می‌رسد. قبل از استفاده از فرایند همگن‌سازی، شیر برای دستیابی به قوام تکان داده می‌شود یا مخلوط می‌شود. فرایند همگن‌سازی شامل کاهش اندازه گلبول‌های چربی به قسمت‌های کوچک است که به طور مساوی در شیر پراکنده می‌شوند. همگن‌سازی معمولاً با پمپاژ شیر از طریق فیلترهای کوچک تحت‌فشار بسیار زیاد حاصل می‌شود.

فرآوری شیر

در حین فرآوری شیر، کلیه کارهایی که پس از دوشش انجام می‌شود باید ارزش غذایی شیر را حفظ کرده و از خرابی ناشی از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی زیادی جلوگیری کند. علاوه بر این، تجهیزات موجود در مزرعه باید مطابق با استانداردهای دولت و صنعت باشد تا ایمنی شیر حفظ شود.

در اینجا یک‌روند سریع برای فرآوری شیر وجود دارد:

  • ظرف 72 ساعت پس از دریافت، شیر پاستوریزه می‌شود تا تمام باکتری‌های بیماری‌زا را که ممکن است وجود داشته باشد از بین ببرد (برخی از باکتری‌ها باعث فساد نمی‌شوند، اما در واقع پس از پاستوریزاسیون به شیر یا خامه اضافه می‌شوند تا محصولاتی مانند پنیر، ماست، دوغ، شیر اسیدوفیلوس و خامه ترش را بتوان تولید کرد).
  • سانتریفیوژ بزرگی که جداکننده نامیده می‌شود، شیر را با چرخش 2000 دور در دقیقه می‌چرخاند و قسمت‌های خامه و چربی شیر را جدا می‌کند. ترکیب اجزا به نسبت‌های مختلف باعث تولید محصولات مختلف شیر می‌شود. از خامه اضافی برای تهیه بستنی و کره استفاده می‌شود.
  • یک هموژنایزر، شیر را تحت‌فشار زیاد از طریق دریچه‌ای که با فشار زیاد عبور می‌کند و به‌گونه‌ای که در این مرحله قطعه‌های چربی به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شود و به‌اندازه‌ای تحت‌فشار از این دریچه عبور می‌کنند که قطعات پروتئین و چربی دیگر “جوش نخورند” ، یا به هم نچسبند (همگن‌سازی بر تغذیه یا کیفیت محصول تأثیر نمی‌گذارد و کاملاً برای اهداف زیبایی و جلوگیری از افزایش خامه به بالای شیر است).
  • ویتامین‌های مایع برای غنی‌سازی شیر به آن افزوده می‌شود، زیرا با فرایند گرم‌شدن و ازبین‌بردن چربی و کره تاحدی ممکن است به دلیل دمای زیاد مرحله قبل مقادیر ویتامین کاهش‌یافته باشد.
  • آزمایش‌ها کنترل کیفیت قبل از طعم دادن شیر (در موارد شکلات، توت‌فرنگی و سایر شیرهای با طعم) ، بطری گذاری و حمل به فروشگاه‌های مواد غذایی در تریلرهای یخچال‌دار انجام می‌شود. حدود دو روز طول می‌کشد تا شیر از گاو به فروشگاه برسد و چندین بار آزمایش می‌شود تا تازه و بی‌خطر باشد. پس از ورود به فروشگاه، شیر لبنی بلافاصله در یک اتاق سردخانه یا ویترین یخچال قرار می‌گیرد، آماده است که شما و خانواده از آن لذت ببرید.

در آخر اگر در خصوص مصرف شیر هنوز سؤالاتی در ذهن شما باقی مانده است می توانید به مقاله حقایق و سؤالات مهم درباره شیر و مصرف آن مراجعه کنید.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --