لبنیات و تاثیر آن بر پیشگیری از بیماری ها

تاثیر لبنیات بر پیشگیری از بیماری ها

لبنیات و تاثیر آن بر پیشگیری از بیماری ها

لبنیات و تاثیر آن بر پیشگیری از بیماری ها 1024 680 لبنیات صباح

شیر و محصولات لبنی نه تنها خوشمزه هستند، بلکه در صورت قرار گرفتن در رژیم غذایی می‌توانند در پیشگیری از بیماری ها موثر باشند. مطالعات بر روی تاثیر لبنیات بر پیشگیری از بیماری ها نشان می دهد که محصولات لبنی، با قرار گرفتن در رژیم غذایی روزانه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را کاهش بدهند. لبنیات منابع مهم کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی هستند که به بهبود سلامت استخوان ها به ویژه در کودکان و نوجوانان کمک کرده و از بروز پوکی استخوان در بزرگسالان جلوگیری می‌کنند.

تاثیر لبنیات بر بهبود سلامت استخوان ها

رشد و تکمیل توده استخوانی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ژنتیک و رژیم غذایی است. از همین جهت مصرف مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتامین D و کلسیم در دوره های مختلف رشد مانند دوران کودکی و نوجوانی ضروری است. غذاهای لبنی منبعی بسیار عالی برای چندین ماده مغذی ضروری از جمله کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین D هستند که همگی در ساخت و حفظ بافت استخوان ها به کار می‌روند. مصرف روزانه سه وعده شیر، ماست یا پنیر به همه اعضای خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا استخوان سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و همچنین در بزرگسالان خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

نقش لبنیات در تنظیم فشار خون بالا

محصولات لبنی سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. یک برنامه غذایی انعطاف پذیر و متعادل برای تنظیم فشار خون شامل میوه ها، سبزیجات، غذاهای لبنی کم چرب، غلات کامل، آجیل و حبوبات می‌شود. این مواد غذایی با ارزش در کنار یکدیگر می توانند کمک موثری برای کاهش فشار خون باشند. این الگوی غذایی همچنین برای کسانی که نگران سلامت قلب و عروق خود هستند نیز مفید است. دانشمندان در یک آزمایش که بین افراد مختلف با فشار خون بالا و با در نظر گرفتن فاکتورهای سن، شاخص توده بدن، دیابت و بیماری قلبی انجام گرفت دریافتند افرادی که بیشتر از دیگران لبنیات مصرف کرده‌اند 36 درصد کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

 

تنظیم فشار خون

لبنیات در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن چه تاثیری دارد؟

شیر و لبنیات در سال‌های اخیر بسیار مورد بدگویی قرار گرفته‌اند و گرایش‌های غذایی مختلف مردم را تشویق به نوشیدن و خوردن کمتر لبنیات می‌کنند. اما بررسی ها و تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف لبنیات کافی در طول زندگی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن متعدد از جمله بیماری قلبی، سرطان روده بزرگ‌‌، مثانه و حتی دیابت کمک کند. غذاهای لبنی، از جمله شیر، پنیر و ماست نه تنها مواد مغذی ضروری بدن ما را تامین می‌کنند، بلکه به کاهش التهابات نیز کمک می‌کنند. مطالعات بر روی تاثیرات لبنیات بر پیشگیری از بیماری ها نشان می‌دهد که برای سنین 9 سال و بالاتر مصرف روزانه سه وعده شیر، پنیر یا ماست کم‌چرب به عنوان بخشی از برنامه غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش دهد. بسیاری از شواهد نشان می‌دهند که شیر و لبنیات کم چرب ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را نیز کاهش می‌دهند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مصرف لبنیات

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست، تاثیر بسزایی در ارتقا سلامت سیستم گوارشی دارد. رژیم غذایی ما نقش مهمی در عملکرد مناسب روده ها دارد و در این بین می‌توان به نقش موثر مواد غذایی تخمیر شده بر بهبود عملکرد آن ها اشاره کرد. مهم ترین تاثیر ماست بر سلامت سیستم گوارش، نقش آن در هضم لاکتوز است. محققان با تحقیق بر روی تاثیر لبنیات بر پیشگیری از بیماری ها، به این نتیجه رسیده اند که هضم ماست در مقایسه با شیر راحت تر است و در نتیجه موجب جذب مواد مغذی بیشتر و کاهش ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

اثر مصرف شیر بر کاهش وزن و حفظ تناسب اندام

در صورتی که بدن شما قادر به هضم لاکتوز در لبنیات باشد، محصولات لبنی می‌توانند یک وعده عالی برای قبل از تمرینات ورزشی باشند. مصرف لبنیات می‌تواند انرژی مورد نیاز عضلات شما برای ورزش را فراهم کند. علاوه بر پروتئین و کربوهیدرات، کلسیم موجود در شیر نیز برای انقباضات ماهیچه‌ای ضروری است. شیر به دلیل خاصیت مغذی و سبک بودن آن می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب برای ورزش باشد.

 

مصرف شیر قبل از ورزش

در گذشته و برای مدت طولانی، ورزشکارانی که سعی در ایجاد توده عضلانی داشتند از شیر به عنوان یک منبع مقرون به صرفه و موثر پروتئینی استفاده می‌کردند. تحقیقات امروزه نیز نشان می‌دهند که شیر نقش موثری در عضله سازی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر بعد از ورزش در مقایسه با سایر نوشیدنی‌های مبتنی بر کربوهیدرات، منجر به افزایش توده عضلانی و کاهش قابل توجه چربی بدن می‌شود. در حالی که لبنیات سرشار از پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی سالم است، مهم است که بدانیم در عین حال که سرشار از مواد مغذی هستند، همیشه باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شوند. مصرف بیش از حد هر نوع غذا می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در قسمت‌های دیگر شود. سبزیجات، غلات، سایر منابع پروتئین، میوه ها، حبوبات و آجیل همگی در یک رژیم غذایی متعادل نقش دارند.

 

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --