جایگزین های شیر برای افراد دچار عدم تحمل لاکتوز و گیاهخواران

جایگزین شیر

جایگزین های شیر برای افراد دچار عدم تحمل لاکتوز و گیاهخواران

جایگزین های شیر برای افراد دچار عدم تحمل لاکتوز و گیاهخواران 640 639 لبنیات صباح

جایگزین های شیر : غذاهای لبنی در رژیم‌های غذایی بسیاری از افراد نقش اساسی دارند. تعدادی از محصولات غذایی از شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می‌شود، از جمله پنیر، ماست، شیر، کره و بستنی.

اما اگر نمی‌توانید لبنیات بخورید یا نمی‌خواهید، می‌توانید گزینه‌های غیر لبنی برای این و بسیاری از غذاهای لبنی پیدا کنید.

جایگزین های شیر برای افراد دچار عدم تحمل لاکتوز و گیاهخواران

فرآورده های شیر

شیر پس از همگن‌سازی اختیاری یا پاستوریزاسیون، در چندین درجه پس از استانداردسازی سطح چربی و اضافه‌شدن احتمالی باکتری‌های Streptococcus lactis و Leuconostoc citrovorum تولید می‌شود. شیر را می‌توان بر اساس نوع محصول تولید شده به چند دسته مختلف تقسیم کرد، از جمله خامه، کره، پنیر، شیر خشک و ماست.

چرا برخی افراد با مصرف شیر مشکل دارند؟

لبنیات می‌تواند مشکلاتی را برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به شیر دارند ایجاد کند. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند معمولاً ترجیح می‌دهند از مصرف شیر و سایر محصولات لبنی حاوی لاکتوز خودداری کنند، زیرا ممکن است علائمی مانند درد شکم، نفخ، اسهال، گاز و حالت تهوع ایجاد کنند. شیری که تحت درمان با لاکتوز باشد، گزینه دیگری است.

چرا ممکن است احتیاج به جایگزین‌های شیر داشته باشید

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است افراد به دنبال مواد جایگزین لبنیات از جمله شیر باشند. در اینجا برخی از موارد رایج وجود دارد:

  • آلرژی به شیر: 2-3٪ از کودکان زیر سه سال به شیر آلرژی دارند. این می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از قبیل کهیر و ناراحتی معده تا آنافیلاکسی شدید شود. بیشتر بچه‌ها تا سال‌های نوجوانی از آن بزرگ‌تر می‌شوند.
  • عدم تحمل لاکتوز: 75٪ از جمعیت جهان به‌اندازه کافی لاکتاز یعنی آنزیم موردنیاز برای هضم لاکتوز قند شیر تولید نمی‌کنند. این حساسیت علائمی از جمله نفخ، گاز و اسهال ایجاد می‌کند.
  • رژیم گیاه‌خواری: برخی از رژیم‌های گیاهی محصولات لبنی و به‌ویژه شیر را حذف می‌کنند. گیاه‌خواران تخم‌مرغ می‌خورند اما هیچ شیری ندارند، درحالی‌که گیاه‌خواران همه مواد غذایی و محصولاتی را که از حیوانات به دست می‌آیند حذف می‌کنند.
  • آلاینده‌های احتمالی: برخی از افراد به دلیل نگرانی از آلاینده‌های احتمالی در شیر و فرآورده‌های لبنی متداول، از جمله هورمون‌ها، سموم دفع آفات و آنتی‌بیوتیک‌ها، ترجیح می‌دهند لبنیات را کنار بگذارند.

خبر خوب این است که جایگزین‌های زیادی برای همه غذاهای اصلی لبنی، از جمله شیر وجود دارد.

جایگزین‌های شیر

شیر کاربردهای زیادی دارد، از جمله به‌عنوان یک نوشیدنی، به اسموتی ها اضافه می‌شود یا روی غلات ریخته می‌شود. از نظر تغذیه‌ای، شیر سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و کلسیم است.

در حقیقت، یک فنجان (237 میلی‌لیتر) شیر کامل 146 کالری، 8 گرم چربی، 8 گرم پروتئین و 13 گرم کربوهیدرات تأمین می‌کند.

گزینه‌های شیر گیاهی را می‌توان از حبوبات (سویا) ، غلات (جو دوسر، برنج) ، مغزها (بادام، نارگیل) ، دانه‌ها (کتان، کنف) یا سایر غلات (کینوا، ته)تهیه کرد.

برخی محصولات با کلسیم و ویتامین D غنی شده‌اند تا شبیه شیرهای لبنی شوند، درحالی‌که برخی دیگر این‌گونه نیستند. برخی از شیرهای جایگزین نیز ممکن است با ویتامین B12 غنی شده باشند. بسیاری از این شیرهای غیر شیرین همچنین برای افزایش طعم و مزه خود قند اضافه کرده‌اند، اگرچه اکثر مارک‌ها نسخه شیرین نشده را ارائه می‌دهند.

جایگزین های شیر

برخی از شیرهای غیر لبنی در قسمت یخچال فروخته می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از قفسه‌ها به حالت پایدار یافت می‌شوند. در زیر برخی از رایج‌ترین مواد جایگزین، به همراه اطلاعات تغذیه‌ای اساسی آنها برای 1 فنجان نسخه‌های “اصلی” آورده شده است:

  • شیر سویا: حاوی 109 کالری، 5 گرم چربی، 7 گرم پروتئین و 8 گرم کربوهیدرات است.
  • شیربرنج: حاوی 120 کالری، 2.5 گرم چربی، 1 گرم پروتئین و 23 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر جو دو سر: حاوی 130 کالری، 2.5 گرم چربی، 4 گرم پروتئین و 24 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر بادام: حاوی 60 کالری، 2.5 گرم چربی، 1 گرم پروتئین و 8 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر نارگیل: حاوی 80 کالری، 5 گرم چربی، 0 گرم پروتئین و 7 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر بادام هندی: حاوی 60 کالری، 2.5 گرم چربی، 1 گرم پروتئین و 9 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر بذر کتان: حاوی 50 کالری، 2.5 گرم چربی، 0 گرم پروتئین و 7 گرم کربوهیدرات است.
  • شیر شاهدانه: حاوی 100-140 کالری، 5-7 گرم چربی، 2-5 گرم پروتئین و 20-20 گرم کربوهیدرات است.

خلاصه مطلب

محتوای مواد مغذی شیرهای غیر لبنی به طور قابل‌توجهی متفاوت است، اگرچه در مقایسه با شیر گاو چربی کمتری دارند. همه به جز شیر سویا پروتئین کمتری دارند.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --