پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟ 1024 680 لبنیات صباح

پروبیوتیک چیست؟ پروبیوتیک‌ها از باکتری های زنده مفید و یا مخمرهایی ساخته می‌شوند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند. در بدن انسان مجموعه‌ای از باکتری‌های مفید و مضر زندگی می‌کنند. هنگامی که به بیماری دچار می‌شویم، باکتری‌های بد بیشتر موجب خارج شدن بدن از تعادل می‌شوند. یاکتری‌های خوب و مفید به از بین بردن باکتری‌های بد اضافی کمک می‌کنند و تعادل را به بدن بازمی‌گردانند.

پروبیوتیک چیست

پروبیوتیک ها ترکیبی از باکتری‌های مفیدی هستند که به طور طبیعی در بدن زندگی می‌کنند. معمولا هنگامی که نام باکتری برده می‌شود، دیدگاه اکثر افراد به آن منفی است و باکتری را چیزی می‌دانند که بدن ما را دچار بیماری می‌کند. با این حال، در بدن ما همواره دو نوع باکتری وجود دارد؛ باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد. پروبیوتیک ها از باکتری‌های خوب تشکیل شده‌اند که به حفظ سلامت بدن و عملکرد خوب آن کمک می‌کنند. این باکتری‌های مفید از جهات بسیاری به ما کمک می‌کنند، از جمله مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زا و کمک به ایجاد احساس بهبود در بیماری‌ها.

پروبیتیک‌ها را می‌توان عضوی از جامعه بزرگتر باکتری‌ها در بدن دانست؛ یعنی میکروبیوم شما. میکروبیوم را به عنوان یک اجتماع متنوع از ازگانیسم‌ها مانند جنگل در نظر بگیرید که برای حفظ سلامت بدن شما با یکدیگر همکاری می‌کنند. این جامعه از چیزهایی به نام میکروب تشکیل شده است. در بدن ما تریلیون‌ها میکروب وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • باکتری ها
  • قارچ ها
  • ویروس ها
  • تک سلولی ها

میکروبیوم هر فرد منحصربه‌فرد است و هیچ دو نفری سلول‌های میکروبی یکسانی ندارند. برای اینکه یک میکروب پروبیوتیک نامیده شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • از انسان جدا باشد.
  • پس از خورده شدن و هضم در روده زنده بماند.
  • برای بدن مفید باشد.
  • مصرف آن برای بدن مشکلی ایجاد نکند.

پروبیوتیک ها در کدام قسمت‌های بدن زندگی می‌کنند؟

اگرچه رایج‌ترین مکان برای میکروب‌های مفید روده ها (اغلب روده بزرگ) هستند، اما قسمت‌های مختلفی در بدن وجود دارند که میزبان میکروب‌های مفید هستند. این اعضا اغلب با دنیای بیرون در تماس هستند:

  • روده
  • دهان
  • واژن
  • مجاری ادراری
  • پوست
  • ریه‌ها

کفیر

پروبیوتیک ها در بدن چه نقشی دارند؟

وظیفه اصلی پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید، حفظ تعادل سالم در بدن ماست. اگر بدن را در یک وضعیت خنثی تصور کنیم، در این صورت هنگتمی که بیمار می‌شویم باکتری‌های بد و مضر وارد بدن شده و تعدادشان تکثیر می‌شود. این کار موجب خارج شدن بدن از تعادل می‌شود. در این زمان باکتری‌های مفید با آنها مبارزه کرده، تعادل را به بدن بازمیگردانند و به ما احساس بهتری می‌دهند.

باکتری‌های مفید با حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و کنترل التهاب، بدن ما را سالم نگه می‌دارند. علاوه بر این‌ها، عملکرد باکتری‌های خوب شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • کمک به هضم غذا در بدن
  • کنترل باکتری‌های بیماری‌زا
  • ساخت ویتامین
  • کمک به حمایت از سلول‌های روده در صورت مصرف باکتری‌های مضر
  • تجزیه و جذب داروها

عمل متعادل نگه داشتن بدن توسط باکتری‌ها به طور طبیعی و همواره در بدن ما اتفاق می‌افتد و برای انجام آن بدن ما نیازی به مکمل‌ها و قرص پروبیوتیک ندارد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر هر روز به حفظ تعداد باکتری‌های خوب کمک موثری می‌کند.

آیا می‌توان از پروبیوتیک در درمان بیماری‌ها کمک گرفت؟

امروزه تحقیقات زیادی پیرامون این موضوع که پروبیوتیک چیست و چگونه می‌تواند به بدن ما کمک کند در حال انجام است. اگرچه نتایج مثبت زیادی تا کنون مشاهده، اما محققان در تلاش برای یافتن پاسخ‌های قطعی در مورد نحوه تاثیر پروبیوتیک‌ها بر شرایط مختلف هستند. با این حال برخی بیماری ها هستند که پروبیوتیک می‌تواند بر بهبود آنها موثر واقع شود، اگرچه که نتایج می‌تواند بر اساس نوع پروبیوتیک مصرف شده و همچنین واکنش بدن افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اسهال
  • یبوست
  • بیماری التهابی روده
  • سندروم روده تحریک
  • عفونت‌های قارچی
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • بیماری های لثه
  • حساسیت به لاکتوز
  • اگزما
  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

خوراکی حاوی پروبیوتیک

برای افزایش پروبیوتیک ها در بدن بهتر است چه چیزهایی مصرف کنیم؟

میزان پروبیوتیک (میکروب‌های مفید بدن) را می‌توان از طریق غذا، نوشیدنی و مکمل‌ها افزایش داد. احتمالا  حال حاضر هم خوراکی های حاوی پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود دارید. پروبیوتیک ها در غذاها و نوشیدنی های مختلفی  وجود دارند، خوراکی‌های تخمیر شده مثل ماست و ترشیجات، و همچنین نوشیدنی‌های تخمیری مانند کامبوچا (چای تخمیری) یا کفیر (دوغ تخمیری)حاوی تعداد زیادی از باکتری‌های مفید بدن هستند که می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.  به جز غذاها و خوراکیهای طبیعی، می‌توان از مکمل پروبیوتیک مانند قرص پروبیوتیک و … نیز برای جذب آن استفاده کرد. البته باید توجه داشت که مکمل ها مانند داروها نبوده و در نتیجه دارای تاییدیه FDA نیستند، برای همین مهم است که قبل از مصرف حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

در این مقاله به این پرسش که پروبیوتیک چیست پاسخ دادیم و تاثیرات آن را بررسی کردیم. اگر علاقمندید که پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر است قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید. مهم است این را به خاطر داشته باشید که همه پروبیوتیک ها رفتار و اثربخشی یکسانی ندارند و هرکدام مزایای خود را دارند. پروبیوتیک به طور کلی مضر نیست و می‌توان آن را به آسانی در خوراکی های تخمیری مختلف پیدا کرد.