فواید وعده‌های غذایی خانوادگی و راه های لذت بخشیدن به آن

فواید وعده‌های غذایی خانوادگی

فواید وعده‌های غذایی خانوادگی و راه های لذت بخشیدن به آن

فواید وعده‌های غذایی خانوادگی و راه های لذت بخشیدن به آن 1024 680 لبنیات صباح

این روزها اغلب افراد در زندگی خانوادگی خود مشغله های فراوانی دارند و تهیه و خوردن وعده‌های غذایی خانوادگی در کنار خانواده تبدیل به امری مشکل و زمان‌بر شده است. اما اگر بتوانید با مدیریت زمان زمان بیشتری را برای این کار باز کنید متوجه خواهید شد که وعده‌های غذایی خانوادگی ارزشش را دارند. چه شام ​​شبانه باشد و چه یک ناهار مخصوص برای جمعه، وعده‌های غذایی خانوادگی زمان‌های مناسبی برای ارتباط و نزدیکی با یکدیگر هستند. این امر به‌ویژه برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

چرا وعده‌های غذایی خانوادگی مهم هستند؟

در صورتی که زمان خانواده خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بتوانید همه اعضای خانواده را دور یک میز جمع کنید، کودک شما می‌تواند با دیدن آنچه در وعده‌های غذایی انجام می‌دهید، چیزهای زیادی در مورد غذا و سنت‌های خانوادگی شما بیاموزد. به‌عنوان‌مثال غذا خوردن با بقیه اعضای خانواده به کودکان کم سن‌وسال کمک می‌کند تا آنها هم مانند دیگران غذای سالم را انتخاب کرده و بخورند. در ضمن با این روش می‌توانید

از وعده‌های غذایی خانوادگی به عنوان یک الگوی رفتاری برای دورهمی های خانواده خود بهره ببرید. به عنوان مثال با این کار، بچه های کوچک تر می‌توانند نحوه استفاده از قاشق و چنگال و همچنین آداب غذا خوردن را از والدین خود بیاموزند. این کار همچنین می‎تواند نکاتی درباره فعالیت هایی مانند صحبت کردن به نوبت و گوش‌دادن را دز حین صحبت دیگران به آنها بیاموزد. معمولا کودکان و نوجوانانی که به طور منظم کنار خانواده خود غذا می‌خورند از بسیاری جهات، از سلامت روحی و جسمی گرفته تا نتایج مدرسه، عملکرد بهتری دارند.

شش راه برای لذت بخشیدن به وعده‌های غذایی خانوادگی

  1. زمان‌های منظمی را به صرف غذا اختصاص دهید

بهتر است هر زمانی که برای هفته خانواده خود برنامه ریزی می‌کنید، تمام خانواده در آنجا حضور داشته باشند. با این کار می‌توانید از همه افراد در مورد برنامه‌های شخصی و زمان‌های خالی آنها بپرسید تا بتوانید اوقات خالی را برای صرف غذا در کنار خانواده پر کنید. صرف وعده‌های غذایی کنار با خانواده و در کنار یک میز، درحالیکه تلویزیون و تلفن‌ها خاموش هستند، می‌تواند این زمان را ویژه‌تر کند.

  1. صبور باشید!

اگر بتوانید حدود 20-30 دقیقه برای وعده‌های غذایی خانوادگی وقت بگذارید، به فرزندانتان وقت زیادی برای خوردن غذا می‌دهد. ای کار به آنان این فرصت را خواهد داد که غذاهای جدید را امتحان کرده و به عادات غذایی مثبتی برایشان ایجاد شود. این فرصت برای شما هم ایجاد می‌شود تا بتوانید در کنار خانواده خود آرامش داشته باشید، با آنها گپ بزنید و و در جریان مسائل دیگران قرار بگیرید. اگر کودک نوپایی دارید که به سختی می‌تواند 20 دقیقه آرام بنشیند، اجازه دهید کمی حرکت کند. اما بهتر است فقط هنگامی که پشت میز نشسته اجازه غذا خوردن داشته باشد.

وعده های خانوادگی

  1. همه را درگیر کنید

مشارکت فرزندان در انتخاب و تهیه وعده‌های غذایی خانوادگی، احتمال غذا خوردن آنها را افزایش می‌دهد. این کار همچنین می‌تواند افراد بدغذا را به امتحان غذای جدید ترغیب کند. حتی کودکان خردسال نیز می‌توانند در تهیه وعده‌های غذایی خانوادگی کمک کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توانند میوه‌ها و سبزی‌ها را شسته و یا سالاد بریزند. آنها همچنین می‌توانند با چیدن میز و حتی تزئین آن کمک کنند. برای کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر ممکن است پیدا کردن دستورالعمل‌های جدید آشپزی و پختن غذا یک یا دو بار در هفته برای اعضای خانواده لذت‌بخش باشد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مسئولیت تهیه غذا را به اشتراک بگذارید و به کودک این فرصت را می‌دهد تا آشپزی را بیاموزد.

  1. از وعده‌های غذایی خانوادگی به عنوان فرصتی برای صحبت استفاده کنید

وعده‌های غذایی خانوادگی می‌تواند راهی عالی باشد تا اعضای خانواده را در جریان مشکلات و امورات یکدیگر قرار دهد. گاهی اوقات برای کودکان بسیار مشکل است که از مشکلات خود صحبت کنند. بهتر است از فرزندان خود بپرسید که روز خود را چگونه گذرانده‌اند یا درباره اتفاقات مدرسه از آنها بپرسید. کار دیگری که می‌توانید انجام بدهید اینست که از کودکان خود بخواهید به ترتیب درباره اتفاقات بد و خوبی که برایشان افتاده صحبت کنند. در صورتیکه فرزند شما تمایلی به حرف زدن ندارد بهتر است او را تحت فشار قرار ندهید. مهم اینست که او  در کنار شما باشد و از بودن در فضای خانواده احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

  1. به رفتار خوب پاداش دهید

هنگامی که فرزندان خردسالتان غذایشان را به خوبی می‌خورند، غذای جدیدی را امتحان می‌کنند یا رفتار خوبی را از خود نشان می‌دهند آنهارا مورد تشویق قرار دهی و به آنها بگوببد به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهید. حتی می‌توانید برای انجام این رفتارها و استفاده از کلماتی مانند «لطفا» یا «متشکرم» یک جدول پاداش و جایزه برای آنها درست کرده و روی آن علامت بزنید. از غذا برا مجازات و یا رشوه دادن به کودک استفاده نکنید. هیچوقت به کودکتان نگویید که اگر بشقاب سبزیجاتش را بخورد می‌تواند برای دسر بستنی داشته باشد. این کار می‌تواند کودک شما را بیشتر از غذاهای سالم به سایر خوراکی ها علاقه‌مند کند.

  1. خلاق باشید

هنگامی که وقت و فرصت دارید می‌توانید کارهایی را انجام دهید که برای همه اعضای خانواده لذت بخش باشد. به‌عنوان‌مثال کارهای زیر را می‌توانید برای آخر هفته ها امتحان کنید:

  • برای صبحانه پنکیک درست کنید.
  • برای شام یک مهمان ویژه را مثل یک دوست، پدربزرگ، مادربزرگ یا همسایه دعوت کنید. این کار می‌تواند راهی عالی برای شناختن دوستان کودک بزرگ‌تر یا نوجوان شما نیز باشد.
  • یک وعده غذایی با مضمونی خاص درست کنید. به عنوان‌مثال، غذای یک کشور با زبانی که کودک شما در مدرسه می‌آموزد.

تمام این نکات و روش‌هایی که در این مطلب ذکر شد، در نهایت می‌تواند به ایجاد صمیمت بیشتر و احساس امنیت فرزندان شما در خانواده کمک کند. اگر تا کنون چنین کارهایی را انجام نمی‌دادید و احساس می‌کنید این کارها برای شما جواب نمی‌دهد، بهتر است کمی صبور باشید. ایجاد فضای آرامش بخش در کنار سایر اعضای خانواده و مخصوصا گردم هم آمدن اعضای خانواده برای صرف غذا می‌تواند در بلندمدت فضای بسیار مثبتی را در خانه شما ایجاد کند.