اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی

مواد لبنی در رژیم غذایی

اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی

اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی 1024 680 لبنیات صباح

اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی، به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان فاکتور بسیار مهمی به شمار می‌آید. به دلیل نقش مهم مواد لبنی در سلامت انسان، اجتناب از مصرف روزانه لبنیات می‌تواند برای بدن مضر باشد. شیر و محصولات لبنی منابع غذایی خوشمزه، سالم و ضروری برای یک رژیم غذایی هستند. شیر و لبنیات به طور تقریبی یک سوم کلسیم مورد نیاز بدن ما را تأمین می کنند، اگرچه مواد مغذی‌ای که توسط محصولات لبنی ارائه می شود بسیار فراتر از کلسیم است. یک لیوان شیر نیمه چرب، پروتئین، فسفر، پتاسیم، ید و 72 درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین B12 را تامین می کند. لبنیات همچنین منبع اصلی ویتامین B12 برای گیاهخواران است.

دلایل اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی چیست؟

از مهم‌ترین دلایل اهمیت شیر و لبنیات در رژیم غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفظ سلامت ماهیچه‌ها، اعصاب، پوست، استخوان‌ و دندان‌ها
  2. آزاد کردن انرژی موجود در مواد غذایی و رفع خستگی بدن
  3. تنظیم فشار خون
  4. کمک به رشد و سلامت مغز
  5.  کمک به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن

جالب توجه است که تمام مواد مغذی لازم برای موارد ذکر شده را می‌توان تنها در یک لیوان شیر پیدا کرد!

هرم مواد غذایی

 

مصرف لبنیات چه تاثیراتی بر رشد کودکان دارد؟

کودکان در به دلیل رشد سریع در پنج سال اول زندگی نیاز به انرژی بسیاری دارند. در کودکان به دلیل کوچک بودن وعده‌های غذایی، باید به مغذی بودن آن توجه ویژه‌ای داشت. شیر و لبنیات پرچرب، انرژی مفید، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای حمایت از رشد و تکامل آن‌ها را فراهم می کند به همین دلیل فواید لبنیات برای کودکان بسیار زیاد است. شیر علاوه بر تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو، به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی نیز کمک می‌کند.

استخوان‌ها در نوجوانی به سرعت در حال رشد هستند به طوری که 40 تا 60 درصد از بافت استخوان در دوران نوجوانی تکمیل شده و 80 تا 90 درصد اسکلت تا سن 18 سالگی تشکیل می‌شود. یک رژیم غذایی خوب در سال های نوجوانی می‌تواند تراکم استخوان را افزایش داده و باعث پیشگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان در بزرگسالی شود.

محصولات لبنی در سبد غذایی

مصرف لبنیات در بزرگسالی چه مزایایی به همراه دارد؟

میزان مواد معدنی موجود در استخوان‌های ما (تراکم استخوان) تا اواسط دهه سی افزایش پیدا می‌کند اما پس از آن این روند معکوس می‌شود و ما به تدریج تراکم استخوان را از دست می‌دهیم. شیر 19 درصد کلسیم دریافتی را در رژیم غذایی بزرگسالان تامین می کند.

در دوران بارداری و شیردهی، مهم است که زنان کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنند تا هم نیازهای تغذیه‌ای خود و هم نیازهای کودک در حال رشد را برآورده کنند. اگرچه نیازی به افزایش مصرف کلسیم نیست، اما دریافت مقدار کافی برای جبران کلسیم از دست رفته استخوان در این مدت بسیار مهم است. شیر سرعت تحلیل استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

با افزایش سن، شیر و سایر غذاهای لبنی می‌توانند ارزش غذایی بسیاری را به رژیم غذایی ما اضافه کنند و بافت نرم آن‌ها نیز عمل بلع را برای افراد مسن مناسب می‌سازد. با اضافه کردن محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، کره و پنیر به غذاهای پوره شده، می‌توان به افراد با اشتهای ضعیف کمک کرد تا وزن خود را حفظ کنند.

حساسیت به شیر و لبنیات چه علائمی دارد؟

تقریبا از هر 100 نوزاد و خردسال 3 تا 6 نوزاد به شیر گاو آلرژی نشان می‌دهند. علائم حساسیت معمولاً در چند ماه اول زندگی نمایان می‌شوند و می‌توانند از علائم تنفسی، تورم و بثورات پوستی گرفته تا استفراغ، اسهال و درد شکم را شامل شوند. اکثر کودکان تا پنج سالگی حساسیت به شیر را تجربه می کنند اما حساسیت به شیر در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نسبتاً نادر است.

بیشتر افراد با مشکل عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در محصولات لبنی روبرو) هستند که یک بیماری آلرژیک نیست، بلکه ناتوانی در هضم لاکتوز است.دلیل این مشکل تولید سطوح پایینی از لاکتاز (آنزیم مسئول هضم لاکتوز) در بدن است و علائم آن شامل اسهال و نفخ شکمی است. لاکتوز در شیر گاو، بز و گوسفند به مقدار مشابه وجود دارد. تنها راه درمان این مشکل، محدود کردن و یا اجتناب از مصرف لاکتوز است.

در پایان می‌توان گفت مزایای فرآورده‌های لبنی بسیار فراتر از ساخت و حفظ استخوان‌ها و… است. مصرف شیر، ماست و پنیر به میزان کافی می تواند برای سلامت قلب، فشار خون و حفظ وزن مناسب نیز مفید باشد. مصرف لبنیات در رژیم غذایی به عنوان مجموعه منحصربه‌فردی از ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی می‌تواند دارای فواید بسیار مهمی برای سلامتی ما و کودکانمان باشد.