چرا شیر گوسفندی بخوریم؟

5 دلیل مهم برای استفاده از شیر گوسفندی

چرا شیر گوسفندی بخوریم؟

چرا شیر گوسفندی بخوریم؟ 1024 680 لبنیات صباح

شیر گوسفند هزاران سال است که به عنوان یک غذا در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این شیر به اندازه شیر گاو رایج نیست اما شیر محبوبی به شمار می‌رود. این شیر در چند موضوع مهم بر شیر گاو، گاومیش و بز برتری داشته و همچنین دارای طعم منحصربه فرد و بسیار لذیذی است. شیر گوسفند یک جایگزین خوشمزه برای شیر گاو است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی نیز دارد. از جمله فواید این شیر می‌توان به کاهش سطح کلسترول خون، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، کمک به رشد و نمو، کاهش التهابات و فشار خون اشاره کرد. برای خرید شیر و دیدن مشخصات محصول می‌توانید به صفحه آن در سایت صباح مراجعه کنید.

مصرف شیر گوسفند چه فوایدی دارد؟

شیر گوسفند علاوه بر داشتن فواید مصرف شیر، فواید و خواص منحصربه‌فردی دارد که می‌تواند به سلامت بدن انسان کمک بسیاری بکند. از جمله مهم‌ترین فواید آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر گوسفند به دلیل داشتن ترکیبی غنی از مواد معدنی و مواد مغذی بسیار، مانند ویتامین Aو ویتامین E، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین‌های A و E هر دو نقش آنتی اکسیدان در بدن دارند و رایکال های آزاد را از بدن جدا می‌کنند؛ این کار موجب می‌شود تا از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری شود. این شیر همچنین به دلیل داشتن ویتامین E برای بهبود و سلامت پوست بسیار حائز اهمیت است.

2- کمک به رشد و نمو

وقتی صحبت از منابع لبنی پروتئین به میان می‌آید، شیرها جزو عالی‌ترین منابع هستند، اما شیر گوسفند به بقیه آنها برتری دارد. این شیر با داشتن 5.4 گرم پروتئین در 100 گرم شیر، پروتئین بالاتری نسبت به شیر گاو (3.2 گرم)، شیر بز (3.1 گرم) و شیر گاومیش (4.5 گرم) دارد. این امر موجب می‌شود تا شیر گوسفند یکی از منابع مهم برای کمک به رشد بدن باشد، چرا که بدن برای تولید ماهیچه‌ها، سلول‌ها و بافت‌های استخوانی به پروتئین نیاز دارد. علاوه بر این‌ها پروتئین برای بدن یک منبع انرژی عالی است که به فعال و سالم ماندن آن کمک می‌کند.

3- پیشگیری از بروز سرطان

نوکلئوزیدها و نوکلئوتیدهای موجود در شیر گوسفند حداقل 50 برابر بیشتر از میزان موجود در شیر گاو هستند. این ذرات موجب کاهش خطر سرطان، رشد سلولی بهتر و برقرای تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن می‌شوند. برقراری این تعادل میان آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد موجب می‌شود تا از جهش سلول‌های سالم جلوگیری شود.

4- تنظیم سطح کلسترول بدن

درست که شیر گوسفند تقریبا دو برابر شیر گاو چربی دارد اما باید به خاطر داشت که همه چربیب ها مضر نیستند. در واقع، چربی های تک غیراشباع، مانند چربی موجود در شیر گوسفند می‌توانند به کاهش کلسترول کل بدن کمک کنند. این امر می‌تواند به جلوگیری از برخی بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حملات قلبی، سکته مغزی و همچنین بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط نیز حدود 25 درصد از چربی موجود در شیر گوسفند را تشکیل می‌دهند و این ذرات با کاهش رسوب چربی در بدن و بهبود تبدیل پروتئین به انرژی مرتبط هستند. یکی از روغن‌هایی که از شیر گوسفندی تهیه می‌شود روغن حیوانی است، صباح نیز روغن کرمانشاهی اصل را در سری محصولات خود جا داده است.

5- کمک به رفع نواقص مادرزادی

شیر گوسفند حاوی تعدادی از اعضای گروه ویتامین‌های B هستند که برای سلامت باروری و همچنین متابولیسم بدن ما بسیار مهم است. کمبود فولات ارتباط نزدیکی با نقایص سیستم های عصبی دارد که می‌تواند به طور دائمی کیفیت زندگی نوزاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. شیر گوسفند به دلیل دارا بودن سطح بالایی از فولات می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و همچنین ماده ای عالی برای متعادل کردن سطح هورمون ها و زایمان سالم باشد.

6- تنظیم فشار خون

غالظت آمینواسیدهای کلیدی در شیر گوسفند بیشتر از سطوح موجود در شیر گاو، بز یا گاومیش است و این آمینواسیدها به روشی مشابه برخی از داروهای فشار خون عمل می‌کند. برای افرادی که تنظیم فشار خون را با خوراکی‌های طبیعی ترجیح می‌دهند، این نوع شیر می‌تواند گزینه خوبی برای محافظت از سلامت قلب با کاهش فشار بر شریان‌ها و رگ های بدن باشد.

7- تراکم استخوان

مانند تمام انواع شیرها، شیر گوسفند نیز حاوی مجموعه‌ای چشمگیر از مواد معدنی ضروری از جمله روی، منیزیم و کلسیم است. تمام این مواد معدنی اجزای مهمی برای افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در بدن هستند که با افزایش سن کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از شروع فرایند پوکی استخوان و اطمینان از یک سبک زندگی سالم فعال تا سنین بالا، شیر گوسفند یا فرآورده‌های آن می‌تواند یک گزینه موثر و خوشمزه باشد. شیر گوسفند تقریبا دو برابر شیر گاو و بز، کلسیم دارد و از استخوان ها و دندان های شما محافظت می‌کند.

همانطور که در این مقاله ذکر شد شیر گوسفند دارای مزایای مختلف و گوناگونی نسبت به شیر گاو است. توصیه ما همواره بر این است در صورتی که سلامتی شما با مشکل مواجه شده است در تهیه محصولات لبنی و خرید ماست و شیر با ارزش‌های غذایی متفاوت، حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. شیر گوسفندی یک ماده بسیار مغذی است که می‌توانید آن را در تمام خوراکی‌ها و غذاهایی را که پیش از این با شیر گاو تهیه می‌کردید، جایگزین کنید. اگر کودکان شما با طعم آن را دوست ندارند می‌توانید با روش‌های مختلفی مانند طعم دار کردن شیر یا تهیه بستنی این شیر مقوی را در برنامه غذایی آنها قرار دهید.

6 دیدگاه
  • سلام.من خودم دامپروری دارم.الان نزدیک به دو ماه هست به بچه1.5ساله ام. شیر گوسفند میدم.شیر باید خوب جوشانده بشه .یکم ولرم شد یکم نبات بهش اضافه کنید.چون شیر طبع سرد دارد یکم نبات اضافه کنید بد نیست..

  • شیر گوسفندی بوی گوسفند اینا میده فکر کنم

  • شیر گوسفندی از بهترین و خوش طعم ترین شیراس من خیلی خوشم میاد بخصوص که گرمش کنی با نون و عسل یا شکر تیلیت کنی بخوری عالیه

    • ناهید خانم من خودم دام دارم شیر گوسفند برای هر سنی لازم میباشه کسی شیر گوسفند بخوره همیشه از بیماری ها بدور میباشد سیستم ایمنی بدن خیلی عالی و قوی میشه

-- بارگیری کد امنیتی --