طرز تهیه مربای به خانگی خوشرنگ همراه با نکات کلیدی!

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه و مجلسی با رنگ عالی

طرز تهیه مربای به خانگی خوشرنگ همراه با نکات کلیدی!

طرز تهیه مربای به خانگی خوشرنگ همراه با نکات کلیدی! 1024 680 لبنیات صباح

می‌توانید حدس بزنید پرطرفدارترین مربای ایرانی چه مربایی است؟ بله کاملاً درسته، مربای بِه. مربای به در خانه و در انواع مختلفی قابل تهیه است. عده ای مربای نگینی را به مربای بِه رنده شده ترجیح می‌دهند و بعضی از افراد نیز مربای به با پوست درست می‌کنند. اصولا پخت مربا مانند انواع آن بسیار متنوع است که این موضوع برای طرفداران مربا در وعده صبحانه، خبر بسیار خوبی است. در ادامه برای آشنایی با طرز تهیه مربای به خانگی خوشرنگ همراه با نکات کلیدی با صباح همراه شوید.

شاید همراه با این سوال که مربای به چگونه درست میشود، این سوال نیز برایتان به وجود آمده باشد که آیا پختن مربای به در خانه سخت نیست؟ باید بگوییم با این دستور تهیه مربای به که در ادامه برای شما آورده‌ایم شما قادر خواهید بود تا یک مربای به خانگی و خوشرنگ را به سادگی در خانه بپزید و از داشتن یک مربای به مجلسی در وعده صبحانه خود لذت ببرید. اگر شما هم از طرفداران انواع مربا هستید، می‌توانید مقاله طرز تهیه مربای انجیر را نیز بخوانید و مربایی خوشمزه و لذیذ بپزید و نوش جان کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه مربای به شفاف و خوشرنگ

طرز تهیه مربای بِه یکی از آسان‌ترین دستور پخت‌های تهیه مربا در خانه است. این مربا یکی از مرباهای محبوب و پرطرفدار می‌باشد که معمولا در فصل پاییز بسیار استفاده می‌شود. قبل از هر چیز بهتر است در تهیه این مربا از میوه بِه سالم استفاده کنید، میوه کپک زده یا له شده یا شل و پوسیده موجب خراب شدن و کپک زدن مربا می‌شود. میوه بِه حاوی قند، فیبر، پروتئین و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، انواع ویتامین‌های A ،C ،D و گروه ویتامین‎‌های B است. بِه خام ضد اسهال است و دراز خواص مربای به میتوان به رفع یبوست و نفخ شکم اشاره کرد. برای پخت مربای به و مواد مورد نیاز آن با ما همراه باشید.

  • میوه به 500 گرم
  • شکر 500 گرم
  • هل 2 عدد
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای طرز تهیه مربای به شفاف و خوشرنگ
طرز تهیه مربای به خوشمزه بدون پوست

اولین مرحله برای دانستن اینکه چطور مربای درست کنیم این است که از بین دستورالعمل های زیادی که برای تهیه این مربا وجود دارد، بهترین و کامل‌ترین دستورالعمل را انتخاب کرده و بر اساس آن جلو برویم.

مرحله اول،شستن و پوست کندن به‌ها

اولین قدم برای تهیه یک مربای به عالی، شستن و پوست گرفتن به هاست. توجه داشته باشید که پوست گرفتن به ها امری سلیقه‌ای است و اگر به ها را به خوبی بشویید می‌توانید مربای به با پوست نیز تهیه کنید که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. این امر بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد و البته به اینکه شما قصد دارید یک مربای به ساده و یا یک مربای به مجلسی درست کنید. پس از شستن به ها، آن ها را روی تخته آشپزخانه قرار داده و بعد از نصف کردن هسته‌های آن ها را جدا کرده و کنار بگذارید.

مرحله دوم، خرد کردن نگینی به‌ها و پخت آن

در این مرحله زمان آن رسیده تا به ها را با چاقو خرد کنید. در این مرحله نیز به سلیقه خودتان می‌توانید مربای به نگینی یا مربای به رنده شده را برای پخت انتخاب کنید. بعد از خرد شدن به ها، آن ها را درون قابلمه بریزید. 6 لیوان آب به همراه شکر به قابلمه اضافه کرده، درب قابلمه را میبندیم و اجازه می‌دهیم تا روی حرارت بالا به جوش بیایید. می‌توانید برای بهبود کیفیت مربا از قابلمه مسی نیز استفاده کنید. ناگفته نماند که مربای به بدون شکر مثل مربای به با شیره انگور و مربای به با عسل از انواع دیگر این مربا هستند که می‌توانید آنها را تهیه کنید.

مرحله سوم، دم کردن به تا به غلظت دلخواه رسیدن مربا

بعد از جوش آمدن حرارت را کم کرده و روی درب قابلمه یک دمی می‌گذاریم. بعد از این کار اجازه می‌دهیم تا مربا به مدت یک ساعت پخته شود و به غلظت کافی برسد. گذاشتن دمی روی در قابلمه باعث می‌شود تا مربای به شما قرمز رنگ و درخشان شود. توجه داشته باشید که معمولا مربا بعد از خنک شدن سفت تر می‌شود پس نباید آن را زیاد روی حرارت بگذارید.

مرحله به مرحله پخت مربا به خوشرنگ و نگینی
مرحله چهارم، افزودن چاشنی‌های مورد علاقه

بعد از گذشت حدود 30 دقیقه، پوست هل ها را جدا کنید و دانه های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید. در این مرحله قوام مربا را امتحان کنید و اگر به میزان دلخواه رسیده بود مربا را از روی حرارت بردارید. برای امتحان کردن قوام مربا، یک مقدار از شهد مربا را درون یک لیوان آب سرد بریزید و اگر شهر بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان رسید یعنی مربا قوام کافی را پیدا کرده است؛ در غیر اینصورت مربا احتیاج دارد بیشتر روی حرارت بماند.

مرحله ششم، کشیدن مربا در ظرف مناسب

بعد از آماده شدن مربا، در قابلمه را برمیداریم و منتظر میمانیم تا مربا خنک شود. پس از خنک شدن مربا آن را درون ظرف شیشه‌ای دلخواه ریخته و درون یخچال نگهداری میکنیم. نکته مهمی که باید در پخت مربا به آن توجه کنید اینست که پس از قرار دادن دم کنی روی قابلمه، حتما حرارت را کم کنید و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا مربا به آرامی و برای یکی دو ساعت بپزد. در این مدت ممکن است شهد مربا تبخیر شود، به منظور کم نشدن شربت مربا هر 30 دقیقه یک بار لازم است تا مربا را چک کنید و در صورتی که شربت آن بیش از حد غلیظ شده بود کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

خوش رنگ و قرمز شدن مربای به

برای داشتن مربای به خوش رنگ و باب سلیقه‌تان باید پس از گذشت 30 دقیقه از پخت مربا یک دم کنی بر روی در آن بگذارید و حرارت را کم کنید. اگر در منزل شعله پخش کن دارید حتما شعله پخش کن را بر روی حرارت کم قرار داده و قابلمه را بر روی آن بگذارید و اجازه بدهید مربای به خوشمزه تان با دمای پایین و آرام آرام بپزد و خوش رنگ شود.

حین پخت مربا هر نیم ساعت حتما در آن را باز کنید و غلظت و رنگ آن را ببینید، اگر رنگ مربا به رنگ دلخواه‌تان نزدیک نبود و غلظت آن زیاد شده بود می‌توانید یک لیوان آب جوش به آن اضافه نمایید و مجددا در قابلمه را بگذارید تا نیم ساعت بعدی و رسیدن مربا به رنگ دلخواه.

طرز تهیه مربای به رنده شده 

مرحله اول، خرد و رنده کردن به ها

برای تهیه مربای به رنده شده بعد از اینکه به ها را به خوبی شستید اجازه بدهید تا به‌ها خشک شوند. سپس به ها را خرد کرده و قسمت های اضافی را خارج کنید. در این مرحله به ها را با رنده ریز یا درشت بنا بر ذائقه خودتان رنده کنید و درون قابلمه بریزید. در ادامه به اندازه‌ای آب درون قابلمه بریزید که روی به‌های رنده شده را بپوشاند و آن را روی حرارت قرار دهید.

مرحله دوم، پخت مربای به

حالا اجازه بدهید تا به ها کمی نرم شوند و شکر را به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن شکر اجازه بدهید به خوبی درون آب حل شود. حالا باد بگذارید تا مربا به جوش برسد و قوام یابد. برای امتحان کردن قوام مربا ۱ قاشق از شربت مربا را برداشته و اجازه بدهید خنک شود.پس از خنک شدن، غلظت آن را بین دو انگشت خود امتحان کنید اگر شربت بین دو انگشت کش بیاید یعنی مربای شما آماده است.

مرحله سوم، اضافه کردن جوهر لیمو یا آبلیمو

پس از غلیظ شدت مربا برای جلوگیری از شکرک زدن، به آن مقداری جوهر لیمو یا آبلیمو اضافه کرده و در قابلمه را بگذارید. میتوانید برای خوش‌رنگ شدن آن، روی در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. توجه داشته باشید که حرارت قابلمه را بسیار کم کرده و اندکی به آن فرصت بدهید. پس از اینکه مربا تغییر رنگ داد و غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه بدهید برای یک شبانه روز در دمای محیط بماند. پس از آن مربا را درون ظرف شیشه‌ای تمیز ریخته و در یخچال بگذارید.

مربای به رنده شده

فوت و فن پخت مربای به خوشمزه و خوشرنگ

مدت زمان پخت مربای به چقدر است؟ توجه داشته باشید که این مربا باید حدود 10 الی 12 ساعت با قابلمه در بسته و با دم کنی به خوبی بپزد. هر چه مدت زمان پخت مربا به بیشتر باشد پر رنگ‌تر و قرمز‌تر می‌شود، برای خوش رنگ تر شدن آن می‌توانید مربا را در قابلمه مسی بپزید.

چطور مربای به بدون شکر بپزیم؟ برای پخت مربای به بدون شکر میتوانید پس از پخت به آن شیره انگور اضافه کنید و سپس اجازه دهید مجددا بجوشد. در تهیه مربای به با عسل نیز بعد از پخته شدن مواد و هنگام ریختن درون ظرف مربا می‌توانید به  آن عسل اضافه کنید.

برای مربای به چقدر شکر نیاز دارد؟ مقدار شیرینی مربا سلیقه ای است اما معمولا در تهیه مربای به از نسبت مساوی شکر و به استفاده می‌شود.

چکار کنیم مربای به له نشود؟ برای اینکه مربای به شما له نشود باید توجه داشته باشید که حجم شربت در ظرف مربا بیشتر از تکه های به باشد تا تکه‌های میوه در ظرف له نشوند.

مربای به‌ام سفت شده چیکار کنم؟ مربای به در حالت کلی کمی سفت تر از سایر مرباهاست و مثلاً مثل مربای آلبالو چندان نرم نیست. اما اگر مربای شما زیاد سفت شد میتوانید به مربایتان کمی آب جوش اضافه کرده و بگذارید کمی بجوشد تا به ها نرم تر شوند.

مربای به‌ام خیلی شیرین شده چیکار کنم؟  به ها را با کمی از شهد غلیظ شده آن جدا کنید و با مقداری آب جوش روی شعله قرار دهید، بعد از کمی جوشیدن اجازه بدهید تا سرد شود و آن را با مابقی مربا مخلوط کنید.

چرا ظرف شیشه ای برای نگهداری مربا بهتر است؟ بهتر است بدانید ایمنی شیشه از پلاستیک بیشتر است و در صورت استفاده از ظروف شیشه ای امکان سرایت مواد شیمیایی پلاستیکی به درون مربا وجود ندارد.

به پخته پرخاصیت‌تر است یا به خام؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه به خام خواص فراوانی دارد اما نباید از مصرف پخته آن غافل شد. مصرف به پخته می‌ تواند به رفع مشکلات گوارشی کمک کرده و همچنین می‌ تواند ویار دوران بارداری را کاهش دهد.

میوه به چه خواصی دارد؟ میوه بِه در کنار خواص فراوانی که برای بدن دارد مقوی قلب، معده و اعصاب است و دمنوش آن آرامبخش است.

مربای به چه خواصی دارد؟ مربای به، به علت پخته شدن و مخلوط شدن با شکر، برخی مضرات استفاده از به خام مثل تولید نفخ را ندارد. ضمن اینکه مصرف مربای به باعث تقویت معده نیز می‌شود.

همانطور که خواندید مربای به یکی از بهترین و راحت ترین نوع پخت مربای خانگی است که شاید مدت زمان زیادی برای پخت آن صرف شود اما مراحل آماده سازی آن بسیار ساده بوده و تنها با شستن و پوست کندن و پس از آن خرد کردن به می‌توانید به سادگی مربایی خوشمزه و سالم داشته باشید. اگر جز علاقمندان به خوردن مربا هستید به شما توصیه می‌کنیم مقاله طرز تهیه مربای موز را بخوانید و آن را درست کنید و از طعم بی نظیر مربای موز لذت ببرید.

10 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --