غذاهای حاوی پروبیوتیک کدامند؟

غذاهای حاوی پروبیوتیک

غذاهای حاوی پروبیوتیک کدامند؟

غذاهای حاوی پروبیوتیک کدامند؟ 1024 680 لبنیات صباح

بدن ما مملو از باکتری‌های مفید و مضر است. پروبیوتیک‌ها نمونه ای از باکتری های مفید هستند، چرا که موجب سلامت روده و عملکرد صحیح آن می‌شوند. در حقیقت، پروبیوتیک‌ها بخشی از میکروبیوم شما هستند که به عنوان بخشی از میکروب‌ها برای حفظ سلامت بدن شما فعالیت می‌کنند. قبل از توضیح و معرفی بهترین غذاهای حاوی پروبیوتیک، لازم است یادآور شویم اگر به اطلاعات بیشتری درباره اینکه پروبیوتیک چیست و چگونه ساخته می‌شود می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در سایت مطالعه نمایید.

عملکرد پروبیوتیک ها چگونه است؟

برای اینکه یک میکروب پروبیوتیک نامیده شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • قادر است از بدن انسان جدا باشد
  • پس از خورده شدن توسط ما، در روده زنده می‌ماند
  • عملکرد آن برای بدن شما مفید است
  • مصرف آن به بدن ضرر نمی‌رساند

یکی از مهمترین مزایای پروبیوتیک‌ها، کاهش علائم مشکلات گوارشی است. مطالعات اخیر همچنین نشان داده که داشتن پروبیوتیک‌های ضروری در بدن می‌تواند با کاهش افسردگی باشد.

غذاهای حاوی پروبیوتیک کدامند؟

بسیاری از محصولات غذایی مانند ماست، دوغ کفیر و کلم‌ترش حاوی پروبیوتیک هستند. مقدار مصرف روزانه ای برای پروبیوتیک‌ها تعیین نشده است اما به طور کلی بهتر است آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. در اینجا 7 ماده غذایی سرشار از پروبیوتیک را به شما معرفی کرده‌ایم:

ماست

ماست از تخمیر شیر با باکتری‌هایی که اسید لاکتیک تولید می‌کنند ساخته می‌شود. این عامل موجب می‌شود تا ماست یکی از بهترین منابع غذایی برای پروبیوتیک ها باشد. مصرف ماست موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و به بهبود علائم بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر بسیار کمک می‌کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که ماست در اثر حرارت خاصیت پروبیوتیک خود را از دست می‌دهد.

دوغ

دوغ در میان فرآورده‌های لبنی انواع مختلفی دارد. اما دوغ تخمیر شده کفیر و دوغی که پس از تولید کره در ظرف باقی می‌مانند، بهترین منابع حاوی پروبیوتیک هستند. باید توجه داشته باشید که تمام دوغ‌هایی که در بازار وجود دارند شامل باکتری‌های پروبیوتیک نیستند، و تنها بخشی که به آن اشاره کردیم دارای این خاصیت هستند.

نان با خمیر ترش

این نوع نان به طور سنتی و با آرد تخمیر شده پخته می‌شود. حتما در بین نان‌ها مشاهده کرده‌اید که برخی از آنها دارای حفره‌های بزرگ و زیاد هستند، برای تهیه این نان‌ها از استارتر خمیر ترش استفاده می‌شود. این ماده را به عنوان جایگزین مخمر معمولی که توسط بیشتر نانوایی ها مصرف می‌شود، استفاده می‌کنند.

پنیر کاتیج

پنیر کاتیج که به آن پنیر کلبه نیز گفته می‌شود، یک پنیر نرم است که از شیر ترش تهیه شده و در آن از مایه پنیر استفاده نمی‌شود. از آنجایی که در تهیه پنیر کاتیج به آن حرارت داده نمی‌شود، این ماده غذایی مقدار زیادی پروبیوتیک را در خود حفظ می‌کند. پنیر چدار را نیز می‌توان در دسته بندی پنیرهای دارای پرویبوتیک قرار داد.

پنیر کاتیج

کفیر

کِفیر یک نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر است که سرمنشا آن کوه‌های قفقاز است. این نوشیدنی خوش‌طعم و عطر را می‌توانید همراه با شیرین‌کننده‌های مختلف مانند عسل نیز مصرف کنید. دانه‌های کفیر ترکیبی از باکتری‌های مفید است که به طور دائمی در حال رشد و تکثیر هستند. نوشیدنی کفیر با نام دوغ کفیر توسط شرکت صباح عرضه می‌شود.

همانطور که در این مقاله خواندید بهترین راه برای دریافت پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیرشده هستند. هیچ مقدار تعیین شده ای برای مصرف پروبیوتیک ها در روز وجود ندارد بنابراین نمی‌توان تعیین کرد که دقیقا کدام غذا را بهتر است چه مقداری مصرف کنیم. بنابراین بهتر است طبق دستورالعمل کلی، تا حد امکان مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --