• Рубрик нет

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟ 626 417 لبنیات صباح

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟ زیاد نشستن به‌ویژه در محیط کارهای اداری می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای سلامتی شما داشته باشد. در این مقاله با مهم‌ترین موارد مضر سلامتی ناشی از زیاد نشستن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

افزایش احتمال ابتلا به بیماری قبلی

دانشمندان برای اولین‌بار با مطالعه بر روی دو گروه مشابه (رانندگان حمل و نقل و نگهبانان) و مقایسه نتایج دریافتند که: رانندگان حمل‌ونقل که بیشتر روز می‌نشینند، و نگهبانان که این کار را نمی‌کنند. اگرچه رژیم‌های غذایی و سبک زندگی آنها بسیار شبیه به هم بود، کسانی که نشستند تقریباً دوبرابر بیشتر از کسانی که بودند، به بیماری قلبی مبتلا می‌شدند.

کاهش طول عمر

خیلی ساده بگوییم نشستن طولانی‌مدت یعنی کاهش طول عمر. اگر هر روز ورزش کنید می‌توان از کاهش طول عمر جلوگیری کرد. چرا که با افزایش فعالیت‌های فیزیکی در روزمره خود، چربی‌های ناسالم از بین رفته و گردش خود در بافت‌های تشکیل‌دهنده بدن شما بیشتر شده بنابراین بافت مرده در شما کمتر خواهد شد و سلول‌های جوان‌تری خواهید داشت.

احتمال دارد زودتر دچار زوال عقل شوید

اگر بیش از حد بنشینید، مغز شما می‌تواند دقیقاً مانند یک فرد مبتلا به زوال عقل باشد. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشارخون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که همگی در این بیماری نقش دارند. حرکت در طول روز حتی بیش از ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این‌همه مشکلات سلامتی کمک کند.

به ازای مدت مشخصی از بی تحرکی به تمرین بیشتری نیاز است

اثرات نشستن زیاد با ورزش به‌سختی مقابله می‌کند. حتی اگر 7 ساعت در هفته تمرین کنید – بسیار بیشتر از 2-3 ساعت پیشنهادی – نمی‌توانید اثرات 7 ساعت نشستن را یک‌بار معکوس کنید. یادتان باشد در محیط کار خود سعی کنید حرکت فیزیکی داشته باشید.

شانس دیابت شما افزایش می‌یابد

بله، اگر تمام روز بنشینید، به‌احتمال زیاد به دیابت مبتلا خواهید شد و این فقط به این دلیل نیست که کالری کمتری می‌سوزانید. متأسفانه این مطلب واقعیت دارد پس شدیداً توصیه می‌شود که هر روز تحرک مناسب داشته باشید. دلیل آن روشن نیست، اما پزشکان فکر می‌کنند نشستن ممکن است نحوه واکنش بدن شما به انسولین، هورمونی که به آن در سوزاندن قند و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند، تغییر کند.

شما می‌توانید DVT دریافت کنید

ترومبوز ورید عمقی و یک لخته است که در پای شما ایجاد می‌شود، اغلب به این دلیل که برای مدت طولانی بی‌حرکت می‌نشینید. اگر لخته آزاد شود و در ریه شما قرار گیرد، می‌تواند جدی باشد. ممکن است تورم و درد را مشاهده کنید، اما برخی از افراد هیچ علائمی ندارند. به همین دلیل است که بهتر است جلسات طولانی نشستن را قطع کنید.

شما وزن اضافه خواهید کرد

زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید؟ ساعت‌ها در وب گشت‌وگذار می‌کنید؟ به‌احتمال زیاد اضافه‌وزن یا چاقی دارید. اگر هر روز ورزش کنید، می‌تواند به حفظ تعادل وزن شما کمک کند اما شدیداً توصیه می‌شود که زیاد پشت میز ننشینید و یا بیش از اندازه تلویزیون تماشا نکنید!

پشت شما را خراب می‌کند

وضعیت نشسته فشار زیادی را بر عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌کند. اگر دست‌وپا بزنید، حتی بدتر است. به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید – این بدان معناست که از ارتفاع مناسبی برخوردار است و پشت شما را در نقاط مناسب حمایت می‌کند. اما به یاد داشته باشید: مهم نیست که چقدر پشت میز راحت هستید، بازهم سعی کنید از سپری کردن جلسه طولانی و نشستن‌های طولانی اجتناب کنید. بلند شوید و هر نیم ساعت یک یا دو دقیقه حرکت کنید تا ستون فقرات در یک خط قرار بگیرد.

چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

منجر به واریس می‌شود

اگر خیلی طولانی بنشینید خون می‌تواند در پاهای شما جمع شود. این امر باعث فشار بیشتر در رگ‌های شما می‌شود. در این صورت رگ‌ها می‌توانند تورم، پیچ خوردگی یا برآمدگی داشته باشند – آنچه پزشکان به آن رگ‌های واریسی می‌گویند. همچنین ممکن است رگ‌های عنکبوتی، بسته‌های عروق خونی شکسته را در این نزدیکی ببینید. آنها معمولاً جدی نیستند، اما ممکن است درد کنند. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی را به شما بگوید.

اگر بدن خود را حرکت ندهید، ممکن است آن را از دست بدهید

افراد مسن که فعال نیستند ممکن است به پوکی‌استخوان (ضعف استخوان‌ها) مبتلا شوند و کم کم دیگر قادر به انجام کارهای اساسی زندگی روزمره مانند حمام کردن یا استفاده از توالت نباشند. درحالی‌که ورزش روزانه هر چند هم سبک، می تواند از این مشکل جلوگیری کند، برای تحرک در سال‌های طلایی شما مجبور نیستید بیرون بروید و یک ماراتن اجرا کنید یا به کشاورزی بپردازید. فقط خودتان را ساعت‌ها روی کاناپه نگذارید.

خطر سرطان در بدن شما افزایش می‌یابد

عدم تحرک در نهایت احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، آندومتر یا ریه را بیشترمی کند. هرچه بیشتر بنشینید، احتمال بالاتر می رود. زنان مسن شانس بیشتری برای سرطان پستان دارند. اگر خیلی فعال باشید تغییر نمی‌کند. آنچه مهم است میزان نشستن شماست.

راه حل مقابله با این مشکل چیست؟

حرکت روزانه خود را بیشتر انجام دهید: بایستید و هر نیم ساعت خودتان را تکان دهید و کمی تحرک داشته باشد و سعی کنید خودتان را بکشید. انگشتان پا را لمس کنید. دور دفتر بروید. بخشی از روز پشت میز خود بایستید. همه این موارد می‌توانند جلوی تأثیرات منفی نشستن بدون وقفه را بگیرند و شما را در مسیر سلامتی نگه دارند.

پس یادمان نرود: زیاد پشت میز خود ننشینید و سعی کنید هر نیم ساعت حداقل چند دقیقه شروع به حرکت کنید.