ماست میوه‌ای و خواص آن

ماست میوه‌ای

ماست میوه‌ای و خواص آن

ماست میوه‌ای و خواص آن 1400 855 لبنیات صباح

ماست میوه‌ای یکی از تنقلات و دسرهای مدرن لبنی و دارای ارزش غذایی بسیار بالا است که ازهر دو ماده غذایی مهم درهرم رژیم غذایی تهیه شده است.همان طور که مي دانيد، ماست ميوه‌اي ترکيبي از ماست و ميوه‌ است و در واقع خواص تغذيه ‌اي هر دو گروه را دارد. . یک نوع خوراکی که از دو ماده غذایی مهم در هرم رژیم غذایی تهیه شده است.
ماست جزو لبنیات است و حتی مصرف آن نسبت به شیر مزایایی هم دارد.

ماست میوه‌ای

دسر ترکیبی ماست به همراه تکه‌های میوه، یک دسر خوش‌طعم، میان وعده‌ای دلچسب و یک دسر بسیار مقوی است که علاوه بر استفاده به عنوان صبحانه در تهیه انواع دسر (ماست و گرانولا، چیزکیک های میوه‌ای و …) و نوشیدنی (اسموتی‌ها ، شیک‌ها و …) و انواع ماست بستنی و سالاد میوه قابل استفاده است. خواص ماست : جذب راحت‌تر کلسیم ماست نسبت به کلسیم موجود در شیر – افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن بدلیل وجود باکتری‌های موجود در ماست – تنظیم فشارخون خواص تغذیه ای میوه – تاثیر مثبت بر تقویت حافظه و یادگیری سریع – سرشار از فیبر، جلوگیری از بروز چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی وعروقی – دارای انواع ویتامین‌های A ,C و پتاسیم مورد نیاز بدن می باشد.

سیستم گوارش برخی از افراد نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارد ولی این لاکتوز در ماست تبدیل به اسید لاکتیک می‌شود و دیگر حساسیت به وجود نمی‌آورد. از طرف دیگر، کلسیم ماست راحت‌تر از شیر جذب بدن می‌شود. زیرا PH ماست پایین‌تر است، کلسیم در آن به صورت محلول درمی‌آید. ماست باکتری‌هایی دارد که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود. این باکتری‌ها همچنین کلسترول خون را پایین می‌آورند و فشارخون را تنظیم می‌کنند. بنابراین ماست برای کسانی که چربی و فشار خون دارند، توصیه می‌شود.

یادمان نرود که ماست میوه‌ای ترکیبی از ماست و میوه‌ است. میوه‌ها تاثیر مثبتی روی مغز انسان می‌گذارند برای مثال، تاثیر مثبت روی تقویت حافظه و یادگیری سریع مطالب. علاوه بر این، میوه‌ها دارای فیبر فراوان هستند. فیبرها از چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از خواص میوه‌ها، درمان افسردگی است. حتی اگر میزان ویتامین موجود در میوه‌ها را در نظر نگیریم، همین خواص بالا کافی است تا ما را تشویق به خوردن میوه کند.

حالا اگر شما هم برای خوردن میوه و لبنیات تمایلی ندارید یا تنقلات جدید را می‌پسندید، بد نیست دست به کار شوید و ماست میوه‌ای را امتحان کنید.

همچنین بخوانید :  با هم کرونا را شکست می دهیم

مصرف ماست و میوه جذب ویتامین‌ها را افزایش می دهد

وی در پاسخ به اینکه آیا اضافه کردن میوه‌ها به ماست از ارزش غذایی ماست کم می‌کند یا خیر گفت:« از ماست در تولید دسرهای مختلف نیز استفاده می‌شود. یکی از فرآورده‌هایی که بسیار مفید است ماست میوه‌ای است.

ماست‌های میوه‌ای مخصوصا برای کودکان، روش بسیار مناسبی در تشویق آنان به مصرف لبنیات و میوه است و می‌تواند جایگزین غذاهای چرب و پُرکالری کودکان شود، ضمن این که همراهی ماست و میوه باعث می‌‌شود ویتامین ‌های موجود در میوه، به کمک اسید لاکتیک موجود در ماست، بهتر جذب شوند.»

ماست میوه‌ای

ماست میوه‌ای

چرا باید میوه بخوریم

خوردن میوه ویتامین‌های مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند و همین موجب تاثیرات خوبی روی بدن ما می‌شود. البته میوه‌ها تنوع عجیب و اشتها‌آوری دارند که این تنوع فقط در ظاهر آنها نیست. اگر جدولی از مقدار ویتامین‌های گوناگون، چربی، پروتئین، قند و فیبر میوه‌های متفاوت تهیه کنیم، می‌بینیم که چه قدر میوه‌ها از نظر مواد مغذی متنوع‌اند. اما همه میوه‌ها در یک فاکتورهایی مانند هم هستند. این فاکتور تاثیر مفید آنها بر سلامت انسان است.

▪ درصد زیادی از حجم میوه‌ها را آ‌ب تشکیل می‌دهد درست مانند بدن انسان

حتما می‌دانید که ۳/۲ وزن بدن ما از آب است؛ میوه‌ها هم همین درصد آب دارند. پس شما هم موافق‌اید که خوردن چنین غذایی که درصد مواد خشک و آب آن مانند بدن ماست چه قدر منطقی است.

میوه‌ها موجب عملکرد بهتر حافظه می‌شوند

شما با خوردن میوه می‌توانید اطلاعات را بهتر و سریع‌تر به یاد بیاورید. به همین دلیل میوه برای آنهایی که امتحان دارند، توصیه می‌شود. البته دانشمندان هنوز هم نمی‌دانند چرا میوه‌ها می‌توانند این تاثیرات مفید را روی مغز ما بگذارند. آنها مشغول کار روی این موضوع هستند.

فیبرها

با خوردن میوه‌، فیبر می‌خوریم. فیبرها نمی‌گذارند ما اضافه وزن پیدا کنیم و فشارخون‌مان بالا برود. آنها از ما در برابر بیماری‌های قلبی هم دفاع می‌کنند. در میان همه مواد غذایی میوه‌ها بیشترین فیبر را دارند. انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر موجود در میوه را توصیه کرده است؛ این یعنی روزی حداقل ۳ واحد میوه.
▪ با خوردن میوه احساس بهتری خواهیم داشت

اگر شما هم ۳۰ روز خوردن منظم و زیاد میوه را امتحان کنید حتما می‌توانید احساس خوب روحی را تجربه کنید. یک نکته هم اینکه میوه را ۲۰ دقیقه پیش از غذا بخورید تا معده‌تان ترش نکند و میوه خوب جذب بدنتان بشود.

همچنین بخوانید :  طرز تهیه میان وعده سینه مرغ و پنیر فتا

چرا باید ماست بخوریم

محققان زیادی ادعا کرده‌اند که رابطه مستقیمی میان مصرف ماست و افزایش طول عمر وجود دارد. آنها طول عمر قبایل ساکن در بلغارستان را به مصرف زیاد ماست مربوط می‌دانند.
پروفسور مچینکوف هم معتقد بود که در آینده نقش درمانی باکتری‌های لاکتیک موجود در ماست، کشف خواهد شد و ارزش این امر کمتر از اکتشاف پنی‌سیلین در درمان عفونت نیست.

▪ ماست سبب جذب بهتر مواد غذایی می‌شود

ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی، سبب جذب بهتر برخی مواد غذایی می‌شود. برای مثال، افزایش جذب کلسیم و ویتامین‌های گروه B از فواید مصرف ماست است. ماست به روده‌ها کمک می‌کند تا به حال عادی خود برگردند و باکتری‌های مضر را از روده‌ها خارج می‌کند، به همین دلیل است که هضم و جذب غذا با این محصول لبنی آسان‌تر می‌شود.

ماست و رشد کودکان

اگر فرزند شما دچار بیماری سوءجذب است، او را تشویق به خوردن ماست کنید. ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی یعنی پروتئین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند. اسید لاکتیک موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می‌شود.

▪ ماست برای رژیم‌های لاغری مفید است

محققان توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن ماست استفاده کنید. خیلی از کسانی که رژیم لاغری دارند، لبنیات را از برنامه غذایی خودشان حذف می‌کنند. این افراد توانایی ماست برای سوزاندن چربی‌ها و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را دست‌کم گرفته‌اند.

▪ ماست منبع خوبی برای جذب پروتئین است

در هر ۲۵۰ میلی‌لیتر ماست تقریبا ۱۰ تا ۱۴ گرم پروتئین وجود دارد. این مقدار تقریبا برابر با ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن است. همچنین عملیات تخمیر باکتری‌های ماست موجب می‌شود که جذب پروتئین‌ها راحت‌تر شود. به این دلیل پروتئین‌های ماست را پروتئین‌های پیش‌هضم شده می‌نامند.

▪ ماست منبعی غنی از کلسیم است

البته این نکته درباره همه محصولات لبنی صدق می‌کند اما ماست می‌تواند کلسیم بیشتری را حتی نسبت به شیر نصیب استخوان‌های ما کند. ۲۵۰ میلی‌لیتر ماست ۴۵۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. این مقدار می‌تواند نصف نیاز کودکان و ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کلسیم بزرگسالان را برطرف کند. یادمان نرود که ماست باکتری‌های زنده دارد و این باکتری‌ها موجب افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود.