خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی

آلودگی هوا و خوردنی های مهم

خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی

خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی 626 417 لبنیات صباح

خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا : با افزایش سطح آلودگی، مهم است که خود را از درون تقویت کنید و از این طریق سلامتی و بهداشت بدن خود را تضمین کنید. در اینجا آنچه باید بخورید تا با اثرات سو آلودگی مقابله کنید ذکر کرده‌ایم:

این مواد غذایی را بخورید تا در برابر تأثیرات آلودگی هوا بدنتان مقاوم باشد.

هوایی که تنفس می‌کنیم به میزان خطرناک آلودگی رسیده است. افرادی که هیچ مشکلی در تنفس ندارند، در اتاق‌های اورژانس بیمارستان قرار می‌گیرند. ما می‌خواهیم برخی از مواد مغذی آنتی‌اکسیدان طبیعی را به شما معرفی کنیم که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا با این مشکل کنار بیاید. هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم، ازن، دی‌اکسید نیتروژن، ذرات معلق، ذرات خروجی از اگزوز وسائل نقلیه و غیره را به ریه‌های ما تزریق می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های محافظ موجود در پوشش ریه‌ها تا زمانی که از تعداد آنها رد شود با آن مبارزه می‌کنند، پس از آن، آلاینده‌ها شروع به حمله به سلول‌های ایمنی و بدن می‌کنند که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند. اما آیا می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌های غذایی که می‌خورید می‌توانند بدن را از اثرات مضر ناشی از آلاینده‌های هوا محافظت کنند؟

خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا

برای مقابله با اثرات آلودگی هوا، این مواد مغذی را به‌اندازه کافی مصرف کنید:

خوردنی های مهم در زمان آلودگی

ویتامین C

ویتامین C

این ویتامین تنها آنتی‌اکسیدان قوی برای بدن ما است. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن ما وجود دارد و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می‌کند. ویتامین C کافی در رژیم‌های غذایی روزانه برای حفظ سطح آن در ریه‌ها بسیار مهم است. بزرگسالان به میزان 40 میلی‌گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند.

  • سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و شلغم منابع خوبی هستند که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • میوه‌هایی مانند پرتقال سرشار از ویتامین C هستند.
  • یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای دریافت دوز روزانه ویتامین C ، قراردادن آب‌لیمو در رژیم غذایی روزانه است.
  • مرکبات همچنین به ویتامین C مواد غذایی اضافه می‌کنند.
همچنین بخوانید :  بهترین غذاهای حاوی پروبیوتیک

خوردنی های مهم در زمان آلودگی هوا


ویتامین
E

این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب‌دیدن بافت‌های انسان است.

  • ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولاً از روغن‌های پخت‌وپز گیاهی ناشی می‌شود. آفتاب‌گردان، روغن سبوس برنج منابع اصلی هستند و به دنبال آنها کلزا، بادام‌زمینی و روغن زیتون قرار دارند.
  • بادام و دانه‌های آفتاب‌گردان نیز منابع خوبی برای تأمین ویتامین E هستند. دانه‌ها و آجیل‌ها نیز به‌اندازه سفارش شده در طول روز برای بدن انسان مفید است به شرطی که با خوردن این مواد مشکلی نداشته باشید.
  • در میان ماهی‌ها، ماهی قزل‌آلا به دلیل ویتامین E توصیه می‌شود.
  • ادویه‌ها و گیاهانی مانند پودر جیلی، فلفل قرمز، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی ویتامین E هستند. بااین‌حال، بیشتر این موارد به مقدار بسیار کمی مصرف می‌شوند. اینکه آنها را بخشی از پخت‌وپز روزانه خود کنید، به جمع‌شدن آنها کمک می‌کند.

بتا کاروتن

این عامل به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود.

  • سبزی‌های برگ‌دار مانند گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج غنی‌ترین منابع بتا کاروتن هستند.
  • برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند.

چربی‌های امگا -3

این نوع چربی‌ها از بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا دفاع کرده و بر سلامت قلب و مشخصات چربی فرد کمک می‌کند. منابع این روغن‌های سالم قلب:

  • آجیل و دانه‌هایی مانند گردو، دانه‌های کتان. آنها را به ماست اضافه کنید، یک اسموتی درست کنید یا فقط آنها را همان‌طور که هست بخورید.
  • دانه‌های شنبلیله، دانه خردل، سبزی‌های برگ‌دار سبز موارد رایج هستند که امگا -3 را تأمین می‌کنند.

گیاهان و ادویه‌ها

گیاهان و ادویه‌های خاصی برای درمان بیماری‌های مشترک تنفسی در داروی آیورودا پیشنهاد شده است.

  • زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده است و گفته می‌شود به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند.
  • زردچوبه و گیوه را برای رفع سرفه و کمک به آن در هنگام آسم مخلوط کنید. در طی حمله آسم، ممکن است زردچوبه با نان و کره برای تسکین علائم مصرف شود.
  • گفته می‌شود که جگری که با آب پیاز مخلوط شده است دارای اثر خلط‌آور است که در هنگام سرفه خشک نیز مفید است.
  • هاریتاکی همراه با جگر، قبل از خواب و صبح برای تسکین بلغم مفید است.
  • اعتقاد بر این است که گندم و شیر گاو برای بیماران آسم مفید است. زنجبیل، فلفل سیاه، شیرین‌بیان، جوز هندی، نعناع و گل گانگال نیز برای بهبود بیماری‌های تنفسی مفید هستند.

برای غلبه بر هر ناملایمتی، بدن سالم لازم است. علاوه بر غذا، 15-30 دقیقه ورزش و استراحت کافی بی‌اندازه به شما کمک می‌کند.

در ادامه میتوانید مطلب دیگر تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا رابخوانید.

همچنین بخوانید :  انواع پنیر و خواص آن