پنیر لبنه چیست و خاستگاه آن کجاست ؟

پنیر لبنه

پنیر لبنه چیست و خاستگاه آن کجاست ؟

پنیر لبنه چیست و خاستگاه آن کجاست ؟ 1350 1350 لبنیات صباح

پنیر لبنه چیست و خاستگاه آن کجاست ؟

منشا و خاستگاه پنیر لبنه کشور ترکیه می باشد .  این فراورده لبنی از گذشته در این كشور به شکل سنتی تولید می‌شد اما امروزه این پنیر به صورت صنعتی و با فرمولی مشخص وارد بازار شده است. پایه اصلی پنیر لبنه، ماست چکیده و تغلیظ شده است و همچنین اوایل تولید صنعتی، آن را در مقاله‌های علمی بین‌المللی با عنوان ماست چکیده نام می بردند. پس از مدتی لبنه را به دلیل بافت سفتی که داشت و انجام برخی فرایندهای مربوط به پنیرسازی روی آن، در گروه پنیرها قرار دادند.

پنیر لبنه چه نوع پنیری است ؟

پنیر لبنه صباح

پنیر لبنه صباح

پنیر لبنه نوعی پنیر نرم است که با صاف کردن ماست برای حذف وی (Whey) یا آب ماست برای تولید محصولی غلیظ‌تر و متراکم‌تر تهیه می شود. این پنیر اغلب از محصولات لبنی مانند کفیر، ماست یونانی یا ماست پروبیوتیک تهیه می شود که همگی حاوی باکتری های مفید هستند و می تواند به تقویت سلامت روده شما کمک کند.

ارزش غذایی پنیر لبنه :

هر وعده پنیر لبنه حاوی مقدار خوبی از پروتئین و چربی و همچنین مواد مغذی، مانند کلسیم و ویتامین A است. همچنین، محتوای سدیم این پنیر نسبتا زیاد است که 530 میلی گرم در هر 28 گرم یا 23 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را شامل می شود.

هر 28 گرم پنیر لبنه در روغن ارزش غذایی زیر را ارائه می کند:

کالری: 80

پروتیئن: 5 گرم

چربی: 6 گرم

سدیم: 530 میلی گرم

کلسیم: 14 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین A: 6 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

آهن: 2 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

همچنین، پنیر لبنه مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر شامل فسفر، پتاسیم و منیزیم را نیز داراست.

پروتئین بالا :

همانند انواع دیگر پنیر، لبنه مقدار خوبی پروتئین -5 گرم در هر 28 گرم – با میزان کالری کم را ارائه می کند.

پروتئین برای بسیاری جنبه های سلامت، از عملکرد سیستم ایمنی تا ترمیم بافت و غیره ضروری می باشد. مطالعات نشان داده اند که دریافت پروتئین بیشتر از محصولات لبنی می تواند توده بدنی بدون چربی را طی کاهش وزن حفظ کند، از سلامت متابولیک پشتیبانی کند، کنترل قند خون را بهبود ببخشد و تراکم استخوانی را حفظ کند.

همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند که افزودن محصولات لبنی با محتوای پروتئین زیاد به رژیم غذایی روزانه می تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند احساس سیری را تقویت کرده و با بهبود سوخت و ساز به کالری سوزی بیشتر در طول روز کمک کند.

پنیر لبنه محصولی ایده آل برای افزودن به رژیم غذایی

جدا از مواد مغذی موجود در پنیر لبنه، این محصول را می توان به اشکال مختلف استفاده کرد و به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد.

شما می توانید آن را به همراه سبزیجات یا پیتای گرم مصرف کنید یا روی نان مورد علاقه خود بمالید. افزون بر این، گاهی اوقات پنیر لبنه در دسرها استفاده می شود یا با مواد غذایی دیگر مانند عسل، گردو، و میوه های تازه برای یک صبحانه سرشار از پروتئین ترکیب می شود.

همچنین، شما می توانید پنیر لبنه را به همراه کراکر یا نان تست به عنوان یک پیش غذا یا میان وعده استفاده کنید.

حاوی باکتری های مفید برای سلامت روده

پنیر لبنه منبع بسیار خوبی برای پروبیوتیک ها است که از باکتری های مفید و پشتیبان خوبی برای سلامت روده هستند. پروبیوتیک ها فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. نتایج یک بررسی نشان داد که پروبیوتیک ها می توانند به درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری های گوارشی، از جمله اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت کلستریدیوم دیفیسل کمک کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است کاهش وزن را افزایش داده، سلامت روانی را بهبود بخشیده، سطوح کلسترول را کاهش داده و حتی به درمان بیماری های پوستی، مانند درماتیت و آکنه کمک کنند.