استرس یا اضطراب چیست؟

استرس یا اضطراب چیست؟

استرس یا اضطراب چیست؟

استرس یا اضطراب چیست؟ 626 352 لبنیات صباح

استرس یا اضطراب چیست؟ استرس یک احساس طبیعی از عدم توانایی کنار آمدن با خواسته‌ها و رویدادهای خاص است. بااین‌وجود، اگر فردی برای مدیریت آن قدم برندارد، استرس می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

این خواسته‌ها می‌تواند ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌های دیگر باشد، اما هر چیزی که سلامتی فرد را با یک چالش یا تهدید واقعی روبرو کند، می‌تواند استرس ایجاد کند.

استرس می‌تواند یک محرک باشد و حتی می‌تواند برای بقا ضروری باشد. مکانیسم جنگ یا حالت آماده‌باش بدن به فرد می‌گوید که چه موقع و چگونه باید به خطر پاسخ دهد. بااین‌حال، وقتی بدن خیلی زود تحریک می‌شود یا عوامل استرس‌زا در یک‌زمان زیاد است، می‌تواند سلامت روحی و جسمی فرد را تضعیف کرده و زیان‌بار باشد.

استرس یا اضطراب چیست؟

فرد مبتلا به استرس ممکن است فشارخون را افزایش دهد.

استرس دفاع طبیعی بدن در برابر شکارچیان و خطر است. این باعث می‌شود بدن با هورمون‌هایی که سیستم‌های آن را برای فرار از خطر یا مقابله با خطر آماده می‌کنند، قرق شود. مردم معمولاً از این به‌عنوان مکانیسم جنگ یا پرواز یا آماده باش یاد می‌کنند.

وقتی انسان‌ها با یک چالش یا تهدید روبرو می‌شوند، تا حدودی پاسخ فیزیکی دارند. بدن منابعی را فعال می‌کند که به افراد کمک می‌کند تا بمانند و با چالش مقابله کنند یا در سریع‌ترین زمان ممکن به ایمنی برسند.

بدن مقادیر بیشتری از مواد شیمیایی کورتیزول، اپی نفرین و نوراپی نفرین را تولید می‌کند. اینها واکنش‌های بدنی زیر را ایجاد می‌کنند:

  • افزایش فشارخون
  • افزایش آمادگی عضلانی
  • تعریق
  • هوشیاری

این عوامل همه توانایی فرد را برای پاسخگویی به یک موقعیت بالقوه خطرناک یا چالش‌برانگیز تقویت می‌کند. نوراپی نفرین و اپی نفرین نیز باعث ضربان قلب سریع‌تر می‌شوند.

عوامل محیطی که این واکنش را تحریک می‌کنند عوامل استرس‌زا نامیده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به سروصدا، رفتار پرخاشگرانه، ماشین پرسرعت، لحظات ترسناک در فیلم‌ها یا حتی بیرون رفتن در قرار اول اشاره کرد. احساس استرس هم‌زمان با تعداد عوامل استرس‌زا افزایش می‌یابد.

اثرات جسمی استرس

استرس برخی از عملکردهای طبیعی بدن را کاهش می‌دهد، مانند عملکردهایی که دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن انجام می‌دهند. سپس بدن می‌تواند منابع خود را بر روی تنفس، جریان خون، هوشیاری و آماده‌سازی عضلات برای استفاده ناگهانی متمرکز کند.

در طی واکنش استرس بدن به روش‌های زیر تغییر می‌کند:

  • فشارخون و افزایش نبض
  • تنفس سرعت می‌گیرد
  • دستگاه گوارش کند می‌شود
  • فعالیت ایمنی بدن کاهش می‌یابد
  • عضلات تنش بیشتری پیدا می‌کنند
  • به دلیل افزایش سطح هوشیاری، خواب آلودگی کاهش می‌یابد
همچنین بخوانید :  با هم کرونا را شکست می دهیم

چگونگی واکنش فرد به یک موقعیت دشوار، تأثیرات استرس را بر سلامتی کلی تعیین می‌کند. برخی از افراد می‌توانند چندین عامل استرس‌زا را پشت‌سرهم یا یکباره تجربه کنند بدون اینکه این منجر به واکنش شدید استرس شود. دیگران ممکن است واکنش شدیدتری نسبت به یک عامل استرس‌زا داشته باشند.

فردی که احساس می‌کند منابع کافی برای کنار آمدن ندارند، احتمالاً واکنش شدیدتری نشان می‌دهد که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. عوامل استرس‌زا از طرق مختلف بر افراد تأثیر می‌گذارد.

برخی از تجربیات که افراد به‌طورکلی مثبت می‌دانند می‌تواند منجر به استرس شود، مانند بچه‌دار شدن، تعطیلات رفتن، رفتن به خانه بهتر و ارتقا در محل کار. دلیل این امر این است که آنها معمولاً شامل یک تغییر قابل‌توجه، تلاش اضافی، مسئولیت‌های جدید و نیاز به سازگاری هستند. آنها همچنین غالباً شخص را ملزم به گام برداشتن در جهت موارد ناشناخته می‌کنند.

استرس ناشی از مسئولیت جدید و حجم کار زیاد

استرس ناشی از مسئولیت جدید و حجم کار زیاد

به‌عنوان‌مثال ممکن است یک فرد در انتظار افزایش حقوق باشد، اما تعجب کند که آیا می‌تواند از عهده مسئولیت‌های اضافی برآید.

در عوض پاسخ منفی مداوم به چالش‌ها می‌تواند بر سلامتی تأثیر سو بگذارد. به‌عنوان‌مثال، یک بررسی 2018 در مطالعات نشان داد که ارتباطی بین استرس مربوط به کار و بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد. علی‌رغم این، نویسندگان نتوانستند سازوکارهای دقیقی را که از طریق آنها استرس باعث بیماری کرونر قلب می‌شود، تأیید کنند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که افرادی که استرس را تأثیر منفی بر سلامتی خود می‌دانند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری عروق کرونر قلب باشند نسبت به افرادی که چنین چیزی ندارند.

با این حال، هوشیاری بیشتر نسبت به تأثیرات استرس ممکن است به فرد کمک کند تا آن را به طور مؤثرتر کنترل کند و بهتر کنار بیاید.

استرس یا اضطراب چیست؟

انواع استرس

انستیتوی ملی بهداشت روان(NIMH) استرس را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کند:

  • استرس حاد
  • استرس مزمن

NIMH همچنین سه نمونه از انواع استرس زا را شناسایی می‌کند:

  • استرس معمول، مانند مراقبت از کودک، مشق شب یا مسئولیت‌های مالی.
  • تغییرات ناگهانی و مخل، مانند سوگواری در خانواده یا فهمیدن ازدست‌دادن شغل.
  • استرس آسیب‌زا که می‌تواند به دلیل ضربه شدید در نتیجه یک تصادف شدید، یک حمله، یک فاجعه زیست‌محیطی یا جنگ رخ دهد.
همچنین بخوانید :  چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

استرس حاد

این نوع فشار روانی کوتاه‌مدت شایع‌ترین نوع استرس است. استرس حاد غالباً هنگامی ایجاد می‌شود که افراد فشارهای حوادثی را که اخیراً رخ‌داده‌اند در نظر بگیرند یا در آینده نزدیک با چالش‌های آینده روبرو شوند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است فردی نسبت به یک بحث اخیر یا یک مهلت مقرر در آینده استرس داشته باشد. بااین‌حال، هنگامی‌که فرد بحث را برطرف کرد یا مهلت مقرر را رعایت کرد، استرس کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.

عوامل استرس‌زای حاد غالباً جدید هستند و تمایل دارند یک راه‌حل واضح و فوری داشته باشند. حتی با وجود چالش‌های دشوارتری که مردم با آن روبرو هستند، راه‌های احتمالی برای برون‌رفت از شرایط وجود دارد.

استرس حاد به‌اندازه استرس طولانی‌مدت و مزمن آسیب نمی‌زند. اثرات کوتاه‌مدت شامل سردردهای تنشی و ناراحتی معده و همچنین میزان ناراحتی متوسط ​​است.

بااین‌حال، موارد مکرر استرس حاد برای مدت طولانی می‌توانند مزمن و مضر شوند.

استرس مزمن

این نوع استرس در مدت طولانی ایجاد می‌شود و مضرتر است.

فقر مداوم، یک خانواده ناکارآمد یا یک ازدواج ناخوشایند نمونه‌هایی از موقعیت‌هایی است که می‌تواند باعث استرس مزمن شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد نمی‌تواند راهی برای جلوگیری از عوامل استرس‌زا خود ببیند و دیگر به دنبال راه‌حل نیست. یک تجربه آسیب‌زا در اوایل زندگی نیز ممکن است به استرس مزمن کمک کند.

استرس مزمن بازگشت بدن به سطح طبیعی فعالیت هورمون استرس را دشوار می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم‌های زیر شود:

  • قلبی عروقی
  • تنفسی
  • خواب
  • مصون
  • تولیدمثل

استرس مداوم همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و بیماری قلبی را در فرد افزایش دهد. افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات بهداشت روان، مانند اختلال استرس پس از سانحه، می‌توانند با مزمن شدن استرس ایجاد شوند.

استرس مزمن می‌تواند بدون توجه ادامه یابد، زیرا افراد می‌توانند به احساس تحریک و ناامیدی عادت کنند. این امر می‌تواند بخشی از شخصیت فرد شود، و آنها را بدون درنظرگرفتن سناریوهایی که با آن روبرو می‌شوند، دائماً مستعد اثرات استرس کنند.

افراد مبتلا به استرس مزمن در معرض خطر آخرین شکست هستند که می‌تواند منجر به خودکشی، اقدامات خشن، حمله قلبی یا سکته مغزی شود.