نقش لبنیات بر سلامتی و ضرورت مصرف آن

نقش لبنیات بر سلامتی و ضرورت مصرف آن

نقش لبنیات بر سلامتی و ضرورت مصرف آن 500 625 لبنیات صباح

لبنیات و کلسیم

نقش لبنیات بر سلامتی : همان‌طور که می‌دانید شیر و لبنیات از مهم‌ترین منابع تأمین کلسیم بدن است. نقش کلسیم در بدن بسیار حیاتی است به‌طوری‌که در تشکیل استخوان و جلوگیری از پوکی‌استخوان نقش به سزایی دارد به‌طوری‌که حدود 99 درصد کلسیم بدن انسان در استخوان‌ها قرار دارد. علاوه بر شیر، فرآورده‌های آن نیز نظیر ماست و کشک و پنیر نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم است.

همه چیز درباره لبنیات

گروه لبنیات علاوه بر کلسیم عموماً حاوی ویتامین‌های A و B و فسفر و پروتئین‌اند. مهم‌ترین نقش کلسیم استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی‌استخوان و تأمین کلسیم و فسفر بدن و استخوان‌هاست.

نقش لبنیات بر سلامتی

مواد غذایی که این گروه تشکیل می‌دهند از نظر ارزش غذایی مشابه بوده و می‌توانند جایگزین یکدیگر باشند لذا بر اساس سلیقه و مزاج، فرد می‌تواند هرکدام از مواد غذایی موجود در گروه لبنیات را مصرف کند. باتوجه‌به توصیه‌های پزشکی، میزان مصرف لبنیات در یک فرد عادی به‌صورت روزانه برای گروه شیر و پنیر و لبنیات 240 میلی‌لیتر تا 360 میلی‌لیتر است. پزشکان توصیه می‌کنند که هر روز حداقل یک لیوان شیر برای حفظ سلامتی بدن به دلیل دارابودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین‌ها مصرف شود.

از طرفی شیر به دلیل وجود اسیدهای چرب کوتاه زنجیره به‌راحتی قابل هضم است علاوه بر اینکه این اسیدهای چرب برای بدن ضروری است.

روزی چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

شیر حاوی پروتئین بوده که موردنیاز بدن است، به طوری که حدود 1 لیتر شیر، می‌توان 80 تا 100 درصد پروتئین بدن انسان را در طول روز تأمین کند. اما کلسیم در بدن انسان چه نقشی دارد؟

تأمین کلسیم و فسفر و پروتئین بدن

وجود کلسیم برای نوجوانان و کودکان درحال‌رشد بسیار ضروری است چرا که برای تراکم استخوان و رشد استخوان‌های بدن آن‌ها مفید بوده و در صورت تأمین کلسیم موردنیاز بدن در این دوره، در سنین میان‌سالی و بزرگسالی با پوکی‌استخوان مواجه نخواهند شد. میزان کلسیم موردنیاز بدن انسان در طول روز حدود 800 تا 1200 میلی‌گرم است.

همچنین بخوانید :  انواع پنیر و خواص آن

به طور میانگین یک لیوان شیر حدود 300 میلی‌گرم کلسیم بدن را تأمین می‌کند یا به‌عبارت‌دیگر تقریباً یک‌سوم نیاز کلسیم بدن را می‌تواند تأمین کند. عوارض کمبود کلسیم در بدن انسان می‌تواند منجر به بیماری‌های نظیر راشیتیسم در کودکان، ستئو مالاسی در میان‌سالی و استئوپروز در بزرگسالی شود؛ لذا می‌توان با مصرف شیر، ماست، پنیر، بستنی یا فراورده‌های لبنی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

شیر و خواص آن

ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است. اسفناج، کلم، جعفری، بادام، کلم بروکلی هم مقادیر زیادی کلسیم دارند. پس باتوجه‌به منابع مختلف کلسیم در لبنیات می‌توانید خودتان را در برابر بروز این‌گونه بیماری‌ها مصون کنید.

نقش لبنیات بر سلامتی

نقش لبنیات بر سلامتی

نقش لبنیات بر سلامتی

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی

تحقیقات انجام شده در خصوص مصرف لبنیات پرچرب نشان می‌دهد که برخلاف آن تصوری که ایجاد شده است، مصرف آن می‌تواند تاحدودی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد و از چاقی نیز می‌تواند جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که برخلاف تصور موجود که مصرف لبنیات پرچرب ممکن است باعث بیماری قلبی شود، برعکس سرشار از اسیدهای چرب کوتاه زنجیره بوده که برای بدن و قلب و مغز بسیار مفید است و از سکته مغزی و سکته قلبی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند که به‌احتمال زیاد یکی از دلایل کاهش سکته به دلیل وجود ویتامین K2 در لبنیات مخصوصاً شیر است.

کاهش خطر ابتلا و به سرطان

گزارش‌ها پزشکی نشان می‌دهد که مصرف لبنیات در ترشح انسولین بدن و پروتئین موسوم به IGF-1 مفید است. البته اگرچه این دو هورمون ممکن است باعث آکنه شود ولی به‌طورکلی مصرف لبنیات تا حدود زیادی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد ولی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. اما نگران نباشید بر اساس گزارش‌ها موجود رابطه بین خطر ابتلا به سرطان پروستات و مصرف شیر بسیار کم است و جای نگرانی ندارد.

همچنین بخوانید :  اعتیاد به نیکوتین و ترک آن