اهمیت و فواید خواب شب

اهمیت و فواید خواب شب

اهمیت و فواید خواب شب

اهمیت و فواید خواب شب 626 417 لبنیات صباح

اهمیت و فواید خواب شب : صبح شده و دیر وقت است و چند ساعت دیگر تا یک آزمون بزرگ باقی‌مانده و بعدش یک اجرای زنده در پیش دارید شما روزهای زیادی را به مطالعه و تمرین اختصاص داده‌اید اما هنوز آنقدر احساس آمادگی نمی‌کنید پس چه می‌توان کرد؟ خوب، می‌توانید یک فنجان قهوه دیگر بنوشید و چند ساعت باقی‌مانده را به درس‌خواندن و تمرین بگذرانید اما باور کنید یا نه بهترین راخ حل این است که کتاب‌ها را ببندید و همه چیز را کنار بگذارید و بروید بخوابید.

اهمیت و فواید خواب شب

چقدر در زندگی خواب هستیم؟

بر اساس مطالعات، خواب نزدیک به یک‌سوم زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهد اما بسیاری از ما در کمال تعجب اهمیت و توجه کمی برای آن قائلیم این بی‌توجهی اغلب نتیجه‌ی یک سوءبرداشت بزرگ است خواب زمان تلف شده و یا فقط راهی برای استراحت زمانی که همه کارهای مهممان انجام شده، نیست برعکس خواب یک عملکرد حیاتی است که در طول آن بدن شما سیستم‌های حیاتی خود را تنظیم و تراز می‌کند بر تنفس اثر گذاشته و همه چیز از جریان خون و رشد گرفته تا واکنش‌های سیستم ایمنی را سامان می‌دهد.

ضرورت خواب شب

شما می‌توانید بعد از امتحان نگران همه این چیزها باشید این‌طور نیست؟ خوب، آن‌قدر تند نروید ثابت شده که خواب برای مغز نیز ضروری است با این آگاهی که یک‌پنجم جریان خون بدن شما وقتی به خواب می‌روید به سمت مغز هدایت می‌شوند و وقتی‌که خواب هستید آن چه که در مغز اتفاق می‌افتد یک بازه‌ی فوق‌العاده فعال از بازسازی است که برای چگونگی عملکرد حافظه ما ضروری است.

در نگاه نخست توانایی ما در یادآوری آن‌قدرها هم تأثیرگذار به نظر نمی‌رسد روان‌شناس قرن نوزدهم “هرمان ابینگ هاوس” نشان داد که ما به طور طبیعی در بیست دقیقه‌ی اول چهل درصد اطلاعات را فراموش می‌کنیم پدیده‌ای که با عنوان منحنی فراموشی شناخته می‌شود.

اما می‌توان از این فراموشی اطلاعات با تثبیت و تقویت حافظه جلوگیری کرد فرایندی که طی آن اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت ناپایدار ما به حافظه‌ی درازمدت بادوام ما انتقال می‌یابند.

همچنین بخوانید :  دوغ و فواید آن

یافته های مختلف در خصوص اهمیت خواب شب

این تثبیت اطلاعات با کمک بخش مهمی از مغز اتفاق می‌افتد که با عنوان اَسبَک یا هیپوکامپ شناخته می‌شود نقش آن در شکل‌گیری حافظه درازمدت در سال‌های ۱۹۵۰ توسط “برندا میلنر” نشان داده شد در تحقیق او بر روی مریضی که به نام اچ. ام شناخته می‌شد بعد از خارج کردن هیپوکامپ از مغز وی توانایی اچ. ام برای ایجاد خاطرات کوتاه‌مدت دچار اختلال شد اما او قادر به یادگیری اعمال فیزیکی از طریق تکرار بود در اثر خروج هیپوکامپ توانایی اچ. ام برای خلق خاطرات درازمدت نیز آسیب‌دیده بود چیزی که این مورد در میان سایر موارد آشکار نمود این بود که هیپوکامپ به طور مشخص در تثبیت حافظه‌ی اظهاری و آشکار درازمدت دخیل است مانند واقعیت‌ها و مفاهیمی که شما باید برای امتحانتان یاد بیاورید در مقایسه با حافظه روندی یا ضمنی مثل حرکات انگشتانی که برای مهارت در نواختن پیانو نیاز دارید.

اهمیت و فواید خواب شب

یافته‌های میلنر در کنار تحقیقات اریک کندل در دهه ۹۰ میلادی مدل فعلی را برای درک چگونگی کارکرد این فرایند تثبیت و تقویت حافظه در اختیار ما گذاشت در درجه اول داده‌های حسی رمزگذاری شدند و موقتاً در نورون‌های قشر مغز به‌صورت حافظه کوتاه‌مدت ذخیره می‌شود سپس از آنجا به هیپوکامپ می‌رود که وظیفه تقویت و بهبود نورون‌های آن ناحیه خاص از قشر مغز را به عهده دارد به لطف پدیده نوروپلاستیسته جوانه‌های سیناپسی جدیدی شکل می‌گیرد که موجب ایجاد ارتباطات جدیدی بین نورون‌ها می‌شود (سیناپس‌ها محل‌های اتصال زوائد نورون‌ها به یکدیگرند) که به نوبه خود موجب تقویت شبکه نورونی می‌شود و به این شکل اطلاعات به سمت نورون‌های قشر به‌صورت حافظه بلندمدت بازمی‌گردد.

پس چرا ما بعضی چیزها رو به یاد می‌آوریم ولی بعضی دیگر را نه خوب، چندین راه برای تحت تأثیر قراردادن مدت‌زمان و کارایی نگهداری حافظه وجود دارد برای مثال، خاطره‌هایی که در زمان بالارفتن احساسات و یا حتی استرس شکل می‌گیرند به دلیل رابطه هیپوکامپ با هیجانات بهتر ضبط می‌شوند ولی یکی از عوامل مهم کمک‌کننده در تقویت حافظه و غیره. درست حدس زدید یک خواب خوب شبانه.

همچنین بخوانید :  ویتامین چیست؟ و چه اهمیتی برای سلامتی دارد؟

مراحل خوابیدن

خواب از ۴ مرحله تشکیل شده عمیق‌ترین این مراحل مرحله خواب با امواج آهسته و مرحله حرکات سریع چشم است REM دستگاه‌های EEG که افراد را در این مراحل مشاهده کردند ایمپالس‌های الکتریکی را که بین ساقه مغز، هیپوکامپ، تالاموس و قشر مغز در حرکت بودند نشان دادند که به‌عنوان ایستگاه‌های تقویتی در شکل‌گیری حافظه عمل می‌کنند و همچنین نشان داده شد که مراحل مختلف خواب به تقویت انواع مختلفی از حافظه کمک می‌کنند.

در حین خواب با امواج آهسته اطلاعات حافظه‌ی اظهاری، رمزگذاری و به‌صورت موقت در بخش قدامی هیپوکامپ ذخیره می‌شود و از طریق یک گفتگو مداوم میان قشر مخ و هیپوکامپ این اطلاعات به‌صورت مرتب مجدداً فعال می‌شود اطلاعات به‌صورت مداوم از هیپوکامپ به قشر‪ و از قشر به هیپوکامپ می‌روند و تدریجاً موجب توزیع مجدد این اطلاعات به‌صورت حافظه بلندمدت در قشر مخ می‌گردد خواب REM از طرف دیگر، با شباهتش به فعالیت مغزی که در حال بیدارشدن است با تثبیت و تقویت حافظه روندی مرتبط است بنابراین بر اساس مطالعات خوابیدن سه ساعت بعد از حفظ کردن فرمول‌ها و یک ساعت بعد از تمرین‌کردن میزان‌های موسیقی ایده‌آل‌ترین حالت است.

نتیجه گیری:

پس امیدوارم حالا متوجه شده باشید که صرف‌نظرکردن از خواب نه‌تنها در درازمدت به‌سلامت شما لطمه می‌زند بلکه احتمال اینکه فردا بتوانید تمام آنچه را که شب قبل حفظ و تمرین کرده‌اید به یاد بیاورید، کمتر خواهد بود تمام این‌ها تأییدکننده‌ی این توصیه است که «به‌جایش بگیر بخواب» وقتی به این‌همه بازسازی درونی و شکل‌گیری ارتباطات جدید بین نورون‌ها در حینی که خواب هستید فکر کنید حتی می‌توانید بگویید که یک خواب خوب باعث می‌شود که هر روز صبح با مغزی نو و تقویت شده و آماده برای مواجه با چالش‌های پیشرو بیدار شوید.

برای درک اهمیت خواب شب برای کودکان می توانید مطلب زیر را بخوانید:

اهمیت خواب شب برای کودکان