محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا 1024 680 لبنیات صباح

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا یک امر حیاتی و بسیار مهم است. آلودگی هوا برای ریه‌ها بسیار مضر بوده و موجب اختلال در رشد و عملکرد طبیعی آن‌ها می‌شود. بدن شما دارای یک سیستم دفاعی طبیعی است که برای محافظت از ریه‌ها و حفاظت در برابر آلودگی و میکروب‌ها طراحی شده است. آلودگی هوا می‌تواند به جز سیستم تنفسی، در کار سایر قسمت‌های بدن نیز اخلال ایجاد کرده و به سیستم عصبی ما آسیب برساند. خطرات این امر بیش از هرکس متوجه نوزادان، کودکان، نوجوانان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی است. ضروری است که علاوه بر محافظت از ریه‌ها در زمان آلودگی هوا، به تغذیه مناسب در این دوران نیز توجه ویژه داشته باشیم.

انواع آلودگی هوا در اطراف ما

برای آنکه بدانید چگونه در برابر آلودگی هوا از خود محافظت کنید مهم است که با ماهیت و انواع آن آشنا باشید. به طور کلی، وجود ذرات ریز جامد و یا مایع در هوا را می‌توان نوعی آلودگی قلمداد کرد. در خارج از خانه این ذرات اغلب شامل: دود ناشی از کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، آتش‌سوزی‌ها و خودروها هستند؛ گرد و غبار حاصل از پروژه‌های عمرانی و زمین‌های بیابانی نیز شامل این دسته می‌شوند. بهتر است بدانیم آلودگی هوا در محیط داخلی خانه نیز وجود دارد. محصولات الکترونیکی، مصالح ساختمانی، محصولات مراقبت شخصی و بسیاری از کالاهای شیمیایی دیگر منبع تولید آلودگی در خانه هستند. فعالبت‌هایی مانند پخت‌وپز و تمیز کردن منزل

چگونه از ریه ها در مقابل آلودگی هوا محافظت کنیم؟

برای محافظت از ریه‌ها در برابر آلودگی هوا بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار داده و رعایت کنیم:

  • بهتر است از استعمال دخانیات خودداری کنید. استعمال دخانیات دلیل اصلی سرطان ریه و بیماری‌های مزمن ریوی است. دود سیگار می‌تواند مجاری هوا را باریک کرده و تنفس را دشوارتر کند. این موضوع موجب التهاب مزمن یا تورم در ریه می‌شود که می‌تواند منجر به برونشیت مزمن شود. با گذشت زمان دود سیگار بافت ریه را از بین می‌برد و ممکن است موجب تغییراتی در بدن شود که در نهایت به سرطان تبدیل می‌شوند. اگر سیگار می‌کشید هیچوقت برای ترک سیگار دیر نیست.
  • اگر می‌توانید در اوج آلودگی از منزل خارج نشوید. برای بیرون رفتن از خانه بهتر است اول روز و قبل از به اوج رسیدن آلودگی کارهای خود را به انجام برسانید.
  • اگر برای تفریح و بیرون از شهر آتش روشن می‌کنید، خود را در معرض دود آتش قرار ندهید.
  • مطمئن شوید که خانه شما دارای جریان هوا و تهویه مناسب باشد. بعد از پخت‌وپز پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوا در خانه جریان داشته باشد. استفاده از هود و دستگاه‌های تصفیه هوا نیز گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.
  • استفاده از سفیدکننده‌ها و شوینده‌های قوی را به حداقل برسانید. محصولات شیمیایی حاوی پراکسید، کلرات یا پرکلرات به شدت می‌توانند برای ریه‌ها آسیب‌زا باشند.

کودکان و آلودگی هوا

برای کاهش آلودگی هوا درخارج از منزل می‌توانیم به سهم خود اقدامات کوچکی انجام دهیم تا هوای سالم‌تری را برای فرزاندانمان و آیندگان داشته باشیم:

  • از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنیم.
  • چراغ‌ها و وسایل برقی را در صورت عدم استفاده خاموش کنید. استفاده کمتر از برق به معنای آلودگی کمتر نیروگاه‌هایی است که برق تولید می‌کنند.
  • درخت بکاریم! کاشتن درخت علاوه بر کمک به پاکی هوا می‌تواند فرهنگ سالم نگه داشتن و مراقبت از محیط زیست را به فرزندانمان آموزش دهد.

اکنون که با انواع آلودگی هوا و منابع مختلفی که آن‌ را ایجاد می‌کند آشنا شدیم، می‌توانیم برای حفظ سلامتی بدن و ریه‌های خود و خانواده‌مان با آگاهی بیشتری تلاش کنیم. آلاینده های محیطی در اطراف محل زندگی ما روز به روز در حال افزایش است و این امر اهمیت داشتن اطلاعات کافی برای محافظت از سلامتی خودمان را دو چندان می‌کند. به خاطر داشته باشید مراقبت از گروه‌های حساس مانند کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند دارای اولویت بوده و بسیار حائز اهمیت است.

 

 

1 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --