اهمیت و فواید مصرف لبنیات برای رشد در کودکان

اهمیت و فواید مصرف لبنیات برای رشد در کودکان

اهمیت و فواید مصرف لبنیات برای رشد در کودکان 1024 680 لبنیات صباح

 بهترین برنامه تغذیه برای کودکان چیست؟ اگر شما هم پدر و یا مادر یک کودک هستید، حتما تا به حال برایتان این پرسش‌ به وجود آمده است. اهمیت تغذیه به ‌خصوص در سنین کودکی و از ابتدای تولد اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند که والدین باید توجه ویژه‌ای به مصرف مواد مغذی از جمله مصرف لبنیات برای کودکان داشته باشند. مصرف محصولات لبنی و داشتن تغذیه مناسب علاوه بر رشد و نمو و ارتقا سیستم ایمنی کودکان، در نگهداری بدن و همچنین جلوگیری از بیماری‌های عفونی و غیرواگیر برای زندگی بزرگسالی ضروری است. در این مقاله از مجله سلامتی صباح به پرسش‌های متداول شما درباره خواص مصرف لبنیات برای کودکان و همچنین فواید لبنیات برای آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

چرا مصرف لبنیات برای کودکان حائز اهمیت است؟

 همانطور که همه ما بارها شنیده‌ایم لبنیات یکی از گرو‌های اصلی هرم غذایی است که باید در برنامه تغذیه روزانه تمام افراد در تمام سنین به اندازه کافی قرار بگیرد. متخصصان و پزشکان تاکید دارند که لبنیات متشکل از مواد مغذی بسیار حیاتی برای رشد و نمو بدن انسان است و باید مقدار معینی از آن به صورت روزانه مصرف شود. با در نظر گرفتن این نکته که هر لیوان شیر (240 گرم) دارای 300 میلی‌گرم کلسیم است به راحتی می‌توانیم مقدار مصرف روزانه کودکانمان را تشخیص داده و اندازه‌گیری کنیم.

میزان کلسیم مورد نیاز بدن در سنین مختلف به شرح جدول زیر است:

رده سنی میزان نیاز به کلسیم در روز (بر حسب میلیگرم)
از زمان تولد تا 6 ماهگی 200 میلی گرم
6 تا 12 ماهگی 260 میلی گرم
1 تا 3 سالگی 700 میلی گرم
4 تا 8 سال 1000 میلی گرم
9 تا 18 سال 1300 میلی گرم

شیر و خواص آن برای سلامتی بسیار با اهمیت است و برای راحتی بیشتر و تنوع در مصرف، میتوانیم کلسیم هر یک لیوان شیر را معادل یکی از مواد لبنی که در ادامه آورده شده است در نظر بگیریم:

یک لیوان شیر معادل است با یک لیوان ماست کم چرب.

یک لیوان شیر معادل است با 45 تا 60 گرم پنیر معمولی.

یک لیوان شیر معادل است با یک چهارم لیوان کشک.

یک لیوان شیر معادل است با دو لیوان دوغ.

یک لیوان شیر معادل است با یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه.

فواید لبنیات برای کودکان چیست؟

حال که به اهمیت مصرف لبنیات برای کودکان پی بردیم، به این پرسش می پردازیم که مصرف لبنیات چه فواید و مضراتی برای کودکان دارد؟ با وجود فواید بسیار لبنیات برای بدن باید به خاطر داشته باشیم که در مصرف هر ماده مفیدی برای بدن باید به میزان نیاز بدن برای دریافت آن ماده مغذی توجه داشته باشیم.

شیر به عنوان یکی از منابع اساسی ویتامین D، برای رشد و سلامت استخوان و دندان‌ها بسیار ضروری است. چربی موجود در شیر نیز برای رشد کودک حائز اهمیت است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که پزشکان توصیه می‌کنند برای کودکان زیر یک سالِ خود، بهتر است از شیر گاو استفاده نکنید.

ماست یکی دیگر از منابع غنی لبنی برای کودکان است. ماست با داشتن مواد مغذی از جمله کلسیم، پتاسیم، پروتئین، چربی و همچنین هضم آسان می تواند یک غذای خوشمزه و کامل برای کودک شما باشد. برای تشویق کودکان به مصرف ماست می توانید از مخلوط ماست و میوه‌ها و یا ماست‌های طعم دار استفاده کنید.

پنیر به دلیل تنوع زیاد و طعم دلنشین در بین کودکان طرفداران زیادی دارد. پنیر را می توان به همراه نان و یا سبزیجات به وعده‌های غذایی کودک اضافه کرد. البته بهتر است برای تغذیه کودکان خود از پنیرهای کم نمک و سبک استفاده کنید.

خامه را نیز می‌توان در لیست محصولات لبنی برای تامین ویتامین دی و کلسیم بدن کودک قرار داد. باید توجه داشته باشیم که به دلیل چربی بالای خامه، باید در میزان مصرف آن دقت بیشتری به خرج داد.

در صورت حساسیت کودک به لبنیات، چه راهکاری وجود دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، به دلیل اهمیت بالای تغذیه کودکان در سنین پایین بهتر است برای شروع و قرار دادن هر کدام از گروه‌هایی غذایی در برنامه کودک با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید. کودکان ممکن است در مواردی به برخی از مواد غذایی واکنش های آلرژیک و یا حساسیت داشته باشند، که لبنیات هم به دلیل داشتن لاکتوز در این دسته قرار می‌گیرد. البته در صورت بروز مشکل جای نگرانی نیست چرا که با بالا رفتن سن، رفته‌رفته از میزان حساسیت نیز کاسته می‌شود. در صورت نیاز به یافتن جایگزین لبنیات برای کودکان، بهترین افراد برای مشورت گرفتن پزشکان و متخصصان تغذیه هستند.

حالا که از فواید مهم لبنیات برای کودکان باخبر شدیم و از میزان اهمیت مصرف لبنیات برای کودکان نیز آگاهی پیدا کردیم، بهتر است که کودکان خودمان را از این منبع غنی مواد غذایی محروم نکنیم چرا که لبنیات همواره نقش اساسی در رشد ارگان‌های اصلی بدن دارد. صباح با ارائه محصولات لبنی متنوع و مفید برای سلامتی کودکتان، در کنار شماست. پس چه بهتر که از همین امروز مصرف شیر و لبنیات را در سبد غذایی خانواده خود قرار دهیم.

 

2 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --