بهترین پنیرهایی که نباید آن‌ها را از دست بدهید را بشناسید

انواع پنیر صبحانه در ایران

بهترین پنیرهایی که نباید آن‌ها را از دست بدهید را بشناسید

بهترین پنیرهایی که نباید آن‌ها را از دست بدهید را بشناسید 1024 640 لبنیات صباح

پنیر هم از خانواده‌ی لبنیات به حساب می آید، شاید در ایران تعداد پنیرهایی که مورد استفاده مصرف کننده قرار می‌گیرد به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی محدود شود اما در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد. پس در ادامه با مجله سلامتی صباح آشنا شوید تا شمارا با بهترین پنیرهایی که نباید آن هارا از دست بدهید آشنا شوید.

انواع پنیر در ایران را بشناسید

پنیر در صبحانه

صبحانه هرچه که باشد استفاده از لبنیات در آن بسیار مهم بوده و همیشه جزو پایه‌های ثابت سفره خانواده‌های ایرانیان است. یکی از اعضای خانواده لبنیات، انواع پنیر است که اگر در کنار سایر مواد مغذی مصرف شود، می ‌تواند بخشی از نیاز بدن به کلسیم رابرطرف کند.

مصرف پنیر از دیرباز رایج بوده است؛ عضوی از اعضای خانواده لبنیات که به دنبال اهلى کردن چهارپایان شیرده مثل بز، شتر یا گاومیش تهیه می‌شده است و در مناطقى بین آسیا و اروپا و در تبت و ایران شیررا هنوز هم مثل قدیم تخمیر مى‌کنند و از آن ماست و پنیر می‌زنند.

فواید پنیر چیست؟

پنیر غذاى پروتئین‌دار کاملى است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می‌باشد و کاملا مى‌تواند جاى گوشت را بگیرد به همین جهت گیاه‌ خوارانی که گوشت نمى‌‌خورند به جاى آن پنیرهای آشپزی مانند پنیر هالومی مصرف مى‌کنند. پنیر به استثناى لاکتوز، موادى دارد که در شیر موجود است مثل پروتئین، چربى و ویتامین خصوصا ویتامین‌هاى A و B و از همه مهم‌تر یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده ‌تر آن است البته به استثناى پنیرهاى خیلى چرب و یا خیلى تخمیر شده که نباید آن را فراموش کنیم.

همان‌طور که گفتیم پنیر دارای کلسیم و فسفر بالایی است. برای داشتن استخوان‌هایی سالم نه تنها کلسیم لازم است بلکه مقدار فسفر نیز اهمیت دارد و در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی از برنامه غذایی است که در رسوب کلسیم در استخوان‌‌ها اهمیت دارد. البته اهمیت آن زمانی بیشتر می‌شود که بتوان از پنیر به درستی نگهداری کرد پس اگر روش های جلوگیری از خرابی پنیر را نمی‌شناسید پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش نگهداری از پنیر را از دست ندهید.

برای داشتن استخوانی‌‌‌هایی محکم به ازای هرهزار میلی ‌گرم کلسیم 440 میلی‌ گرم فسفر لازم است که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر  و پنیر دیده می ‌شود.

مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند نیز توصیه می‌ شود. پنیر به دلیل دارا بودن کلسیم و فسفر زیاد برای کودکان در حال رشد و حتی بزرگسالان لازم است، افرادی که کارفکرى مى ‌کنند و کسانى که در اثر کار زیاد خسته مى‌ شوند و کسانى که ضعیف‌ هستند باید پنیر مصرف کنند زیرا پنیر داراى فسفر است و فسفر غذایى مطلوب براى این دسته از اشخاص است.

پنیر و خواص پنیر

افرادی که بیمارى دیابت دارند می‌توانند پنیر مصرف کنند زیرا پنیر مواد قندى ندارد. مادرانى که بچه‌‌هاى خود را شیر مى‌دهند، خانم‌ هاى باردار، افرادی‌که از بستر بیمارى برخاسته و دوران نقاهت را مى‌‌گذرانند نیز باید پنیر میل کنند زیرا زود هضم است و به دنبال مصرفش اختلالی را به دنبال نخواهد داشت. استفاده از پنیرهایی که به تازگی وارد بازار ایران شده است مانند چدار و گودا نیز می‌تواند مفید و ثمربخش باشد، انتخاب بین این دو پنیر سخت است پس به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت پنیر چدار و گودا چیست را بخوانید.

مصرف پنیر برای کسانی که چربى خون دارند، مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا هستند توصیه نمی‌‌شود. علاوه بر این کسانى که سابقه بیماری قلبى دارند پنیر برای شان ضرر دارد زیرا داراى نمک و چربی اشباع بوده و خوردن هر دوی آن‌ها برای این گروه می‌تواند خطر تشدید بیماری‌‌شان را فراهم آورد.

بهترین نوع پنیر از میان انواع پنیر، پنیرهای کم چرب مانند پنیر لاکتیکی صباح است.

دسته بندی پنیرها

پنیر ها براساس سفتی بافت به ۴ دسته تقسیم می شوند:

پنیر های خشک:

این گروه از پنیرها بافت خشک و سفتی دارند و معمولا بر اثر حرارت به سرعت برشته می‌شوند به همین دلیل در زمان سرو غذا یا در چند لحظه آخر روی غذا داده می‌شود. پارمزان معروف ترین پنیر این خانواده است.

پنیر های نیمه خشک:

بخش بزرگی از پنیر ها در این گروه قرار می گیرند و روش مصرف بسیار متنوعی دارند. چدار، فتا، سوییس چیز در این گروه قرار دارند. نمی‌دانید پنیر چدار چیست؟ این مقاله را از دست ندهید.

پنیرهای نرم یا نیمه نرم:

در این گروه معمولا پنیرها هم در غذا و هم به تنهایی سرو می شوند. موتزارلا، کممبر، پنیر کوزه ای صباح و پنیر محلی از معروف ترین اعضای این خانواده هستند.

پنیر های خیلی نرم:

استفاده بخش بزرگی از این گروه در انواع غذا و دسر است. ماسکارپونه، پنیر خامه ای، ریکوتا و کاتج چیز پنیرهای مشهور این گروه هستند.

پنیر لیقوان:

لیقوان معروف ترین پنیر ایرانی است و نامش از روستای کوچکی در آذربایجان گرفته شده که محصولات لبنی آن معروف است. در گذشته این پنیر شور و سوراخ سوراخ از شیر گوسفند غیرپاستوریزه به دست می آمد، اما در حال حاضر روش تهیه آن کاملا بهداشتی است. لیقوان پنیر مناسب صبحانه است و با نان، خیار، گوجه فرنگی و گردو ترکیبی بی نظیر می سازد.

از ویژگی‌های بی نظیر پنیر لیقوان استفاده از باکتری های پروبیوتیک در تهیه آن است، بنابراین برای افرادی که ناراحتی گوارشی، مشکلات دیرهضمی و سیستم ایمنی دارند سودمند است.

پنیر خامه ای:

پنیری نرم با بافتی کره مانند که از افزودن خامه به شیر تهیه می شود. در تهیه انواع غذا، دسر و به تنهایی قابل سرو است. بافت نرم آن امکان طعم دار کردن پنیر خامه ای را با ادویه و سبزیجات آسان می کند. کم نمک یا بی نمک است و برای اولین بار در سال ۱۸۷۲ در آمریکا تولید شده است. معروف ترین پنیر خامه ای پنیر فیلادلفیاست که طعمی منحصربفرد دارد و به ویژه در تیرامیسو و کیک پنیر بی رقیب است.

ماسکارپونه:

پنیری ایتالیایی که آوازه آن به سراسر جهان رسیده است. ماسکارپونه را به نام پنیر خامه ای سه لایه هم می شناسند. این پنیر پایه اصلی تهیه دسرهایی مانند تیرامیسو است ولی با میوه و انواع تارت و پای هم سرو می شود. ماسکارپونه را گاهی در ریزوتو پلوی ایتالیایی به جای پنیر پارمزان استفاده می کنند تا آن را غلیظ تر کند. این پنیر دوست داشتنی بافتی شبیه پنیر خامه ای اما لطیف تر دارد و بی نمک است. به همین دلیل در وعده صبحانه همراه نان، عسل، مربا یا میوه یک ترکیب خوشمزه می سازد.

پنیر فیلافیلا:

نوعی پنیر پیتزای انگلیسی که به نام پنیر پروسس روده ای هم شناخته می شود. فیلافیلا از موتزارلا طعم دارتر و خوشرنگ تر است و مورد مصرف آن مشابه موتزارلاست.

پنیر پارمزان:

به نام پارمسان، پارمژان و پارمجانو هم شناخته می شود. از شیر گاو تهیه می شود و تهیه آن حداقل ۸ ماه زمان می برد. پنیری خشک و گران قیمت که پودر آن در ایتالیا کنار پاستا سرو می شود و در انواع غذا کاربرد دارد. ارزش غذایی هر کیلوگرم پنیر پارمزان معادل ۲۴ کیلوگرم شیر گاو است.

پنیر موتزارلا:

یکی از پرمصرف ترین پنیرهای جهان که در ایران به پنیر پیتزا معروف است. اصل این پنیر از شیر گاومیش تهیه می شود وجذاب ترین ویژگی آن کش آمدنش بر اثر حرارت است. خاستگاه این پنیر جنوب ایتالیا و شهر پارماست. موتزارلای اصیل به شکل قالب های کوچک مشت مانند و سفید است، اما به دلیل مصرف راحت تر به صورت قالبی و رنده شده هم عرضه می شود. موتزارلا در انواع پیتزا، پاستا و سالاد قابل مصرف است.

پنیر گودا:

خاودا یا گودا نام شهری در هلند است. پنیر گودا که به دلیل رنگ زرد و شکل مدورش به «چرخ طلایی» نیز مشهور است، پنیری نیمه سفت است که در انواع ساندویچ، پیتزا، لازانیا و… استفاده می شود. طعم آن از موتزارلا قوی تر و بافت آن سفت تر است و مزه اش در غذا کاملا حس می شود. دیر ذوب می شود و خام و پخته سرو می شود.

پنیر فتا:

فتا در یونانی به معنی ورقه شده یا اسلایس است. پنیر سفید و بسیار شبیه لیقوان خودمان، اما کم نمک تر. در ایران برای صبحانه استفاده می شود، اما در انواع غذا، سالاد و دسر مانند سالاد یونانی کاربرد دارد. در گذشته نوع باکیفیت تر آن با نام پنیر بلغاری به ایران وارد می شد. فتا مانند پنیر لیقوان از شیر گوسفند تهیه می شود، البته گاهی فتا از ترکیب شیر گوسفند و بز تهیه می شود که در این صورت بوی قوی تری دارد.

پنیر توفو:

توفو یا پنیر سویا، پنیری اصالتا شرقی است که بین گیاهخواران و علاقه مندان به غذاهای خاور دور بسیار محبوب است. توفو از شیر سویا به دست می آید و خواص منحصربفردش مانند دفع سموم بدن و کاهش وزن بسیار مشهور است. توفو نمک ندارد، به همین دلیل از آن در تهیه سالاد و انواع غذا های شیرین استفاده می شود. پنیر توفو را می توان در روغن سرخ کرد، بدون اینکه شکل خود را از دست بدهد و پس از غلتاندن در سبزیجات خردشده یا کنجد، در غذا یا به تنهایی استفاده کرد.

پنیر اسرم:

نام این پنیر که بافتی نیمه نرم، کره ای و رنگ زرد کمرنگ دارد، از صومعه ای در دانمارک گرفته شده است. اسرم شباهت زیادی به بوترکیزه دارد و با بافتی کره ای و سوراخ های ریزی که دارد در تهیه انواع خوراک کاربرد دارد. تولید این پنیر به اواسط قرن ۱۶ میلادی برمی گردد و همراه danblu یا بلوچیز دانمارکی، معروف ترین پنیرهای این کشور هستند.

پنیر چدار:

معروف ترین پنیر انگلیسی که تولید آن به قرن ۱۲ و روستایی به همین نام بازمی گردد. چدار، پنیری سفت با رنگ زرد مایل به سفید است، اما انواع آن که نرم تر است و رنگ زردتر یا سفیدتری دارند هم تولید می شود. چدار در انگلستان اولین پنیر پرمصرف و در آمریکا بعد از موتزارلا دومین پنیر پرمصرف است. کاربرد این پنیر معمولا در تهیه انواع ساندویچ مانند همبرگر است. این پنیر سفت است و طعمی قوی دارد که در غذا کاملا مشخص است. برای خرید پنیر چدار صباح اینجا کلیک کنید.

بلوچیز:

نامی کلی، به هر نوع پنیرآبی بلو چیز گفته می شود. این پنیر در بسیاری از کشورها تولید می شود، اما در هر کشور نام مخصوص به خود را دارد و از نظر طعم و بافت کمی متفاوت است. بلوچیز در ایالات متحده استیلتون، در اسپانیا گورگونزولا و کالابراس و در فرانسه روکفور نامیده می شود و یکی از بهترین پنیرها برای تهیه سس سالاد است. بلوچیز با انواع شیر و به کمک نوعی کپک آبی رنگ که از خانواده پنی سیلین هاست به دست می آید. استفاده بلوچیز بیشتر در انواع سالاد، پیش غذا و ساندویچ است.

پنیر کممبر:

نوعی پنیر نیمه نرم فرانسوی که در منطقه ای به همین نام تولید می شود و به پنیر عشق نیز معروف است. کممبر بویی قوی و طعمی تیز دارد و برای خوردن آن باید پنیرخور حرفه ای باشید. کممبر برای صبحانه و استفاده در انواع اردور و ساندویچ کاربرد دارد و کنار انگور ترکیبی بی نظیر می شود. گفته می شود ایده نقاشی معروف «تداوم حافظه» سالوادور دالی که ساعت هایی در حال ذوب شدن را به تصویر کشیده، با دیدن پنیر کممبر در حال ذوب شدن به ذهن دالی خطور کرده است.

پنیر هالومی:

نوعی پنیر که در بازار ایران هم در دسترس است. این پنیر نیمه سفت تحمل بالایی در برابر حرارت دارد و می توان آن را کباب یا سرخ کرد. به همین دلیل به پنیر کبابی هم معروف است.

پنیر ریو:

نوعی پنیر کم نمک که به تازگی وارد بازار شده است. ریو مانند پنیر خانگی است و در تهیه غذا هم کاربرد دارد.

پنیر بوترکیزه یا بوتوکیزه:

پنیری نیمه سفت که اصالت آلمانی دارد. پوششی قرمز رنگ دارد و رنگ خود پنیر زرد کمرنگ است. بوترکیزه به معنی پنیر کره ای است و از شیر گاو به دست می آید. بافت نرم و رنگ ملایمش بوترکیزه را به یکی از بهترین انتخاب ها برای تهیه سوفله تبدیل کرده است. علاوه بر این بوترکیزه برای مصرف در تهیه انواع غذاهای گرم و سرد، سالاد و غذاهای گوشتی مصرف می شود.

7 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --