ویروس کرونا و اهمیت استفاده از ماسک برای کودکان

ماسک برای کودکان

ویروس کرونا و اهمیت استفاده از ماسک برای کودکان

ویروس کرونا و اهمیت استفاده از ماسک برای کودکان 1024 680 لبنیات صباح

از آنجایی که کودکان نیز ممکن است به ویروس کرونا آلوده شوند و دیگران را هم آلوده کنند، اهمیت استفاه از ماسک برای آنان بسیار زیاد است. با زدن ماسک در اماکن عمومی، حتی در صورتی که کودک شما علائمی نشان نمی‌دهد می‌شود از ابتلا به ویروس کووید 19 جلوگیری کرد. در ادامه نکات مهمی را که کارشناسان سازمان جهانی یونیسف در خصوص زدن ماسک برای کودکان مطرح کرده‌اند می‌‌خوانیم.

نحوه عملکرد ماسک در پیشگیری از ویروس کرونا چگونه است؟

کووید-19 از طریق قطرات تنفسی که افراد هنگام صحبت کردن، آواز خواندن، سرفه یا عطسه تولید می‌کنند، پخش می‌شود. افراد می‌تواندد بدون اینکه علائمی از خود نشان دهند نیز به ویروس مبتلا شده و متوجه آن نباشند. ماسک قطرات تنفسی را جذب کرده و مانع از انتقال آنها به دیگران میشود. ماسک ها همچنین می‌توانند در برابر استنشاق قطرات و باکتری‌های از افراد محافظت کنند.

کودکان چه زمانی بهتر است ماسک بزنند؟

اینکه آیا لازم است کودک شما ماسک بزند یا خیر، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل مواردی نظیر سن و توانایی استفاده ایمن از ماسک هستند. برخی از کشورها به دلیل نداشتن تجهیزات و ماسک کافی برای تمامی افراد بهتر است طبق دستورالعمل‌های محلی و مقامات کشور خود عمل کنند.

ماسک برای کودکان

ماسک برای کودکان زیر 5 سال

طبق توصیه WHO (سازمان جهانی بهداشت) به طور کلی کودکان 5 ساله و کمتر از آن،نباید از ماسک استفاده کنند. این توصیه بر اساس در نظر گرفتن ایمنی و صلاح کلی کودکان خردسال است. البته در برخی از کشورها درستورالعمل‌های محلی وجود داشته که استفاده از ماسک رار برای کودکان زیر 5 سال ضروری دانسته اند. به عنوان مثال اگر کودک از نظر جسمی به فرد مبتلا نزدیک است بهتر است تحت نظارت شما از ماسک استفاده کند.

ماسک برای کودکان 6 تا 11 سال

عواملی که شما باید با توجه به آنها تصمیم بگیرید که آیا کودک 6 تا 11 سال شما لازم است از ماسک استفاده کند یا خیر موارد زیر هستند:

  • اگر کووید در منطقه شما بسیار شایع است.
  • تگر کودک شما قادر است با خیال راحت و به شیوه ای صحیح از ماسک استفاده کند.
  • اگر به ماسک دسترسی دارید و یا می‌توانید آنها را شسته و تعویض کنید.
  • اگر این امکان وجود دارد که یک بزرگسال بتواند بر کودک نظارت داشته باشد.
  • اگر کودک شما می‌تواند نحوه زدن و برداشتن ماسک را بیاموزد.
  • اگر فرزند شما با افراد دیگری که در معرض خطر بالای ابتلا به یک بیماری هستند تعامل دارد؛ مانند افراد مسن.

همچنان باید تاثیر بسیار زیادی را که ماسک زدن بر یادگیری و رشد روانی- اجتماعی فرزندتان دارد را در نظر بگیرید. در این مورد می‌توانید از مشاوران و پزشکان کمک و مشورت بگیرید.

ماسک برای کودکان بالای 12 سال

کودکان بالای 12 سال باید همانند بزرگسالان از ماسک استفاده کنند. این بدان معناست که اگر در منطقه شما ویروس کرونا شیوع بالایی دارد، کودکان باید در همه مکان های عمومی ماسک بزنند. در مواقعی که کودکان در خانه هستند و فرد مبتلایی در خانه نیست یا در صورتی که می‌توانند فاصله یک متری را  از سایر افراد حفظ کنند، نیازی به پوشیدن ماسک نیست.

انواع مختلف ماسک برای کودکان

ماسک های پارچه ای

ماسک های پارچه ای یا همان ماسک های غیرپزشکی، معمولا از جنس پنبه هستند. این ماسک ها در مدل‌های مختلفی وجود داشته و قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. سازمان جهانی بهداشت توصیه میکند که اکثر افراد از جمله کودکان از این نوع ماسک ها استفاده کنند. ماسک های پارچه ای را باید روزانه و بعد از هر بار استفاده در آب داغ با صابون و یا مواد شوينده شست. قبل از استفاده مجدد بهتر است ماسک کاملا خشک شده باشد.

ماسک های پزشکی

ماسک های پزشکی که با عنوان ماسک های جراحی نیز شناخته می‌شوند، معمولا سه لایه هستند و برای مراقبت های بهداشتی طراحی شده اند. در ابتدای همه گیری کرونا و به دلیل کمبود ماسک های سه لایه در جهان، سازمان بهداشت جهانی توصیه داشت تا فقط افراد خاصی از این نوع ماسک استفاده کنند. این ماسک ها قابل شستشو و استفاده مجدد نبوده باید پس از 8 ساعت استفاده مداوم، دور انداخته شوند.

بیماری کرونا در جهان زندگی افراد بسیاری را بهم ریخته و باعث استرس، اضطراب و اندوه افراد بسیاری شده است. قابل درک است که ماسک ممکن است این احساسات را در کودکان به میزان بیشتری بر بی انگیزد. مخصوصا برای کودکان کوچکتر، استفاده از ماسک ممکن است گیج کننده باشد. به همین دلیل مهم است که والدین بتوانند آموزش های صحیح را به کودکان داده و در عین حال سعی کنند آنان را از استرس دور نگه دارند.

2 دیدگاه
  • دختر من اصلا از ماسک خوشش نمیاد نمیدونم چیکارش کنم برای همین کمتر میبرمش مکان های پرجمعیت مثل مترو و اتوبوس

  • من شنیدم ماسک برای بچه ها خوب نیست، ولی کاش همه بزرگا ماسک بزنن تا زودتر تموم بشه این قضیه کرونا

-- بارگیری کد امنیتی --