کاهش وزن سریع! آیا واقعیت دارد؟

کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع! آیا واقعیت دارد؟

کاهش وزن سریع! آیا واقعیت دارد؟ 626 417 لبنیات صباح

10 کیلو کاهش وزن در 10 روز! آیا واقعیت دارد؟ کاهش وزن سریع : در زندگی امروزه، شاید خیلی با جملات زیر در خصوص لاغری برخورد کرده باشید.

هر چقدر می‌خواهید بخورید – و هنوز هم‌وزن خود را کاهش دهید! روزی یک لباس با سایز کوچک‌تر بپوشید!

در تبلیغات کاهش وزن سریع می‌تواند سریع و آسان باشد اما آیا این عبارات واقعاً درست است؟ اگر هم درست باشد آیا روش صحیحی است؟

رژیم‌های غذایی زودبازده و سریع، مواد و مکمل‌های کاهش وزن را پیشنهاد می‌دهند که در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسید! فقط در ایالات متحده، مصرف‌کنندگان هرساله 33 میلیارد دلار برای محصولات کاهش وزن هزینه می‌کنند.

آیا واقعاً هیچ‌یک از این محصولات باعث کاهش سریع وزن می‌شوند؟ آیا آنها ایمن هستند؟ و خطرات ناشی از کاهش سریع چنین وزنی چیست؟ در این مقاله نگاهی به برخی ادعاهای سریع کاهش وزن و همچنین شواهد موجود می‌اندازیم.

کاهش وزن سریع

کاهش سریع وزن سریع چیست؟

بسیاری از بازاریان قول “کاهش سریع وزن” را می‌دهند و روش‌های مختلف با نام‌های متنوع را پیشروی شما قرار می‌دهند لذا طبقه‌بندی همه آنها دشوار است.

بیشتر برنامه‌های سریع کاهش وزن در این دسته‌ها قرار می‌گیرند:

رژیم‌های گرسنگی

رژیم موسوم به “سم‌زدایی” حاوی: آب، آب‌لیمو، شربت افرا و فلفل کاین. انواع مختلفی از این نوع رژیم حداقل از دهه 1950 وجود داشته است. این نوع رژیم با “سم‌زدایی” از طریق تنقیه ارتباط دارد.

قرص‌ها و مکمل‌های رژیمی

ده‌ها مکمل رژیم غذایی امروزی که ادعای تسریع در کاهش وزن را دارند. به‌طورکلی، این نوع قرص‌ها ادعا می‌کنند که جذب مواد مغذی را مسدود می‌کنند، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند یا چربی‌سوزی می‌کنند.

رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری (VLCD)

یک روش اثبات شده در کاهش وزن سریع، رژیم غذایی بسیار کم کالری تحت نظارت پزشکی (VLCD) است. بیشتر مواردی که در مورد کاهش سریع وزن شناخته می‌شود، ناشی از مطالعات افرادی است که این رژیم‌ها را دارند.

همچنین بخوانید :  نقش لبنیات بر سلامتی و ضرورت مصرف آن

کرم‌ها، دستگاه‌ها و معجون‌های عجیب‌وغریب

به نظر می‌رسد ایده‌های مشکوکی که به نام کاهش وزن سریع تبلیغ می‌شوند، پایانی ندارند. بیشتر روش‌های این دسته از رژیم‌ها ادعا دارند که می‌توانند جایگزین رژیم غذایی یا ورزش باشند.

آیا کاهش سریع وزن مؤثر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل‌های غذایی را تحت نظارت دارد و مجوز آن را می‌تواند صادر کند. بااین‌حال، مکمل‌های غذایی مانند غذاها به‌جای داروها رفتار می‌کنند.

FDA همچنین ادعاهای محصولات لاغری بدون نسخه را به طور کامل قبول ندارد لذا مجوزهای این نوع محصولات لاغری توسط سازمان FDA هرگز صادر نمی‌شود. برخلاف تولیدکنندگان دارو، سازندگان مکمل‌ها لازم نیست محصولات خود را قبل از فروش در بازار، بی‌خطر یا مؤثر نشان دهند. این بدان معنی است که مکمل‌های غذایی قبل از عرضه به بازار نیازی به تأیید FDA ندارند.

جدا از رژیم بسیار کم کالری و جراحی کاهش وزن، هیچ محصول، قرص یا رژیم دیگری برای کاهش سریع وزن اثبات نشده است. داروهای تجویزی برای کاهش وزن وجود دارد، اگرچه هیچ‌یک از آنها برای کاهش سریع وزن در نظر گرفته نشده است و می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

در هر برنامه کاهش وزن سریع، چیزی که چربی‌ها را می‌سوزاند یک قرص یا نوع غذا نیست. این کاهش قابل‌توجه کالری، همراه با ورزش باید صورت بگیرد.

خطرات کاهش سریع وزن چیست؟

کاهش سریع وزن باعث ایجاد خطرات جسمی در بدن می‌شود. خطرات جدی احتمالی عبارت‌اند از:

  • سنگ‌های صفراوی که در 12 تا 25 درصد از افراد در طی چندین ماه وزن زیادی کاهش می‌دهند رخ می‌دهد
  • کم‌آبی بدن که با نوشیدن مایعات فراوان می‌توان از آن جلوگیری کرد
  • سوءتغذیه، معمولاً به دلیل نخوردن کافی پروتئین برای هفته‌ها
  • عدم تعادل الکترولیت‌های بدن که بندرت می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد

سایر عوارض جانبی کاهش سریع وزن عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • تحریک‌پذیری
  • خستگی
  • سرگیجه
  • یبوست
  • بی‌نظمی قاعدگی
  • ریزش مو
  • آب رفتن عضله

خطرات ناشی از استفاده از روش‌های کاهش سریع وزن در درازمدت افزایش می‌یابد. خوردن یک رژیم غذایی بدون پروتئین بسیار خطرناک است.

همچنین بخوانید :  عوامل خشکی پوست و روش های پیشگیری و درمان آن

آیا کاهش وزن سریع همیشه ایده خوبی است؟

رژیم‌های لاغری سریع می‌توانند اثرات سوء داشته باشند، اما چاقی نیز همین‌طور است. به همین دلیل، رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری (VLCD) برای افرادی که دچار چاقی هستند (دارای شاخص توده بدنی یا BMI بزرگ‌تر از 30) برای کاهش وزن سریع برای یک هدف خاص مانند جراحی کاهش وزن، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد اما این تصمیم وابسته به وضعیت جسمانی و دستور دکتر است.

VLCD ها رژیم‌های تحت نظارت پزشکان هستند که چند هفته طول می‌کشد. وعده‌های غذایی از نظر تغذیه  متعادل ، اما گران هستند – که در واقع هزینه بالایی می‌تواند داشته باشد. VLCD ها با اطمینان در طی 12 هفته 15٪ تا 25٪ از وزن بدن را کاهش می‌دهند. این برای کسانی است که برنامه را به پایان می‌رسانند بر اساس نتایج بررسی‌ها،  25٪ تا نیمی از افراد برنامه را کامل نمی‌کنند.

وقتی رژیم متوقف شد و سریع اتفاق می‌افتد، وزن برمی‌گردد. برخی از کارشناسان بهترین روش را، اتخاذ رویکرد پایدارتر در مقایسه با رژیم‌های منظم کاهش وزن می‌دانند.

گرچه اکثر افرادی که به دنبال کاهش سریع وزن هستند، معمولاً این کار را به‌تنهایی انجام می‌دهند. غالباً، دستیابی به هدفی کوتاه‌مدت، مانند قراردادن در لباس، یا ظاهر زیبا در ساحل است.

گرسنگی کشیدن مطمئناً ایده خوبی نیست. اما اگر سالم هستید، یک دوره کوتاه محدودیت کالری به شدت صدمه‌ای به شما نمی‌زند. باید به پزشک خود بگویید که چه کاری انجام می‌دهید و حتماً پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید (70 تا 100 گرم در روز). یک مولتی‌ویتامین بخورید و غذاهای غنی از پتاسیم (گوجه‌فرنگی، پرتقال و موز) بخورید.

همچنین به یاد داشته باشید که رژیم‌های تصادفی به‌ندرت به شما کمک می‌کنند تا وزنی سالم و پایدار داشته باشید. پس مراقب خودتان باشید.