چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟

چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟

چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟

چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟ 626 469 لبنیات صباح

پوستی نرم و سالم داشتن پوستی سالم و نرم به عوامل مختلفی وابسته است که در این مقاله به عوامل غذایی مورد نیاز و تغذیه پوس از طریق آنها می پردازیم. چه نوع غذاهایی برای سلامتی پوست توصیه می شود؟

چگونه پوستی نرم و سالم داشته باشیم؟

دانه‌های کتان

این دانه‌های ریز قهوه‌ای سرشار از اسید آلفا – لینولنیک، نوعی اسید چرب امگا 3 است که در گیاهان یافت می‌شود. امگا 3 چربی‌هایی هستند که برای شما مفید هستند زیرا می‌توانند اثرات مضر اشعه ماورا بنفش، سیگارکشیدن و آلودگی را کاهش دهند. همچنین می‌توانند چین و چروک‌های پوست شما را کاهش دهند و خشکی پوست را بهبود ببخشند. روغن بذر کتان که از دانه‌های کتان فشرده ساخته می‌شود، باعث صاف شدن پوست می‌شود. سایر غذاهایی که سرشار از چربی‌های امگا 3 هستند دانه‌های چیا، دانه کدوتنبل، ماهی قزل‌آلا، ماهی‌تن آلبورا و ساردین هستند.

کیوی

آیا می‌دانید ویتامین C کیوی بیشتر از پرتقال است؟ کیوی ماده غذایی مفیدی برای سلامتی پوست است زیرا ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد سلول کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است از پوست در برابر آسیب UV محافظت کند، به تولید کلاژن کمک می‌کند و باعث رطوبت بیشتر پوست می‌شود. سایر منابع خوب ویتامین C عبارت‌اند از: توت سیاه، بلوبری، مرکبات، گواوا، فلفل قرمز، جعفری، توت‌فرنگی و کلم بروکلی.

آووکادوها

آووکادوها منابع خوبی از ویتامین C و E هستند که این دو مورد از آنتی اکسیدان‌های مهمی هستند که به محافظت از سلول در برابر آسیب کمک می‌کنند. آووکادو همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که برخی از مطالعات اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند به بهبود رنگ پوست کمک کند و آووکادو سرشار از چربی اشباع نشده است که (مانند سایر چربی‌ها و روغن‌ها) به بدن کمک می‌کند ویتامین‌های خاصی از جمله A ، D ، E و K را جذب کند.

کلم‌پیچ، اسفناج

با میل کردن کلم‌پیچ و اسفناج شما مقدار زیادی از ویتامین‌ها از جمله بسیاری از آنتی اکسیدان‌های مناسب پوست را دریافت خواهید کرد. برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در هفته دو تا سه وعده سبزیجات برگ تیره می‌خورند کمتر در معرض سرطان پوست قرار دارند.

همچنین بخوانید :  7 حقیقت حیرت آور تأثیر آب بر سلامتی

ماست

ماست نه‌تنها مملو از پروتئین است که آن را به یک میان وعده پرکننده تبدیل می‌کند، بلکه مملو از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها باکتری‌های زنده و دوستانه‌ای هستند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند، از جمله التهابی که باعث بدتر شدن شرایط پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس می‌شود. پروبیوتیک ها می‌توانند به افتادگی پوست و افزایش هیدراتاسیون پوست نیز کمک کنند. غذاهای دیگری که حاوی پروبیوتیک هستند کفیر، کومبوچا، و کلم ترش است.

چای سبز

برای صاف شدن پوست، سعی کنید یک فنجان قهوه را با چای سبز عوض کنید. چای سبز مملو از پلی فنول است، نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در برگ چای. پلی فنول ها به کاهش میزان سبوم (روغنی) که بدن شما تولید می‌کند کمک می‌کنند و برخی شواهد نشان می‌دهد این امر باعث می‌شود چای سبز گزینه مناسبی برای درمان آکنه باشد. چای سبز همچنین حاوی فلاونوئیدها است که به ترمیم DNA کمک می‌کند و حتی نشان داده می‌شود که باعث کاهش خطوط ریز می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد اگر مدت طولانی آن را در آب سرد فرو کنید، بیشترین میزان فلاونوئید را از بدن دریافت خواهید کرد.

آب بنوشید

آب یک روش آسان برای درخشش سالم پوست است، به‌خصوص اگر مستعد خشکی پوست باشید. ممکن است شنیده باشید که روزانه به 8 لیوان آب نیاز دارید، اما در مورد مقدار نوشیدن توصیه خاصی وجود ندارد چرا که مقداری آب نیز از غذا دریافت خواهید کرد. هندوانه، خیار و کرفس همگی دارای محتوای آب بالایی هستند.

روغن زیتون

هنگامی‌که روغن زیتون بخشی از یک رژیم غذایی منظم است، می‌تواند برای جلوگیری از التهاب بسیار مفید باشد. این امر ممکن است به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون باشد، برخی از آنها در حال مطالعه برای استفاده در محصولات مهارکننده اگزما و پسوریازیس هستند. از بین بیش از 200 نوع ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد، انواع اصلی آنتی‌اکسیدان موجود در روغن زیتون را فنل می‌نامند.

همچنین بخوانید :  9 نکته برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماهی روغنی

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 ماده‌ای ویتامین مانند است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می‌شود. CoQ10 به رشد سلول کمک می‌کند و با رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل‌های CoQ10 علاوه بر صاف کردن بافت کلی پوست، به کاهش خطوط و چین‌وچروک نیز کمک می‌کند. اما با شروع اواسط دهه 30 ، سطح CoQ10 شروع به کاهش می‌کند. یک رژیم غذایی ضعیف و پراسترس همچنین می‌تواند سطح CoQ10 را کاهش دهد. اما می‌توانید CoQ10 فراوانی در ماهیان آب سرد مانند شاه‌ماهی، ماهی آزاد و ماهی‌تن پیدا کنید.

هویج

برای انتخاب یک میان وعده، این سبزیجات سرشار از بتاکاروتن هستند که از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند. بتاکاروتن همان چیزی است که به گیاه رنگ نارنجی می‌بخشد و در میوه‌ها و سبزیجات دیگر مانند زردآلو، طالبی، انبه، پاپایا، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین یافت می‌شود. هویج همچنین منبع خوبی از منیزیم است که باعث شل شدن اعصاب و عضلات می‌شود. کمبود منیزیم می‌تواند به خواب کم منجر

آجیل

غذاهایی که سرشار از ویتامین E هستند – مانند بادام، بادام زمینی و فندق – برای مقابله با برخی از عوامل پیری زود هنگام پوست مفید هستند. ویتامین E این کار را با کمک به جلوگیری از تخریب کلاژن، که برای حمایت از پوست لازم است، انجام می‌دهد. ویتامین E همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب سلول ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

نکات بیشتر برای پوست بهتر

تغذیه مناسب به مراقبت از بدن از داخل و خارج کمک می‌کند. اما پوست عالی بیش از آنچه می‌خورید وجود دارد. حتماً یک خواب کامل شبانه داشته باشید، از کرم ضد آفتاب با طیف وسیعی از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، از نظر جسمی فعال باشید، استرس را کنترل کنید و سیگار نکشید. این عادات سبک زندگی سالم، پوست شما را درخشان می‌کند و حفظ می‌کند. و اگر مشکل پوستی یا نگرانی خاصی دارید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.