پنیر خامه ای و همه چیز درباره آن

پنیر خامه ای

پنیر خامه ای و همه چیز درباره آن

پنیر خامه ای و همه چیز درباره آن 1024 680 لبنیات صباح

تا به حال به این فکر کرده اید که پنیر خامه ای چطور می‌تواند تا این اندازه مغذی، نرم و خوش طعم باشد؟ برای پاسخ به این سوال جای درستی را انتخاب کرده اید. این پنیر خوش طعم با بافت بسیار نرمی که دارد به راحتی روی نان پخش شده و به خاطر کم نمک بودن، علاوه بر صبحانه در بسیاری از پیش غذاها و دسرها استفاده می‌شود. پنیر خامه ای مانند سایر لبنیات سرشار از کلسیم، فسفر و پروتئین است. اگر می خواهید درباره خواص، طرز تهیه و کاربردهای این پنیر خوش طعم بیشتر بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پنیر خامه ای چیست؟

پنیر خامه ای یک پنیر نرم و با طعم ملایم است که از شیر گاو و خامه تهیه می‌شود. لطافت، طعم دلپذیر و بافت نرم آن، این پنیر را تبدیل به یک خوراکی کاربردی در آشپزی و شیرینی پزی کرده است. از آنجا که پنیر خامه ای از ترکیب خامه و شیر تهیه می شود، چربی نسبتا بالایی دارد. این پنیر طعمی ملایم دارد و از آن در تهیه دسرهای خوش طعم با ترکیب میوه ها و اسانس های مختلف استفاده می‌شود. امروزه کاربردهای این پنیر بیش از هر زمان دیگری در صنعت آشپزی و تهیه غذاهای مختلف مشاهده می‌شود. داشتن طعم خاص و بافت منحصربه‌فرد موجب می‌شود تا به راحتی در کنار طعم های قرار بگیرد.

پنیر خامه ای چطور تهیه می شود؟

طرز تهیه پنیر خامه ای در کارخانه به این صورت است که خامه و شیر در ابتدا برای از بین رفتن باکتری ها پاستوریزه می‌شوند. بعد از این مرحله، اسید لاکتیک اضافه شده که موجب نرم شدن پنیر می‌شود. با اضافه شدن اسید لاکتیک، ذرات چربی شیر به ذرات کوچک تر و یکنواخت تر تجزیه شده و محصولی صاف و یکدست ایجاد می شود. در ادامه مواد افزودنی دیگری نیز به محصول به دست آمده اضافه می شود تا غلظتش افزایش یابد.

تهیه پنیر به روش اولترافیلتراسیون (UF)

روش دیگری که در تهیه پنیر از آن استفاده می شود تولید به روش اولترافیلتراسیون (UF) است. در روش سنتی پنیر به صورت انعقادی تولید می‌شود؛ به این صورت که با اضافه شدن مایه پنیر به شیر، کازیین محلول در شیر به صورت نامحلول درآمده و رسوب می‌کند. رسوب کازیین همان پنیر است که آبگیری می‌شود و در نهایت به آن نمک اضافه می‌شود.

در طرز تهیه پنیر خامه ای به روش اولترافیلتراسیون، ابتدا شیر از صافی های به نام صافی غشایی عبور داده می‌شود و پروتئین های محلول و نامحلول در شیر، پشت صافی ها مانده و به این ترتیب شیر کم‌کم غلیظ می‌شود. در این مرحله با افزودن آنزیم، بدون جدا شدن پروتئین‌های محلول در آب شیر لخته‌های پنیر تشکیل می‌شوند. در روش سنتی این مرحله با جدا شدن پروتئین از آب شیر همراه است، بنابراین ارزش غذایی پنیر خامه ای که به روش اولترافیلتراسیون تهیه می‌شود بسیار بیشتر از پنیرهای معمولی است. به دلیل عبور نکردن چربی‌ها از صافی، این پنیر چربی بیشتری نیز دارد و راحت‌تر روی نان پخش می‌شود. پنیرهای تهیه شده در این روش به دلیل پاستوریزه شدن، از لحاظ بهداشتی نیز به به مراتب بهتر از پنیرهای سنتی هستند.

پنیر خامه ای صباح

ارزش غذایی پنیر خامه ای

انواع مختلفی از این پنیر در بازار وجود دارد که ارزش غذایی هر پنیر در برندهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی ۱ اونس (۲۸ گرم) پنیر خامه ای معمولی حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۹۹
  • پروتئین: ۲ گرم
  • چربی: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • ویتامین A: حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن

پنیر خامه ای بسیار پر چرب است و همانطور که مشاهده کردید یک قاشق غذاخوری پنیر خامه ای چیزی حدود 100 کالری دارد. این پنیر حاوی کربوهیدرات و پروتئین بوده و منبع خوبی برای دریافت ویتامین A  و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است.

کاربردهای پنیر خامه ای در آشپزی

  • می‌توانید پنیر خامه‌ای را با چند قاشق غذاخوری پیازچه تازه خرد شده مخلوط کنید تا یک فیلینگ خوشمزه برای املت داشته باشید.
  • مخلوط قبلی را به یک تابه با تخم‌مرغ های همزده اضافه کنید و از یک صبحانه ساده و سریع لذت ببرید.
  • همانطور که می‌دانید از این پنیر در درست کردن چیزکیک استفاده می‌شود، اما برای داشتن یک دسر متفاوت می‌توانید پنیر را با کمپوتی از میوه‌های مختلف مانند انواع توت‌ها مخلوط کنید.
  • پنیر خامه‌ای اغلب روی نان‌های مختلف مانند شیرینی و  کراکر پخش می‌شود و همچنین از آن می‌توان به عنوان دیپ با سالاد، چیپس و خوراکی‌های مشابه استفاده کرد.
  • از پنیر خامه ای همچنین می‌توان برای غلظت بخشیدن به سس ها و دسرها استفاده کرد. گاهی اوقات از این پنیر به جای کره هنگام تهیه کیک و کوکی نسز استفاده می‌شود.
  • این نوع پنیر را همچنین می‌توان به جای کره یا روغن زیتون در تهیه پوره سیب زمینی یا سوشی استفاده کرد.

فواید پنیر خامه ای چیست؟

پنیر خامه ای گذشته از طعم دلپذیر و کاربردهایی که در آشپزی و تهیه کیک و دسر داشته فواید ارزشمندی نیز برای سلامتی بدن انسان دارد. از فواید پنیر خامه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنیر خامه ای حاوی ویتامین A

پنیر خامه ای حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. همانطور که گفتیم فقط ۱ اونس (۲۸ گرم) از آن حاوی ۸۷ میلی گرم ویتامین A است. بنابراین مصرف ۲۸ گرم از این نوع پنیر، ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. این ویتامین محلول در چربی است و به ویژه برای بهبود قدرت بینایی اهمیت دارد. در کنار این فواید، ویتامین A از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کرده و از بسیاری از بافت ها مانند پوست، ریه و روده محافظت می‌کند.

منبع آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن

این پنیر منبع بسیاری از آنتی اکسیدان ها است. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر مولکول های ناپایداری که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند دفاع می کند. پنیر خامه ای حاوی مقدار کمی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکزانتین است. این آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

حاوی لاکتوز کمتر نسبت به سایر لبنیات

لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست یافت می شود. با وجود این که این قند طبیعی است اما برخی از افراد قادر به هضم آن نیستند. به این حالت عدم تحمل لاکتوز گفته می شود و می تواند علائمی مانند نفخ، تجمع گاز در معده و اسهال ایجاد کند. کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز را دارند از مصرف فرآورده‌های لبنی پرهیز می‌کنند اما با این وجود، تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر این افراد می توانند تا ۱۲ گرم لاکتوز را در هر وعده غذایی تحمل کنند. از آنجا که پنیر خامه ای حاوی کمتر از ۲ گرم لاکتوز در هر اونس (۲۸ گرم) است، بنابراین تمام افراد می‌توانند با خیال راحت این پنیر را استفاده کنند.

پنیر خامه ای در آشپزی

روش نگهداری پنیر خامه‌ ای

پنیر خامه ای در بسته را می‌توان تا پایان تاریخ انقضا در یخچال نگهداری کرد. در صورتی که ظرف پنیر خامه ای باز شده باشد بهتر است آن را در بسته در یخچال قرار داده و ظرف 10 روز استفاده نمایید. هرگز پنیر خامه‌ای را بیش از سه ساعت در دمای اتاق نگه ندارید چرا که ممکن است فاسد شده و باعث بیماری شود. در صورتی که برای مدت طولانی قصد استفاده از پنیر را ندارید، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید. اما باید بدانید با فریز کزدن پنیر خامه‌ای بافت پنیر تغییر کرده و دانه دانه می‌شود. از پنیر یخ‌زده می‌توان در پخت غذا استفاده کرد اما به دلیل تغییر بافت ممکن است دیگر علاقه‌ای به مصرف مستقیم آن روی نان و یا شیرینی نداشته باشد. توجه داشته باشید که در فرایند فریز کردن پنیر آن را داخل ظرف دربسته گذاشته و برای باز شدن یخ پنیر آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید.

با طرز تهیه پنیر خامه ای، کاربردها و فواید آن آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم که پنیر خامه ای علاوه بر داشتن کاربردهای فراوان در آشپزی و تهیه دسرها، برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است. برای خرید پنیر صباح ، بعد از مشاهده انواع پنیرها در سایت می‌توانید پنیر دلخواهتان را تهیه و در غذاها و شیرینی‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرده و لذت ببرید.

2 دیدگاه
  • دخترم عاشقه پنیر خامه ای مایورکا صباحه
    قرعه کشی هم شرکت کرد برنده نشد متاسفانه
    کاش برای ما که مشتری دائمتون هستیم و خرید میکنیم ازتون یه جایزه بزارید که ببریم

  • چه خوب که توضیح دادین
    علت کپک زدن پنیر خامه ای رو نمیدونستم از این به بعد فریزش میکنم

-- بارگیری کد امنیتی --