لبنیات و چند نکته حیاتی در دوران آلودگی هوا برای حفظ سلامتی

لبنیات و چند نکته حیاتی در دوران آلودگی هوا برای حفظ سلامتی

لبنیات و چند نکته حیاتی در دوران آلودگی هوا برای حفظ سلامتی 626 414 لبنیات صباح

مصرف لبنیات در دوران آلودگی هوا : آلودگی پایان ناپذیر هوا در تهران و کلانشهرهای ایران چیز جدیدی نیست. تعداد زیادی اتومبیل و موتور سیکلت با آلایندگی بالا ، کامیون های فرسوده، وسایل نقلیه سنگین با استانداردهای ضعیف که بیشتر با موتورهای دیزلی از یک سو کار می کنند و صنایع آلاینده واقع در حومه پایتخت از طرف دیگر از مهمترین دلایل آلودگی شدید هوا در تهران است.

تهرانی هایی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوا بهتری را تجربه کنند ، در روزهای سرد ، خشک و بی باران پاییز و زمستان با بدترین کابوس خود روبرو می شوند.

به عنوان شهروندان مسئول ، وظیفه ما است که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ، انجام آزمایش های بازرسی از وسایل نقلیه یا حتی کاشت درخت در جلوی خانه های خود ، راه حلی برای بدتر شدن آلودگی هوا پیدا کنیم.

مصرف لبنیات در دوران آلودگی هوا

اما ما همچنین مسئول سلامتی خود هستیم. چگونه می توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ ما به شما کمک می کنیم. در این مقاله کوتاه با چند نکته مهم و حیاتی برای مقابله با مشکلات آلودگی هوا و رژیم غذایی مناسب در این دوران آشنا می شویم.

 

تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا

مصرف لبنیات در دوران آلودگی هوا

آنتی اکسیدان ها را تا جایی که می توانید ذخیره کنید!

آنتی اکسیدان ها حاوی سلنیوم هستند و بتاکاروتن بهترین دوستان شما در طول روزهای آلودگی خواهد بود.

  • طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل دلمه ای ، اسفناج ، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن است.
  • سلنیوم در غذاهای دریایی ، مرغ ، نان ، آجیل و غلات کامل یافت می شود.

غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند ، بهترین دشمن رادیکال های آزاد هستند.

اما رادیکال های آزاد چیست؟ رادیکال های آزاد مولکول های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی هنگام ورزش و بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کنند.

همچنین بخوانید :  پنیر لبنه صباح و خواص آن

با این حال بدن شما همچنین می تواند در معرض رادیکال های آزاد از منابع مختلف محیطی مانند دود سیگار ، آلودگی هوا و نور خورشید قرار گیرد.

آنها می توانند باعث “استرس اکسیداتیو” شوند ، فرایندی که می تواند باعث آسیب سلول شود. تصور می شود که استرس اکسیداتیو در انواع بیماری ها از جمله سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، آلزایمر ، پارکینسون و بیماری های چشم مانند آب مروارید و تخریب ماکولای وابسته به سن نقش دارد.

ویتامین های C و E بهترین ویتامین ها در آلودگی هوا

خوردن کرفس ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، لیمو شیرین ، پرتقال ، نارنگی و کاهو را در هر کجا که هستید ، داخل ماشین ، خانه یا دفتر فراموش نکنید!

این خوردنی ها غنی از ویتامین C هستند و طبق مطالعات چنین غذاهایی اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش می دهند.

ویتامین E را می توانید در جوانه گندم ، روغن نباتی ، گردو ، بادام ، زیتون و سبزیجات دارای برگ های سبز پیدا کنید. شیر ، کره و زرده نیز منابع خوبی برای ویتامین E هستند.

یک سیب در روز سمیت سرب را دور نگه می دارد!

روزانه یک سیب بخورید و پکتین آن از شما در برابر مسمومیت با سرب در هوا محافظت می کند!

لبنیات را فراموش نکنید!

در زمان آلودگی هوا ، شیر ، ماست و سایر لبنیات را تا آنجا که می توانید مصرف کنید. آنها حاوی فسفر ، منیزیم و کلسیم هستند که به شما کمک می کنند تا با اثرات آلودگی هوا بر بدن خود مقابله کنید.

پروتئین موجود در شیر می تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند ، که می تواند مانع جذب سرب در بدن و همچنین خارج شدن آن از بدن شود.

کلسیم و آهن دوز جذب شده سرب را کاهش می دهند و از این طریق از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کنند.

همچنین بخوانید :  آنفلوآنزا و سرماخوردگی و روش درمان آن

سیر و پیاز دوستان بد بو شما هستند!

سیر و پیاز به شما در حفظ سلامت ریه ها کمک می کنند. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی قدرتمند در بدن عمل می کند و می تواند به از بین بردن عفونت های تنفسی که می تواند ریه های شما را مسدود کند ، کمک کند.

غذای فست فود ممنوع!

غذای فست فودی تمام تلاش شما برای محافظت در برابر آسیب های آلودگی هوا را نفی می کند. این مواد غذایی را با لبنیات و سبزیجات جایگزین کنید تا سلامت شما بهبود یابد.