محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از شش ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا 626 626 لبنیات صباح

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا : ریه‌ها ما را زنده نگه می‌دارند و در بیشتر موارد، نیازی نیست که درباره عملکرد آنها فکر کنیم. به همین دلیل اهمیت‌دادن به‌سلامت ریه مهم است.

بدن شما دارای یک سیستم دفاعی طبیعی است که برای محافظت از ریه‌ها، حفظ آلودگی و میکروب‌ها طراحی شده است. اما موارد مهمی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی انجام دهید. در اینجا چند روش برای سلامت ریه‌ها آورده شده است.

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

سیگار نکشید

استعمال دخانیات دلیل اصلی سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی است که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. دود سیگار می‌تواند مجاری هوا را باریک کرده و تنفس را دشوارتر کند. این باعث التهاب مزمن یا تورم در ریه می‌شود که می‌تواند منجر به برونشیت مزمن شود. با گذشت زمان دود سیگار بافت ریه را از بین می‌برد و ممکن است تغییراتی را ایجاد کند که به سرطان تبدیل می‌شوند. اگر سیگار می‌کشید، هرگز برای بهره‌مندی از ترک سیگار دیر نیست.

از قرارگرفتن در معرض آلاینده‌های داخلی که می‌توانند به ریه‌های شما آسیب برسانند، خودداری کنید. دود سیگار، مواد شیمیایی در خانه و محل کار و رادون می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری ریه شود. خانه و اتومبیل خود را عاری از دود نگه دارید. خانه خود را از نظر رادون آزمایش کنید. در روزهای بد هوا از ورزش در فضای باز خودداری کنید و اگر نگران هستید که ممکن است چیزی در خانه، مدرسه یا محل کار شما را بیمار کند با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا در فضای باز را به حداقل برسانید

کیفیت هوا در خارج از روز ممکن است متفاوت باشد و در این مواقع تنفس ناسالم است. دانستن اینکه آلودگی هوای خارج چگونه بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد و راهکارهای مفید برای به حداقل رساندن قرارگرفتن در معرض طولانی‌مدت می‌تواند به شما و خانواده‌تان کمک کند. تغییرات آب‌وهوا و بلایای طبیعی نیز می‌توانند به طور مستقیم بر سلامت ریه تأثیر بگذارند.

همچنین بخوانید :  راه‌های شگفت‌آور برای کاهش چین‌وچروک پوست صورت

جلوگیری از عفونت

سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دیگر گاهی اوقات بسیار جدی می‌شود. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود انجام دهید:

دستان خود را اغلب با آب و صابون بشویید. در صورت عدم امکان شستشو، پاک‌کننده‌های حاوی الکل جایگزین خوبی هستند.

در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و کرونا از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌کند.

بهداشت دهان و دندان می‌تواند شما را از میکروب‌های موجود در دهان محافظت کرده و منجر به عفونت شود. حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید و حداقل هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید.

هرسال واکسیناسیون آنفلوانزا انجام دهید. با ارائه‌دهنده پزشک خانوادگی خود صحبت کنید تا ببینید آیا واکسن ذات‌الریه برای شما مناسب است یا خیر.

اگر بیمار هستید، آن را برای خود نگه دارید! با فاصله‌گرفتن از اطرافیان از جمله عزیزانتان محافظت کنید. تا وقتی‌که حالتان بهتر شود از محل کار یا مدرسه در خانه بمانید.

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

چک آپ های منظم انجام دهید

معاینات منظم به شما در پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند، حتی وقتی احساس خوبی دارید. این امر خصوصاً در مورد بیماری‌های ریوی صدق می‌کند که گاهی تا جدی شدن قابل تشخیص نیستند. در طی یک چکاپ، پزشک شما به تنفس گوش می‌دهد و به نگرانی‌های شما گوش می‌دهد. اگر به بیمه درمانی نیاز دارید به شما اطلاع می‌دهد و شما را از وضعیت سلامتی ریوی‌تان مطلع می‌کند.

محافظت از ریه ها در مقابل آلودگی هوا

ورزش

چه جوان باشید، چه پیر، لاغر یا بزرگ، دارای تناسب‌اندام یا با بیماری مزمن یا ناتوانی زندگی می‌کنید، فعالیت بدنی می‌تواند به‌سلامت ریه‌ها کمک کند.

مراقب ریه‌های خود باشید.

تغذیه مناسب نیز می تواند به سلامت و محافظت ریه های شما در دوران آلودگی هوا کمک کند به ویژه مصرف لبنیات. در این مقاله می توانید با خودردنی های مهم در زمان آلودگی هوا جهت حفظ سلامتی  آشنا شوید.

همچنین بخوانید :  شیر و خواص آن برای سلامتی