لبنیات برای کودکان

لبنیات برای کودکان

لبنیات برای کودکان

لبنیات برای کودکان 1024 576 لبنیات صباح | تولید کننده محصولات لبنی | شیر | پنیر | ماست | دوغ | پنیر خامه ای

مصرف لبنیات برای کودکان از جمله نوشیدن شیر فواید بسیار زیادی برای رشد و سلامتی کودکان بهمراه دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که افزودن ۱ لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب ۵ درصد افزایش در سرعت راه رفتن و ۲۵ درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگ‌سالی می‌شود.

ضرورت مصرف شیر و لبنیات برای کودکان

عادت دادن کودکان به نوشیدن شیر، فواید ماندگاری از جمله بهبود و تقویت توانایی جسمی و حفظ تعادل در دوران میانسالی و سالمندی دارد.

محققان انگلیسی در مطالعه ای که انجام دادند، عادات تغذیه ای دوران کودکی بیش از ۱۵۰۰ مرد ۶۲ تا ۸۶ ساله را  بررسی کردند. آنها تاثیر رژیم غذایی به ویژه مصرف شیر، پروتئین، کلسیم و چربی در دوران کودکی را بر توانایی جسمی و قدرت تحرک آنها از جمله  توانایی پیاده روی، دراز و نشست و آزمون های تعادل در زمان فعلی مطالعه نمودند.

لبنیات برای کودکان

نتایج نشان داد که دریافت کلسیم، پروتئین و شیر در دوران کودکی موجب بهبود قابل توجه در توانایی جسمی و حرکتی در دوران بزرگسالی می شود.
 همچنین مشخص شد که عادات غذایی خوب در دوران کودکی مانند نوشیدن شیر و خوردن صبحانه در دوران بزرگسالی نیز ادامه می یابند. نوشیدن شیر به ویژه در وعده صبحانه موجب تامین مواد مغذی حیاتی در طول روز می شود.
 شیر یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D بوده و هر لیوان آن حاوی ۸ گرم پروتئین با کیفیت بالا می باشد. بر اساس راهنمای رژیم غذایی تدوین شده در سال ۲۰۱۰ توصیه می شود که کودکان ۲ تا ۳ سال روزانه ۲ لیوان، کودکان ۴ تا ۸ سال ۲٫۵ لیوان و نوجوانان و بزرگسالان روزانه ۳ لیوان شیر بنوشند.

بهترین زمان برای نوشیدن شیر

 مدت زمان جذب و هضم شیر  توسط بدن حدود ۳ تا ۴ ساعت است به همین  بهترین زمان برای مصرف شیر,قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
همانگونه که گفته می شود آب مایع حیات است مصرف شیر نیز باعث سلامتی انسان می باشد.در قرآن کریم نیز از شیر به عنوان مناسبترین نوشیدنی یاد شده است.پزشکان نیز  مصرف روزانه شیر را برای تمام سنین بخصوص کودکان و نوجوانان توصیه می کنند.

ضرورت مصرف پنیر برای کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان فعالیت بسیاری بیشتری دارند ، به همین علت باید رژیم غذایی آنها تامین کننده ی انرژی مصرفی شان باشد. اگر شما نیز کودکی بد غذا دارید که نسبت به خوردن پروتئین هایی مانند گوشت ماهی و دیگر گوشت ها تمایلی نشان نمی دهد ، از پنیر استفاده کنید.

پنیر یک جایگزین فوق العاده برای گوشت، ماهی یا تخم مرغ می باشد. اگر فرزندتان یکی از این مواد غذایی را دوست ندارد می توانید پنیر را جایگزین آن کنید. پنیر برای رشد کودکان لازم است.
این ماده غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و حتماً باید در برنامه غذایی کودکان باشد. معمولاً بچه ها پنیر را دوست دارند و این، کار را ساده تر می کند.
خوردن پنیر پرزهای کوچک چشایی بچه ها را تحریک کرده و مواد مغذی مورد نیازشان را تامین می کند. با ما باشید تا بیشتر با جایگاه پنیر در برنامه غذایی کودکان آشنا شوید.

از مغذی ترین مواد غذایی

این روزها پا به هر سوپرمارکتی بگذارید با انواع پنیرهای مختلف و با عنوان های متنوع مواجه می شوید. در واقع این روزها برای هر ذائقه ای پنیری موجود است. اما با وجود این همه تنوع و مارک های متعدد پایه تهیه پنیر از شیر است.

پنیر از دلمه شدن و بستن شیر کامل یا شیری که چربی آن گرفته شده یا شیر کم چرب تهیه می شود آن هم با اضافه کردن کمی نمک و پنیرمایه.زمانی که پنیرمایه اثر می کند، کازئین که همان پروتئین شیر است دلمه می شود و این دلمه ها نیز حاوی کمابیش چربی هستند.

البته این چربی به میزان چربی موجود در شیر بستگی دارد. این شیر دلمه شده حاوی همان مواد معدنی و ویتامین های موجود در خود شیر می باشد. سپس با تکنیک های صنعتی پنیر مورد نظر تهیه می شود.

لبنیات برای کودکان

لبنیات برای کودکان

لبنیات برای کودکان

ویژگی های پنیر

از آنجایی که پنیر از شیر تهیه می شود همان ویژگی های مغذی شیر را دارد. در نتیجه پنیر نیز یک ماده غذایی ارزشمند است به خاطر اینکه سرشار از کلسیم می باشد که برای تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها، انعقاد خون، عملکرد قلب و انقباض عضلات موثر است.

از این گذشته پنیر سرشار از پروتئین، منیزیم و پتاسیم، ویتامین A وE، فسفر و سدیم می باشد. با وجود اینکه پنیر فاقد آهن و برخی از ویتامین ها مانند ویتامین C می باشد اما باز هم یک ماده غذایی کامل محسوب می شود.

می توان پنیر را از انواع شیرها تهیه و تولید کرد: شیر گاو استفاده بیشتری دارد اما در برخی محصولات از شیر بز، شیر میش یا ترکیبی از شیرهای مختلف استفاده می شود. معمولاً این شیرها به صورت شیر کامل، پاستوریزه، نیم چرب یا بدون چربی هستند.

لبنیات برای کودکان

پنیر نیز مانند گوشت، ماهی یا تخم مرغ حاوی پروتئین هایی است که برای بدن کودکان ضروری اند و بدن به تنهایی قادر به تولید آن ها نمی باشد.

توجه داشته باشید که همه پنیرها درصدی چربی دارند و برای بچه های کم سن و سال این چربی ها لازم است چون باعث هضم بهتر غذا در آنها می شود. مهر نزدیک است و تغذیه کودکان در مدرسه پر رنگ تر می شود.

توصیه می کنیم به جای اینکه کیف بچه ها را پر از انواع کیک ها و کلوچه ها و هله هوله های دیگری بکنید که نه مغذی هستند و نه انرژی بالایی به بچه می دهند ساندویچ نان و پنیر و گردو را دریابید .

می توانید برای فرزند دلبندتان سمبوسه پنیر نیز تهیه کنید. برای این کار به ۱ لیوان پنیر سفید، نصف لیوان مغز گردوی خردشده، نعنای خرد و نان لواش نیاز دارید. اول از همه پنیر را با مغز گردو و نعنای خردشده مخلوط کنید.

نان ها را به شکل مستطیل برش بزنید. مواد را داخل نان بریزید و به شکل سمبوسه بپیچید. سپس آن ها را در روغن سرخ کنید.

سمبوسه ها را داخل صافی یا آبکش بگذارید تا روغن آن گرفته شود. معمولاً بچه ها این سمبوسه ها را دوست دارند و راحت تر می خورند. در هر حال از هر ترفندی برای اضافه کردن پنیر به برنامه غذایی بچه ها استفاده کنید.