فواید اسفناج برای سلامتی

اسفناج و سلامتی بدن

فواید اسفناج برای سلامتی

فواید اسفناج برای سلامتی 626 417 لبنیات صباح

اسفناج ماده مغذی

فواید اسفناج برای سلامتی : اسفناج یک ستاره بزرگ در میان سبزیجات برگ سبز است. این غذای کم کالری پر از مواد مغذی است که از چند جهت برای بدن شما مفید است. از تقویت سیستم ایمنی بدن – دفاع بدن در برابر میکروب ها – تا کمک به قلب ، مزایای آن ممکن است شما را متعجب می کند.

اسفناج هیدراتاسیون را تقویت می کند

ممکن است فکر کنید نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها تنها راه تأمین آب است. اما غذا نیز می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. اسفناج یک سبزی است که تقریباً تمام آب آن است. در طول روز آن را به وعده های غذایی و میان وعده خود اضافه کنید تا مقدار H2O اضافی داشته باشد.

با اسنفاج اشتها را مهار کنید

مطالعات نشان می دهد که عصاره های تیلاکوئید از گیاهانی مانند اسفناج ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. این اتفاق می افتد زیرا آنها سطح هورمون گرسنگی را کاهش می دهند و هورمون هایی را افزایش می دهند که باعث احساس سیری می شوند. تیلاکوئیدها همچنین می توانند بعدا معده شما را خالی کنند.

اسفناج به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند

اسفناج دارای کلسیم ، منگنز و ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها مهم است. بدن شما همیشه در حال از بین بردن و بازسازی بافت استخوانی است. پوکی استخوان – وضعیتی که باعث ضعیف شدن استخوان ها و شکستن آن می شود – زمانی اتفاق می افتد که مقدار استخوان جدید جایگزین کافی از استخوان شکسته نشود. اگر در کل زندگی خود کلسیم کافی دریافت نکنید، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

اسفناج خطر کم خونی فقر آهن را کاهش می دهد

اسفناج منبع گیاهی آهن است، ماده معدنی مورد نیاز برای کمک به گلبول های قرمز خون برای رساندن اکسیژن به مناطق مختلف بدن شما. وقتی آهن شما خیلی کم است، دچار کم خونی فقر آهن می شوید. این شرایط ممکن است باعث ضعف، سرگیجه و مشکل تنفس شود.

اسفناج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اسفناج دارای ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین E و منیزیم است که از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند. این سیستم شما را از ویروس ها و باکتری های عامل بیماری در امان نگه می دارد. همچنین از بدن شما در برابر سایر مواردی که می تواند به شما آسیب برساند مانند سموم دفاع می کند.

همچنین بخوانید :  مزایا و معایب شیر خشک و اهمیت شیر مادر

اسفناج به رشد کودک کمک می کند

در اسفناج مقدار زیادی فولات وجود دارد. این ویتامین از نقایص تولد لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا در نوزادان جلوگیری می کند. به همین دلیل ممکن است پزشک به شما بگوید که در صورت بارداری مکمل اسید فولیک (نسخه فولات ساخته دست بشر) مصرف کنید. شما همچنین از اسفناج ویتامین B6 دریافت می کنید که برای رشد مغز کودک شما در رحم و بعد از تولد مهم است.

اسفناج چشم ها را سالم نگه می دارد

لوتئین و زاگزانتین کاروتنوئیدهای موجود در اسفناج هستند که احتمال ابتلا به بیماری های طولانی مدت چشم را کاهش می دهند. به عنوان مثال، مانند ویتامین C، احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. شما همچنین از اسفناج، ویتامین A دریافت می کنید که از بینایی خوب پشتیبانی می کند.

فواید اسفناج برای سلامتی

اسفناج و سلامتی بدن

اسفناج و سلامتی بدن

اسفناج با رادیکال های آزاد می جنگد

شما می توانید از میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دریافت کنید و اسفناج نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی اکسیدان ها آسیبی را که مولکول ها به نام “رادیکال های آزاد” می توانند به سلول های شما وارد کنند محدود می کنند. آسیب سلول ها از رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری پارکینسون نقش داشته باشد.

اسفناج سلاماز سلامت قلب و عروق پشتیبانی می کند

اسفناج منبع نیترات معدنی است، که طبق مطالعات انجام شده احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که از جمله مزایای دیگر می تواند فشار خون شما را کاهش داده و عروق را سفت کند. شما همچنین از اسفناج پتاسیم دریافت می کنید، که به عملکرد درست قلب شما کمک می کند.

اثر ضد التهاب اسفناج

التهاب بخشی از نحوه اصلاح بدن پس از صدمه دیدن یا تماس با ماده خطرناکی است. اما التهاب طولانی مدت می تواند ناسالم باشد. خوردن غذاهایی مانند اسفناج که دارای مزایای ضد التهاب هستند راهی است که می توانید التهاب بدن را کاهش دهید.

همچنین بخوانید :  فواید بادام برای سلامتی

بهبودی زخم با اسفناج

ویتامین C موجود در اسفناج فواید بسیاری دارد، از جمله کمک به بدن در ساخت کلاژن، که برای ترمیم آسیب ها به آن نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند مقدار آهن جذب شده از غذاهای گیاهی را افزایش دهد، که از روند بهبود نیز پشتیبانی می کند.

ارائه تنوع غذایی

شما می توانید این سبزیجات همه کاره را به روش های مختلفی بخورید و مزایای سلامتی آن را بدست آورید. از اسفناج به صورت خام در سالاد لذت ببرید یا به دلیل محتوای فولات آن را در یک اسموتی مخلوط کنید. همچنین می توانید بدون نگرانی در مورد از دست دادن بیش از حد مواد مغذی آن، اسفناج را تفت دهید یا بخارپز کنید. اسفناج منجمد گزینه دیگری برای سوپ، خورشت و غذاهای تخم مرغ است. فقط آب اضافی را یخ زده و فشرده کنید. همچنین همه می دانند که ترکیب اسفناج با ماست، طعمی است که اکثر افراد دوست دارند.

نحوه انتخاب اسفناج مناسب

هنگام خرید اسفناج ، مطمئن شوید که به دنبال برگهایی هستید که دارای رنگ سبز روشن و ساقه هایی هستند که به نظر زرد نمی آیند. از بسته های اسفناج دارای برگهایی که کبودی دارند و یا به نظر افتاده است خودداری کنید. اگر لزج به نظر می رسد آن را خریداری نکنید.

نکات ذخیره سازی اسفناج

شستن اسفناج قبل از ذخیره با آب باعث بدتر شدن آن می شود. اسفناج را برای نگهداری مواد غذایی در یخچال و در یک کیسه پلاستیکی نگه دارید. حتماً کیسه را محکم به دور آن بپیچید. وقتی کیسه را می بندید، تمام هوا را بیرون بیاورید. این باید به شما کمک کند تا 5 روز تازه بماند.