روش صحیح نگهداری از پنیر خانگی

روش های نگهداری از انواع پنیر

روش صحیح نگهداری از پنیر خانگی

روش صحیح نگهداری از پنیر خانگی 1024 640 لبنیات صباح

پنیر یکی از خوراکی های اصلی ما ایرانیان از خانواده لبنیات برای صبحانه و شام است. حفظ و نگهداری از پنیر یکی از سخت ترین کارها است. در این مقاله به شما روش صحیح نگهداری از پنیر را توضیح می‌دهیم. پنیرهای نرم‌تر ماندگاری و طول عمرشان کمتر از پنیرهای سفت است. ما می‌توانیم پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیر چدار را پس از باز کردن درب آنها، به مدت ۳ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری کنیم. پنیرهای نرم، مثل پنیرهای پرچرب را تنها به مدت یک هفته می‌توانیم در یخچال نگهداری کنیم. برای اینکه از سالم بودن پنیر اطمینان کامل حاصل کنید، ‌می‌توانید به تاریخ تولید آن نگاه کنید. اما بهترین روش این است که پنیر را امتحان کنید، یعنی دقت کنید و ببینید آیا کپکی بر روی آن وجود دارد یا خیر. در ادامه با مجله سلامتی صباح همراه باشید تا بدانید روش صحیح نگهداری از پنیر چیست.

چگونه از پنیر نگهداری کنیم که خراب نشود؟

پنیر در رژیم غذایی ما جایگاه مهمی دارد. سر میز صبحانه یا به همراه هندوانه و خربزه در عصرانه‌های تابستانی حضور دارد، به هر حال پنیر در هر یخچالی پیدا می‌شود. بسیاری از خانواده ها که مصرف بالایی دارند، از پنیرهای فله‌ای یا پنیر حلبی صباح استفاده می‌کنند و از آن در یخچال نگهداری می‌کنند، بعضی مواقع پنیر از جایی که آن را بریدیم، به تدریج نرم و بدشکل می شود که راه حل های جالبی برای رفع این مشکل وجود دارد.

برای جلوگیری از بدشکل شدن و نرم شدن پنیر کافی است از محلی که پنیر را با کارد برش زده‌اید یک لایه خیلی نازک کره بمالید. دقت کنید که کره همه سطح را بپوشاند. اگر از مزه کره خوشتان نمی آید، یک راه حل ساده دیگر هم وجود دارد؛ کاغذ روغنی را به طور کامل به دور پنیر بپیچید و در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. شما می‌توانید دوام و ماندگاری پنیر را قبل از اینکه آن را در یخچال نگهداری کنید افزایش دهید، یعنی حفاظ پلاستیکی روی پنیر را که محکم بر روی آن کشیده شده است بردارید و پنیر را در کاغذهای موم دار قرار دهید و آن را کاملاً‌ با کاغذ بپوشانید.

روش صحیح نگهداری از پنیر

پنیرها براساس بافت و در نتیجه شیوه نگهداری دو نوع متفاوت هستند: پنیر سفت و پنیر نرم. پنیرهای سفت مثل گودا یا پنیرهای معروف به هلندی شرایط نگهداری دشواری دارند. بنابراین بهتر است آنها را به اندازه مصرف خریداری کنید، به طوری که زمان نگهداری از آنها کمتر از یک ماه باشد. در ادامه به بررسی نگهداری از پنیرهای سفت و نرم می‌پردازیم که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

روش صحیح نگهداری از پنیر سفت

پنیرهای سفت را در پلاستیک یا فویل نگهداری نکنید، چون هم طعم آن از بین می‌رود و هم به سرعت در فقدان هوا، فاسد می‌شوند. پنیرها یک روکش مخصوص دارند که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می‌شود، این روکش بهترین فضای نگهداری پنیر هستند همچنین اگر پنیری که خریداری کرده‌اید که چنین روکشی ندارد از کاغذ روغنی شیرینی‌پزی استفاده کنید و پنیر را در آن بپیچید به صورتی که کاغذ نه چندان محکم و نه چندان آزاد دور پنیر پیچیده شده باشد چون پنیر تنفس می‌کند ولی به هوای زیادی هم احتیاج ندارد و پنیر بسته شده در این کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.

شرایط نگهداری پنیرهای سفت در یخچال کمی متفاوت‌تر است، پنیرهای سفت در یخچال باید در پایین‌ترین قسمت یعنی فضای سبزی و میوه‌ها نگهداری کنید. هربار که بسته‌بندی پنیر را باز می‌کنید، کاغذ دورِ آن را عوض کنید چرا که پنیرهای سفت روغنی هستند و روغن آنها جذب کاغذ شده و مانع تنفس پنیر می‌شود و در نتیجه پنیر کپک می‌زند. پنیرها را برای نگهداری بهتر می‌توانید در شیشه‌ای از روغن زیتون شناور کنید و انواع طعم‌دهنده‌ها مثل سبزیجات معطر یا حبه‌های سیر و فلفل را در روغن آنها بریزید همچنین برای‌ جلوگیری‌ از خشک‌ شدن‌ پنیر، روی‌ طرف‌ بریده‌ شده‌ آن‌ کمی‌ کره‌ یا روغن‌ بمالید. همچنین‌ می‌توانید دستمال ‌تمیزی‌ را که‌ پُرز پس‌ ندهد به‌ وسیله‌ سرکه‌ خیس‌کرده‌ و دور قالب‌ پنیر بپیچید.

روش صحیح نگهداری از پنیر نرم

درباره پنیرهای نرم هم روش‌های نگهداری حساسیت زیادی دارند. پنیرهای نرم‌تر ماندگاری و طول عمرشان کمتر از پنیرهای سفت است. ما می‌توانیم پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیرهای سوئیسی را پس از باز کردن درب آنها، به مدت ۳ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری کنیم. پنیرهای نرم، مثل پنیر پرچرب و پنیر خامه‌ای را تنها به مدت یک هفته می‌توانیم در یخچال نگهداری کنیم. برای اینکه از سالم بودن پنیر اطمینان کامل حاصل کنید، ‌می‌توانید به تاریخ تولید آن نگاه کنید. اما بهترین روش این است که پنیر را امتحان کنید، یعنی دقت کنید و ببینید آیا کپکی بر روی آن وجود دارد یا خیر.

روش صحیح نگهداری از پنیر در منزلیکی از سوالات همیشگی مصرف‌کنندگان علت کپک زدن پنیر در یخچال است، کپک زدن پنیر نرم علت های مختلفی دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم درصورتی که قصد دارید پنیری را که بر روی آن کپک وجود دارد مصرف کنید با چاقو، سطحی را که با کپک پوشیده شده است ببرید و سعی کنید چاقو را تمیز نگه دارید تا از گسترش و افزایش کپک خودداری کنید و سپس آن را مجدداً با مقداری از کاغذی که به موم آغشته است، بپوشانید. همچنین می‌توانید پنیر کپک‌زده‌ را درون‌ ظرف‌ در داری‌ قرار دهید، چند حبه‌قند در آن‌ بیندازید و سپس‌ در ظرف‌ را بگذارید. با این‌ کار کپک‌ها از پنیر جدا شده‌ و سراغ‌ قند می‌روند. سپس‌ در ظرف‌ را برداشته‌ و حبه‌ قندها را بیرون‌ بیندازید.

اگر پنیر شما نرم‌ است‌ و می‌خواهید سفت ‌شود، آن‌ را درون‌ آب‌ نمک‌ جوشیده‌ ولی‌ سردشده‌ بیندازید. هر چقدر مقدار نمک‌ بیشتر باشد پنیر سفت‌تر می‌شود. برعکس‌ اگر پنیر سفت‌ است‌ و می‌خواهید نرم‌ شود آن‌ را درون‌ آب‌ جوشیده‌ بدون‌ نمک ‌بیندازید همچنین‌ می‌توانید پنیر سفت‌ را درون ‌دوغ‌، خیس‌ کنید.

طرز تهیه آب پنیر برای نگهداری پنیر با آب نمک

برای نگهداری پنیرهای صبحانه اغلب از آب‌نمک و آب پنیر استفاده می‌شود، آب پنیر یکی از مهم‌ترین بخش‌های پنیر است که باعث می‌شود پنیر کمتر دچار آسیب شود و کپک نزند، برای تهیه آبِ پنیر بهتر است در یک لیتر آب حدود یک قاشق نمک و یک قاشق ماست اضافه نمایید. مقدار نمک و ماست بسته به سلیقه شما میتواند متفاوت باشد فقط مقدار آب پنیر باید به حدی باشد که پنیر را پوشش دهد، هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد، پنیر سفت‌تر می‌شود. برای نرم کردن پنیری که سفت است کافیست آن را داخل آب جوشیده و سرد شده بدون نمک بگذارید. انداختن تکه‌های پنیر داخل ماست رقیق یا دوغ نیز کار کردی شبیه آب نمک دارد؛ با این تفاوت که پنیر را لذیذتر می‌کند.

سوالات متداول

  • دلیل تلخی پنیر چیست؟

مقدار نمک کم در پنیر عامل مهمی در ایجاد تلخی پنیر است، مقدار چربی کم در پنیر نیز باعث افزایش تلخی نیز می‌شود.

  • برای سفت شدن پنیر خانگی چه باید کرد؟

هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد، پنیر سفت‌تر می‌شود. بهتر است برای سفت شدن پنیر مقدار پنیر مورد نظر را در آبِ پر نمک بگذارید.

  • چگونه پنیر را تازه نگه داریم؟

برای اینکه پنیری همیشه تازه داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم برای نگهداری از پنیر از ظرف شیشه‌ای و در بسته استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید که بهتر است آبِ پنیر روی آن را پوشش دهد.

10 دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --